Linkowanie w 2020 roku. Jak to ugryźć?

Linki zwrotne są prawdopodobnie najstarszym czynnikiem rankingowym w wyszukiwarce Google, który wciąż ma znaczenie. Przez wiele lat uważane były za najważniejszy z czynników. Obecnie większość specjalistów SEO skłania się ku treściom, jako najważniejszemu czynnikowi co nie oznacza, że linkowanie straciło sens.

Pierwotnie pozycjonowanie poprzez intensywne linkowanie działało w oparciu o słabo rozwinięte algorytmy Google stwierdzające, że strona wartościowa to ta, na którą roboty Google częściej trafiają. Przy tym założeniu podłączenie 100 tyś linków dawało większą pewność wypozycjonowania strony aniżeli podpięcie 10 tyś linków. Algorytmy Google rozwinęły się jednak w oparciu o sztuczną inteligencję i tak intensywne linkowanie traktują jako wskazówkę do ukarania strony, nie jej wypozycjonowania.

Jak działa linkowanie w 2020 roku?

Linki nadal służą do częstego sprowadzania robotów Google na pozycjonowaną stronę internetową. Ma to jednak zgoła inny cel. Częstsze odwiedziny skutkują częstszym odczytywaniem znajdującego się na stronie wartościowego contentu i pozycjonowaniu w oparciu o niego.

Wartość linków mierzona jest w chwili obecnej nie w ich ilości a w jakości źródła, z którego pochodzą. Pojedynczy linki z hipotetycznego portalu X, który w przeciągu tygodnia wygeneruje nam 7 odwiedzin robota Google jest wart więcej aniżeli 7 niskiej jakości linków z Blastów, z których każdy sprowadzi nam odwiedziny Google tylko raz.

Ale 7 = 7 prawda? Nie zupełnie.

Jeśli Google odwiedza lokalizację w internecie w sposób regularny z dużą częstotliwością oznacza to, że uznaje ją za wartościową dla użytkowników i taka lokalizacja będzie jednocześnie miała wysoką pozycję w rankingu Google. Lokalizacje odwiedzane przez Google sporadycznie mają najczęściej niski ranking w wyszukiwarce i są postrzegane przez Google jako mało wartościowe lub zgoła bez wartościowe.

Wartość strony, z której doprowadzany mamy link do strony jest dla nas równie ważna, jak częstotliwość odwiedzin Google na stronie. Linki zwrotne przekazują stronie docelowej Link Juice czyli moc SEO strony linkującej. Więcej o Link Juice przeczytacie w naszym Słowniku SEO.

Pojedyncze odwiedziny z domeny o wysokim rankingu w Google, przekazującej wysokiej jakości Link Juice mogą być teoretycznie warte tyle samo jeśli nie więcej aniżeli 7 odwiedzin z linków niskiej jakości.

Załóżmy więc hipotetycznie, że nasz pojedynczy link z portalu X ma wartość 7 linków z Blastów i Google odwiedza stronę z tego linku codziennie. Tygodniowa wartość takiego linku możemy wyliczyć według wzoru:

(wartość linku x liczba odwiedzin w tygodniu) → 7 x 7= 49

Tak więc tygodniowa wartość linku z portalu X to 49 podczas gdy dla Blastów wartość ta to:

(wartość linku x liczba odwiedzin w tygodniu) → 7 x 1 = 7

Oczywiście wyliczenie wartości docelowej linku nigdy nie jest tak proste i na pewno nie jest też proste wyliczenie właściwej wartości pieniężnej jaką powinniśmy na taki link wydać, ale powyższy szacunek prezentuje nam ogólne założenie i wartość linkowania z niskiej jakości źródeł. Dla oceny jakości źródeł linkowania pomocne są narzędzia takie jak Ahrefs lub Majestic SEO wyliczające wartość domen, z których możemy pozyskać linkowanie. Szczególnie wartościowy w tym względzie jest Majestic SEO.

Linki z Blastów, czyli paczki tanich linków, które możemy kupić za kilkadziesiąt do kilkuset złotych np. w sklepach SEO lub na Allegro często nie są nawet przez Google indeksowane, może się więc okazać, że z pozoru atrakcyjny cenowo wydatek tak naprawdę nie da nam nic. W przeprowadzonym przez nas teście z zakupionego pakietu 10 tysięcy linków Blast zaindeksowanych w Google było mniej aniżeli 100 (słownie sto). Pakiet wyglądał więc dobrze jedynie na papierze.

Jak linkować, żeby nie żałować?

Przede wszystkim w linkowaniu potrzebny jest długofalowy plan oraz rozsądek. Strona internetowa, która nie posiada linków wcale powinna rozpocząć od publikowania 3 do 5 linków w miesiącu i systematycznie tą liczbę zwiększać do 10, 15, 20 linków. Optymalna miesięczna liczba linków i domen linkujących powinna być oczywiście indywidualnie określana dla każdej domeny przez doświadczonego Link Buildera w oparciu o wiele czynników.

Dla biznesów lokalnych najskuteczniejsze będą linki z portali lokalnych. Powiązanych terytorialnie z adresem i obszarem działania firmy. Takie linki sprowadzą na stronę nie tylko roboty Google ale również ruch naturalnych użytkowników, którzy mogą skorzystać z usług.

Firmy ogólnokrajowe oraz sklepy internetowe powinny skupiać się na linkach z portali i blogów powiązanych tematycznie z ich ofertą, linkowanie w tym wypadku może być dużo bardziej zdywersyfikowane i opierać się o piramidy linków lub systemy linkowania mieszanego. W przypadku dużych stron Link Builderzy mogą sobie również pozwolić na doprowadzenie większej ilości linków. Pamiętać jednak nadal należy, żeby linki te pochodziły ze źródeł wysokiej jakości.

Jesteś zainteresowany linkowaniem swojej strony? Zapytaj o ofertę pozycjonowania z linkowaniem w DNS Group!

Udostępnij:

Karol Michałowski