Jak zostać copywriterem

Strona główna / Blog / Jak zostać copywriterem

copywriter

Czy zastanawiasz się, jak zostać copywriterem? Aby zdobyć taką pracę, musisz dysponować odpowiednimi umiejętnościami. W tym artykule bliżej przyjrzymy się 3 najważniejszym kwalifikacjom, na jakie potencjalni pracodawcy zwracają największą uwagę.

1. Bardzo dobra znajomość języka polskiego

Takie wymaganie jest oczywiste, dlatego należy przyjrzeć się mu bliżej – w końcu jako tako pisać potrafi każdy.

Jeśli chcesz ocenić swój poziom znajomości ojczystego języka pod kątem copywritingu, zastanów się, jak radziłeś sobie w przypadku konkretnych zadań na lekcjach języka polskiego. Nie chodzi tutaj o analizy wierszy, a raczej o:

  1. Czytanie tekstów ze zrozumieniem.
  2. Pisanie streszczeń.
  3. Pisanie wypracowań i rozprawek.

Te 3 umiejętności (ich kolejność nie jest przypadkowa) są kluczowe. Jako copywriter będziesz wielokrotnie pisać teksty na tematy, które (przynajmniej początkowo) są Ci zupełnie obce, dlatego musisz być w stanie jak najszybciej je zrozumieć i wyciągnąć z nich najważniejsze informacje.

Wiele treści przygotowywanych przez copywriterów (np. teksty SEO), to w mniejszym lub większym stopniu streszczenia z innych źródeł. Czasami trzeba dane złożone zagadnienie opisać w jedynie kilku akapitach, jednocześnie pamiętając o zachowaniu dobrej struktury całej reszty artykułu.

W innych sytuacjach (np. gdy w grę wchodzi złożony content marketing) będziesz musiał ująć dany temat w oryginalny sposób. Jeśli dobrze radziłeś sobie z samodzielnym pisaniem rozprawek, wypracowań oraz ogólnym ujmowaniu swoich myśli w słowa, poradzisz sobie także i z tym wyzwaniem.

Oprócz tego wszystkiego wymagana jest oczywiście także bardzo dobra znajomość reguł ortografii i interpunkcji.

2. Pasywna znajomość języka angielskiego

Nie przejmuj się, jeśli nie umiesz bardzo dobrze prowadzić konwersacji w tym języku czy też pisać złożonych tekstów. Pasywna znajomość mowy Szekspira obejmuje umiejętności sprawnego czytania i słuchania – to w końcu w ten sposób uzyskasz dostęp do znacznie większej ilości źródeł informacji.

Jak ocenić, czy Twoje umiejętności w tym przypadku stoją na odpowiednim poziomie? Wybierz jakichś obcy Ci temat (np. bezpieczeństwo transakcji finansowych), przeczytaj kilka artykułów na ten temat, pooglądaj parę filmów i zastanów się:

  1. Czy mam przeczucie, że powinienem jednak sięgnąć po informacje na dany temat z polskich źródeł, aby faktycznie wszystko zrozumieć?
  2. Czy jestem w stanie rozpoznać fachową terminologię i domyślić się ogólnego znaczenia pewnych specyficznych dla danej niszy zwrotów?
  3. Czy po zapoznaniu się z angielskimi treściami, a następnie sięgnięciu po polskie źródła, jestem w stanie trafnie rozpoznać odpowiedniki w tłumaczeniu branżowych zwrotów?

Jeśli umiesz sprawnie wyszukiwać informacje na dowolny temat po angielsku, znacznie ułatwi Ci to pracę.

3. Rozumienie zasad SEO copywritingu

Przygotowywanie tekstów, które mają być widoczne w sieci, rządzi się innymi prawami niż pisanie książek czy artykułów do czasopism drukowanych. Tzw. copywriting SEO obejmuje m.in.:

  1. Tworzenie odpowiednich nagłówków.
  2. Przemyślane linkowanie wewnętrzne.
  3. Sprawne i naturalne zamieszczanie w tekście konkretnych słów kluczowych.

Aby być dobrym copywriterem, musisz być także na czasie z branżą SEO, aby wiedzieć, jak tworzyć teksty z myślą o użytkowniku i Google.

Podsumowanie

Copywriter to zawód, na który jest obecnie zapotrzebowanie. W DNS Group szukamy takich osób. Na starcie wymagamy znajomości języka polskiego, a szkolenie z SEO copywritingu oferujemy sami. Skontaktuj się z nami, a być może wkrótce faktycznie zostaniesz zawodowym copywrite