24 września 2021 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 3 min.
W tym artykule poruszamy:
Doświadczenie użytkownika to bardzo ważny czynnik w przypadku każdego sklepu internetowego. W jego skład niewątpliwie wchodzi możliwość szybkiego wynajdywania interesujących klienta produktów. Jak zatem usprawnić ten proces? Odpowiedzią jest wyszukiwanie fasetowe.
Wyszukiwanie fasetowe lub aspektowe (po angielsku faceted search) to system przeszukiwania podmiotów, w przypadku którego punktem odniesienia są ich określone cechy, czyli tytułowe fasety.
Choć sama definicja może brzmieć nieco skomplikowanie, to jednak na pewno kiedyś spotkałeś się z nawigacją fasetową. W świetny sposób wykorzystuje ją serwis Allegro:
Jak więc widać, w procesie wyszukiwania produktu pomocą służą liczne filtry oraz przemyślana organizacja. Do samej kategorii monitorów można dojść w intuicyjny sposób (Elektronika > Komputery > Monitory komputerowe).
Oprócz tego podczas szukania konkretnego produktu użytkownik może zawęzić ich rodzaje według licznych parametrów jak cena, stan, czas dostawy, ocena, marka i wiele więcej.
Wyszukiwanie fasetowe jest wskazane zwłaszcza w przypadku sklepów z bardzo dużym asortymentem. Dzięki niemu klient może szybko i wygodnie znaleźć dokładnie taki produkt, jaki go interesuje, nawet jeśli musi przebierać w bardzo bogatej ofercie.
Taka funkcja bardzo pomaga w procesie zakupowym, gdyż dostarcza także dodatkowych informacji o produkcie. Trzymając się poprzedniego przykładu – osoba kupująca monitor po raz pierwszy może nie orientować się w takich parametrach jak rozdzielczość, powłoka matrycy, częstotliwość odświeżania, rodzaj złącza itp. Jeśli jednak sklep ma dobrą nawigację fasetową, obecność takich aspektów od razu zostanie zaznaczona. Dzięki temu klient lepiej zorientuje się w niuansach danego produktu, co pomoże mu podjąć świadomy wybór.
Jako że odwiedzający otrzymują do dyspozycji rozbudowane narzędzie do przeszukiwania oferty, będą oni spędzać więcej czasu na stronie. Istnieje też większa szansa, że znajdą dokładnie to, czego szukają. Pozytywnie wpłynie to na takie parametry jak bounce rate, dwell time, konwersja itp.
Choć nawigacja fasetowa ma liczne zalety, to warto zdawać sobie sprawę z problemów, jakich może przysporzyć. Organizowanie i sortowanie asortymentu według licznych konfiguracji parametrów siłą rzeczy prowadzi do powielania treści. Może przyczyniać się to do duplikacji contentu oraz kanibalizacji słów kluczowych.
Aby zaradzić tym zjawiskom należy odpowiednio skonfigurować sklep, aby dla pojedynczego produktu nie tworzył się więcej niż jeden adres URL, a filtry nie zwracały pustych wyników. Konieczne jest także zablokowanie robotom Google dostępu do stron z dynamicznymi danymi, co należy zrobić w pliku robots.txt.
Nawigacja fasetowa to świetne rozwiązanie. Wprowadzenie jej wymaga jednak dobrego planowania i dużych umiejętności, dlatego starannie ustal, jak ją zaimplementować.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Roksana Dębowiak
Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.
Autor artykułu: Roksana Dębowiak
Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację