W roku 2021 Google wprowadził szereg aktualizacji algorytmów, znacząco wpływających na wyniki wyszukiwania. Te zmiany mają ogromne znaczenie dla właścicieli stron internetowych i specjalistów SEO, ponieważ determinują, jak ich treści są oceniane i rangowane przez najpopularniejszy wyszukiwarkowy giganta. Przeanalizujmy główne zmiany oraz ich wpływ na strategie marketingowe online.
- 10.02.2021 – Aktualizacja tzw Indeksacji Fragmentów – dotyczy wyświetlania szybkich odpowiedzi (Featured Snippets) w wynikach wyszukiwania pobieranych z treści strony
- 19.02.2021 – Usunięcie 40% Featured Snippets dla zapytań jednowyrazowych oraz stron YMYL (zdrowie i finanse)
- 04.03.2021 – Aktualizacja Mobile First Indexing – algorytm odpowiadający za analizę, premiowanie i indeksację stron responsywnych.
- 12.03.2021 – Przywrócenie usuniętych Featured Snippets dla zapytań jednowyrazowych oraz YMYL
- 08.04.2021 – Aktualizacja algorytmu oceny opinii produktowych. Zmiana dotknęła sklepy internetowe, strony zawierające sekcję review oraz wizytówki Google Moja Firma w zakresie budowania widoczności i pozycji w oparciu o opinie oraz wyświetlania spamowych opinii na wizytówkach Google Moja Firma.
- 01.05.2021 – Aktualizacja algorytmu analizy kontekstowej zapytań i treści
- 02.06.2021 – Aktualizacja Algorytmu Core. Zmiana dotknęła większości wyników wyszukiwania poprzez aktualizowanie sygnałów oceny stron internetowych.
- 23.06.2021 – Aktualizacja algorytmu odpowiadającego za Spam. Zmiana dotknęła stron o ograniczonej ilości treści lub treściach uznanych za niskiej jakości językowej i merytorycznej.
- 25.06.2021 – Aktualizacja algorytmu Page Expirience. Sygnaly Core Web Vitals zostały dołączone do czynników rankingowych wzmacniając wpływ jakości technicznej stron na osiągane pozycje w wyszukiwarce
- 28.06.2021 – Kolejna aktualizacja algorytmu odpowiadającego za Spam.
- 01.07.2021 – Aktualizacja Algorytmu Core. Zmiana dotknęła większości wyników wyszukiwania poprzez aktualizowanie sygnałów oceny stron internetowych.
- 28.07.2021 – Aktualizacja algorytmu odpowiadającego za analizę jakości zaplecza linkowego strony. (Algorytm Pingwin)
- 16.09.2021 – Wprowadzenie algorytmu odpowiadającego za nadpisywanie tytułów stron internetowych jeśli te nie odpowiadały ich zawartości merytorycznej. Aktualizacja wymusiła ręczne przepisanie większości tytułów na stronach.
- 02.10.2021 – Aktualizacja wyników wyszukiwania powodująca ponad 30% spadek ruchu na stronach internetowych globalnie. Nie nastąpiły zmiany w zajmowanych pozycjach. Google przestało podawać wyniki dla wybranych podstron i fraz. Zmiana wymagała ręcznej reindeksacji poszkodowanych podstron w Google.
- 03.11.2021 – Aktualizacja algorytmu odpowiadającego za Spam na stronach
- 17.11.2021 – Aktualizacja Algorytmu Core.
- 01.12.2021 – Aktualizacja Algorytmu Core.
- 17.12.2021 – Aktualizacja wyników wyszukiwania zmieniająca widoczność małych stron na frazy o wysokiej konkurencyjności.
- 21.12.2021 – Aktualizacja algorytmu obniżająca widoczność większości stron w internecie. Wyłączenie aktualizacji widoczności stron w Google na około 2 tygodnie