Pozycjonowanie na długi ogon – czym jest metoda long tail

Spis Treści
Dobór fraz kluczowych to jeden z najważniejszych elementów dobrej strategii SEO. W praktyce można spotkać się z dwoma metodami – pozycjonowanie long tail (długi ogon) oraz short tail (krótki ogon). W tym artykule przyjrzymy się dokładniej tej pierwszej kategorii.
Pozycjonowanie na długi ogon – czym jest?
Frazy long tail to takie, które składają się z więcej niż 3 słów np. procesor AMD Ryzen 7 3800x. Choć indywidualnie takie zapytania nie generują zbyt wiele ruchu, to jednak w całości omawiana kategoria stanowi ok. 70% wszystkich zapytań w Google:

Wspomniane cechy, czyli duże zróżnicowanie takich fraz oraz mała liczba indywidualnych zapytań przekładają się na ich główną zaletę – niską konkurencyjność. Pozycjonowanie na długi ogon to zalecana metoda SEO w przypadku stron, które nie mają dużego budżetu i chcą się wybić w trudnej branży.
Co równie ważne, frazy long tail generują lepsze konwersje. Jest tak z prostego powodu – za długimi i precyzyjnymi zapytaniami kryje się konkretna intencja zakupowa. Gdy dany użytkownik wprowadza frazę typu czarne spodnie sportowe do biegania, jasno wie, czego chce. Gdy zatem trafi na content lub ofertę, które dotyczą tej tematyki, istnieje większa szansa, że poświęci im szczególną uwagę.
Wnioski te potwierdza badanie The Long Tail of Search przeprowadzone przez Conductor:

Długi ogon w SEO to także dobra strategia, jeśli chcesz optymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe. Zapytania tego typu często są bardziej złożone niż te wprowadzane ręcznie, gdyż mówiąc, naturalnie nie przykładamy aż tak dużej uwagi do krótkiej i zwięzłej struktury.
Pozycjonowanie na krótki ogon – czym jest?
Skoro mówimy tyle o pozycjonowaniu na długi ogon, to warto mieć też świadomość, na czym polega przeciwna strategia. Frazy na krótki ogon (inne określenia to frazy generyczne lub po prostu krótkie) zawierają w sobie od 1 do 3 słów, np. procesor komputerowy.
Wady i zalety takich zapytań są praktycznie lustrzanym odbiciem omówionych wcześniej fraz na długi ogon. Indywidualnie generują one bardzo dużo zapytań, jednak pozycjonowanie się na nie jest trudne.
Z racji tego, że frazy te są krótkie i proste, łatwiej jest je strategicznie umieszczać w np. artykułach blogowych, meta description itp. Z drugiej strony mają one zwykle niski współczynnik konwersji, gdyż za ich pomocą użytkownicy nie określają swojej potrzeby w precyzyjny sposób. W końcu, gdy ktoś szuka buty, może mieć na myśli całe mnóstwo rodzajów obuwia o różnym zastosowaniu.
Długi ogon i SEO – podsumowanie
Pozycjonowanie na długi ogon ma wiele zalet i często jest świetnym wyborem w przypadku firm o mniejszym budżecie, które chcą wybić się na rynku. Nie oznacza to oczywiście, że powinieneś pominąć zapytania na krótki ogon – one także pomogą w generowaniu dużego ruchu, jak i rozpoznawalności Twojej marki.
Zastanów się zatem nad wadami i zaletami obu strategii i zdecyduj, co będzie działać najlepiej w Twoim przypadku.