Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego

Strona główna / Blog / Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego

W pierwszym artykule z serii przybliżymy sobie to, jak przygotować się do samego procesu pozycjonowania sklepu internetowego. Zrealizowanie tych kroków bardzo pomoże w kolejnych działaniach.

1. Analiza potrzeb

Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? W pierwszej kolejności trzeba ustalić, czego dany sklep w ogóle potrzebuje. Gdy nawiązujesz współpracę z agencją marketingową/SEO, bądź gotowy odpowiedzieć na pytania typu:

  • Jakie cele chcesz osiągnąć?
  • Jak szybko chcesz osiągnąć owe cele?
  • Czy chcesz wejść na szeroki rynek, czy może raczej zdominować małą niszę?
  • Jakie rodzaje produktów są dla Ciebie najważniejsze i najbardziej marżowe?

Taka analiza pomoże później m.in. w doborze fraz kluczowych i tworzeniu całej struktury sklepu.

2. Analiza konkurencji

Każda nisza e-commerce jest zwykle bardzo konkurencyjna, dlatego jeśli chcesz ustalić, jak pozycjonować sklep internetowy w skuteczny sposób, musisz mieć na uwadze działania swoich rywali. W tym celu analizuje się takie kwestie jak:

  • USP (unique selling proposition) głównych konkurentów.
  • Słabe strony rywali.
  • Zakres i styl kampanii marketingowych realizowanych przez inne sklepy w powiązanych branżach.
  • Polityki cenowe.
  • Główne frazy kluczowe, na które z powodzeniem pozycjonuje się konkurencja.

Samą konkurencję warto także podzielić na kilka kategorii:

  • Główni konkurenci – sklepy oferujące takie same lub bardzo podobne produkty.
  • Mniejsi konkurenci – sklepy oferujące podobne produkty, jednak targetujące inną grupę (np. konkurent także sprzedaje buty, jednak są one z reguły tańsze, gorszej jakości i skierowane do większej ilości osób).
  • Poboczni konkurenci – sklepy oferujące produkty lekko powiązane z Twoją ofertą (np. konkurent sprzedaje jedynie buty sportowe, podczas gdy Ty w ofercie masz różną odzież sportową).

3. Zaplanowanie struktury pozycjonowania sklepu

Sklepy internetowe przyjmują następującą strukturę: Strona główna > Kategorie produktów > Podkategorie produktów > Produkty.

Przed rozpoczęciem działań z zakresu pozycjonowania dobrze jest ustalić, jak będzie wyglądać dokładnie struktura sklepu. W przeciwnym razie może dojść do niezamierzonego powielenia kategorii i podkategorii produktów, co z kolei potrafi prowadzić do duplikacji, kanibalizacji treści oraz innych niekorzystnych zjawisk.

Podsumowanie

Dzięki przemyślanej realizacji omówionych tutaj kroków przyszłe działania zaprocentują jeszcze bardziej. W kolejnym artykule przybliżymy sobie, czym jest audyt SEO oraz jak wypozycjonować sklep internetowy, umiejętnie dobierając frazy kluczowe.