Facebook: Grupa czy Strona. Wybieramy lepsze rozwiązanie dla biznesu

Social media marketing jest coraz popularniejszy wśród wszelkich rodzajów biznesów. Prowadzenie np. konta firmowego na Facebooku to świetny sposób na zdobycie nowych klientów oraz zwiększenie rozpoznawalności swojej marki. Istnieje oczywiście wiele platform społecznościowych, ale w tym artykule skupimy się właśnie na tej najpopularniejszej w skali świata. Przyjrzymy się dokładniej, czy w celu promocji biznesu lepiej jest prowadzić na Facebooku stronę, czy grupę.

Grupa i strona na Facebooku – czym są?

Strona na Facebooku to profil danej firmy. Niejako oficjalnie reprezentuje ona zatem dane przedsiębiorstwo. Warto zatem, aby jej wygląd był spójny z ogólnym stylem Twojej marki. Fanpage na Facebooku daje także potencjalnym klientom możliwość kontaktowania się z Tobą oraz bycia na bieżąco z publikowanymi przez Ciebie treściami.

Grupa na Facebooku działa prawie jak forum. Jej celem jest prowadzenie dyskusji, poznawanie nowych ludzi i dzielenie się zainteresowaniami z osobami o podobnych upodobaniach. Członkowie mogą na niej łatwo wymieniać się informacjami, poradami oraz zamieszczać ogłoszenia. Z tego powodu dyskusje są prowadzone w bardziej swobodnym stylu, dzięki czemu rozmówcy są bardziej skłonni wydawać szczere opinie, bo czują się bezpieczniej. Zazwyczaj nad daną grupą powinien czuwać przynajmniej jeden moderator. W większości przypadków są one zakładane po prostu przez fanów danej dziedziny, ale jak widzimy na poniższym przykładzie, prowadzą je też znane firmy:

Mając przed sobą te dwie podstawowe definicje, można już dostrzec podstawowe różnice dotyczące marketingu i komunikacji. Wszystkie posty na stronie firmy są widoczne od razu dla każdego. Z drugiej strony grupy to bardziej prywatne środowisko. Dołączenie do nich często wymaga zostania zaakceptowanym przez moderację. W zasadzie nie są zamieszczane na nich żadne reklamy – jeśli jednak już się tam pojawią, muszą być zgodne z konkretnymi wymaganiami. Z kolei strony firmowe mogą uruchamiać płatne reklamy, które dodatkowo da się zawęzić do określonej demografii oraz precyzyjnie monitorować.

Omówmy sobie zatem kilka innych ważniejszych różnic między grupami oraz stronami firmowymi na Facebooku:

1. Strona firmowa spełnia oczekiwania potencjalnych klientów

Załóżmy, że ktoś chciałby wyszukać dany rodzaj firmy na Facebooku. Po wpisaniu odpowiedniej frazy albo i części nazwy firmy, którą zasłyszał, w rezultatach wyszukiwania pojawią się różne wyniki – strony, grupy, osoby itd. Jeśli ktoś dalej nie jest pewien tego, co wybrać, zapewne skorzysta z filtrów. Można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że ów filtr zawęzi wyniki właśnie do stron. W końcu to one domyślnie mają reprezentować firmę, a nie grupy.

2. Grupy pomagają tworzyć prawdziwe społeczności

Celem grupy na Facebooku jest budowanie społeczności i ułatwianie prowadzenia komunikacji. Z tego powodu każdy jej członek otrzymuje powiadomienia, gdy pojawi się na niej nowa publikacja lub ktoś zareaguje na jego post. Dzięki temu grupy cieszą się większym zaangażowaniem niż strony firmowe na Facebooku, które nie mają takiej funkcjonalności.

3. Fanpage firmowe są nastawione na biznes, a grupy na zainteresowania

Jeśli chodzi o social media marketing, strony firmowe są bezpośrednią promocją firmy, jej produktów oraz usług. Jedynym podmiotem, który generuje na nich content, jest oczywiście sama firma. Osoby wchodzące z nią w interakcje są bardziej pasywne, gdyż mogą jedynie reagować na opublikowane treści czy też zadawać pytania.

Grupy z kolei nie są wykorzystywane do promocji (a na pewno nie do takiej bezpośredniej), jednak pozwalają na większą aktywność wśród jej członków. Dodatkowo to oni głównie są autorami publikowanych tam treści, gdyż mogą nie tylko reagować na już zamieszczone wątki, ale i tworzyć swoje własne.

Grupa czy strona na Facebooku – co wybrać?

Odpowiedź na powyższe pytanie będzie zależeć od Twojej sytuacji oraz tego, co chcesz osiągnąć:

  • Jeśli chcesz umocnić pozycję swojej marki oraz promować firmę wobec dużej grupy ludzi, oczywistym wyborem będzie strona na Facebooku.
  • Jeśli działasz w bardzo wąskiej niszy, w której to lifetime value klientów jest wysokie, grupa na Facebooku pomoże stworzyć wierną społeczność.
  • Czy doszedłeś do wniosku, że Twój profil firmowy zyskuje odpowiednie zaangażowanie oraz widoczność, a chciałbyś stworzyć wokół siebie lepszą społeczność? W takiej sytuacji załóż grupę, która będzie powiązana z Twoją stroną firmową.

Podsumowanie

Rzecz jasna nie stoisz przed wyborem „to lub to”. W większości przypadków podstawowa strona firmowa to wszystko, czego będziesz potrzebował do realizowania początkowego marketingu na Facebooku. Jeśli jednak czujesz, że nie jesteś zadowolony z rezultatów, gdyż nie generuje ona odpowiedniego zaangażowania, nie zniechęcaj się. Grupa tematyczna na pewno pomoże dotrzeć do potencjalnych klientów na bardziej osobistym poziomie. Połączenie takich dwóch kanałów na pewno przyniesie zatem najlepsze rezultaty.

Udostępnij:

Roksana Dębowiak