Czym jest i jak działa UTM

Spis Treści
Bez dokładnych informacji zwrotnych trudno jest realizować marketing internetowy. Aby zatem dokładnie kontrolować, jakie wyniki osiągają Twoje kampanie reklamowe, warto korzystać z odpowiednich narzędzi. Jednym z nich są parametry/kody UTM. W tym artykule dowiesz się, czym one są i jak działają.
UTM – co to jest?
Kody UTM (Urchin Tracking Module) są jednym ze sposobów na monitorowanie internetowych kampanii marketingowych. Sama nazwa pochodzi od dawnego narzędzia do analizowania statystyk stron internetowych – Urchin. Firma odpowiedzialna za ten program z czasem została wykupiona przez Google, a samo oprogramowanie posłużyło jako podstawa przy tworzeniu Google Analytics.
Parametry UTM są dodawane do adresu URL i identyfikują kampanię, która kieruje ruch na konkretną witrynę, a następnie przypisują do niej sesję początkową przeglądarki oraz kolejne sesje aż do wygaśnięcia okresu atrybucji kampanii. Dane te mogą być sczytywane przez narzędzia analityczne i wykorzystywane do wypełniania raportów.
Parametry UTM – czym są?
Istnieje 5 różnych parametrów UTM. Pierwsze 3 z nich, czyli UTM Source, UTM Medium oraz UTM Campaign są zdecydowanie używane najczęściej, jednak pozostałe 2 także mają swoje przydatne zastosowania.
1. Źródło ruchu – utm_source
Parametr ten określa, skąd bierze się ruch. Samo źródło może być powiązane z wyszukiwarką internetową jak Google, platformą społecznościową (np. Facebook) lub konkretną nazwą listy mailingowej.
Przykład: utm_source=facebook
2. Rodzaj ruchu – utm_medium
Kolejny parametr odnosi się do rodzaju ruchu np. z reklam CPC, display, e-maili, czy z mediów społecznościowych. Podczas gdy poprzedni kod określa konkretne źródło (np. Twitter), tak ten wszystkie social media zbierze pod jedną kategorię.
Przykład: utm_medium=CPC
3. Nazwa kampanii – utm_campaign
Kod ten pozwala na śledzenie wydajności konkretnej kampanii reklamowej. Możesz go użyć, aby np. osobno mierzyć ruch generowany z kampanii e-mail marketingowych i Facebook Ads.
Przykład: utm_campaign=glowna-kampania
4. Content – utm_content
Załóżmy, że do jednego adresu URL prowadzi kilka linków (np. e-mail ma dwa przyciski call to action). Kolejny parametr pozwala rozróżnić, który z nich został kliknięty.
Przykład: utm_content=drugilink
5. Słowo kluczowe – utm_term
Ostatni kod jest szczególnie przydatnych w przypadku płatnych reklam, gdyż pozwala śledzić, z jakim słowem kluczowym była powiązana dana wizyta.
Przykład: utm_term=buty+sportowe
UTM – podsumowanie
Kody UTM można tworzyć w całości ręcznie, jednak lepiej jest korzystać z takich narzędzi jak Google URL Builder.
Pamiętaj też, aby od początku ustalić jednolitą terminologię w nazewnictwie poszczególnych tagów. Jeśli np. kod odnoszący się do Facebooka określany jest jako „facebook”, to w innych miejscach nie powinien pojawiać się w formie „facebook.com”. Taka mała zmiana potrafi zaburzyć pomiary.
Kody UTM to świetne narzędzie. Mam nadzieję, że dzięki tym poradom będziesz w stanie sprawnie monitorować dodatkowe informacje związane z Twoimi działaniami marketingowymi.