28 maja 2021 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 4 min.
W tym artykule poruszamy:
Już od dawna funkcją Google nie jest jedynie tworzenie listy linków do stron, które zawierają w sobie odpowiedź na wprowadzone pytanie. Wyszukiwarka stara się organizować gromadzoną wiedzę w zróżnicowany sposób. Jednym z wykorzystywanych w tym celu narzędzi jest Graf Wiedzy Google. Na czym dokładnie on polega i jak działa? Tego dowiesz się w tym artykule.
Na początek wyjaśnijmy sobie kwestię nazewnictwa, która może być nieco myląca. Graf Wiedzy Google (Google’s Knowledge Graph) to baza danych i narzędzie, które zawiera w sobie miliardy punktów danych na temat miejsc, rzeczy, ludzi, organizacji, wydarzeń itp. Graf Wiedzy Google jest z kolei wykorzystywany do tworzenia Panelu Wiedzy Google lub Karty Wiedzy Google (Google Knowledge Graph Card lub Google Knowledge Graph Panel).
Celem Grafu Wiedzy jest organizowanie licznych informacji dotyczących zróżnicowanych podmiotów, jak i ustalanie relacji między nimi. Podmiotem jest każde pojęcie, które można precyzyjnie zdefiniować. Wliczają się w to zatem miejsca, rzeczy, ludzie, organizacje, wydarzenia i mniej namacalne pojęcia jak poglądy, dyscypliny naukowe itd.
Oto przykładowy panel wiedzy:
W powyższym przypadku większość informacji została zaczerpnięta z Wikipedii, a następnie zorganizowana w formie przystępnego panelu. Google oczywiście korzysta z różnych źródeł informacji w zależności od tego, jaki podmiot analizujemy.
Ogólnie można stwierdzić, że Panel Wiedzy Google to zjawisko bardzo korzystne dla użytkowników, gdyż pozwala im szybko znaleźć przystępnie zorganizowane informacje na wybrany temat.
W niektórych przypadkach wpływa też pozytywnie na strony, które chcą uzyskać lepszą widoczność. Załóżmy, że ktoś szuka zestawienia najlepszych firm z wybranej branży. Logo Twojego przedsiębiorstwa może pojawić się w takiej grupie, działając jako reklama.
Z drugiej strony istnieją też wady Panelu Wiedzy Google z perspektywy SEO. Przyczynia się on choćby w pewnym stopniu do tego, że nieco ponad 50% zapytań w wynikach wyszukiwania nie skutkuje żadnym kliknięciem (tzw. zero-click search). Dzieje się tak, gdyż często informacje zawarte w panelu stanowią satysfakcjonującą odpowiedź na pytanie wprowadzone przez użytkownika.
Jeśli chcesz, aby treści dotyczące Twojej firmy znalazły się w panelu wiedzy, po pierwsze dbaj o swój profil linków. Im więcej wzmianek o Tobie na popularnych i szanowanych portalach branżowych, tym lepiej.
Co bardzo ważne, korzystaj z danych strukturalnych. Dzięki nim możesz poinformować Google, że wybrane dane są powiązane z konkretnym formatem (np. adres). Zadbaj także o swój profil Google Moja Firma, gdyż to właśnie z niego głównie korzysta wyszukiwarka, aby zaciągnąć podstawowe informacje dotyczące przedsiębiorstw.
Graf Wiedzy Google to bardzo przydatne narzędzie, które pozwala szybko wyszukać potrzebne informacje. Zadbaj także o to, aby za jego pomocą mogli znaleźć Cię Twoi klienci.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację