Reklama kontekstowa w Google – czym jest i jak działa

Strona główna / Blog / Reklama kontekstowa w Google – czym jest i jak działa

reklama kontekstowa

Aby marketing generował jak najlepsze efekty, powinien być dostosowany z myślą o potrzebach użytkownika. Taki cel pozwala osiągnąć reklama kontekstowa. Czym ona jest i jak się ją wykorzystuje? Tego dowiesz się w tym artykule.

Co to jest reklama kontekstowa?

Jak sama nazwa wskazuje, omawiany typ reklamy bierze pod uwagę kontekst, w jakim będzie się wyświetlać, czyli zawartość i tematykę danej strony internetowej. Jeśli użytkownik czyta np. artykuł o modelach namiotów, reklamy będą powiązane tematycznie i dotyczyć innych produktów związanych z survivalem/outdoorem. Takie komunikaty są dlatego bardziej spersonalizowane i mają większą szansę na to, aby przykuć uwagę.

Reklamy kontekstowej nie należy mylić z reklamą behawioralną. Ich działanie jest podobne, jednak ta druga bierze pod uwagę aktywność odbiorcy, jak np. wcześniej odwiedzone strony i na tej podstawie dostosowuje swoją zawartość.

W przypadku tego artykułu mówimy o reklamach, które są prowadzone w sieci reklamy kontekstowej Google (Google Display Network).

Sieć reklamy kontekstowej – jak działa?

Aby uruchomić reklamę kontekstową, należy dobrać metodę kierowania. Istnieją 3 główne typy:

  • Słowa kluczowe – reklama, analizując kontekst, kieruje się zbiorami słów, jakie pojawiają się na stronach.
  • Tematy – reklama, analizując kontekst, bierze pod uwagę wybrane gotowe kategorie tematyczne.
  • Miejsca docelowe – reklamy będą pojawiać się na precyzyjnie dobranych serwisach internetowych, podstronach, aplikacjach, kanałach YouTube itp.

Same reklamy kontekstowe mogą także przybierać różne formy. Oto one:

  • Elastyczna reklama displayowa – stanowi ona niejako szablon, na podstawie którego Google automatycznie tworzy różne rodzaje reklam tak, aby osiągały one jak najlepsze wyniki. Bardzo popularny model.
  • Reklama displayowa – samodzielnie przygotowana reklama, nad którą masz pełną kontrolę. Pamiętaj, aby była stworzona zgodnie z wytycznymi.
  • Reklama lightbox – gdy użytkownik nasunie na taką reklamę, rozwinie się ona i ukaże materiał video. Taki format sprawdza się w generowaniu zaangażowania.

Reklama kontekstowa – modele rozliczeń

Z myślą o realizacji poszczególnych celów stworzono różne modele rozliczeniowe kampanii. Oto najpopularniejsze z nich:

  • CPC (Cost Per Click) – opłata jest pobierana za pojedyncze kliknięcie reklamy.
  • CPM (Cost Per Mile) – opłata jest pobierana za 1 000 wyświetleń reklamy.
  • CPA (Cost Per Action) – opłata jest pobierana, gdy odbiorca wykona docelową akcję, np. wypełni formularz kontaktowy.
  • CPE (Cost Per Engagement) – opłata jest pobierana za pojedynczą interakcję z reklamą, np. rozwinięcie jej.

Sieć reklamy kontekstowej – podsumowanie

Reklamy kontekstowe to świetny sposób na sprawne pozyskiwanie targetowanych klientów. Postaraj się dlatego skorzystać z tego narzędzia.