Jak systematyczna praca przełożyła się na wzrost wartości sprzedaży o 200%

1

Klient

Owobiurowo.pl jest marką regionalnej hurtowni artykułów biurowych ukierunkowaną na sprzedaż detaliczną dla klienta indywidualnego oraz biznesowego. Sprzedaż prowadzona jest w sposób wysyłkowy na terenie całego kraju. Proces zakupowy wspierany jest przez dogodne formy wysyłki oraz najpopularniejsze systemy płatności gwarantujące bezpieczeństwo zakupów.

Sklep internetowy powstał w kwietniu 2021 roku w oparciu o platformę e-commerce Shoper. Shoper stanowi aktualnie jedną z najlepiej dostosowanych do wymogów SEO platform e-commerce działających w modelu SaaS. Pozwala to na szybkie uruchomienie i zatowarowanie sklepu wraz z jego publikacją w internecie.

Przed rozpoczęciem współpracy z DNS Group Klient był czasowo pozycjonowany w ramach usługi oferowanej przez samą platformę Shoper i jej zespół specjalistów.

2

Analiza sklepu Klienta

Od chwili publikacji sklep podlegał naturalnym procesom SEO i budowie widoczności w oparciu o treści, na które składały się głównie generyczne opisy produktów dostarczone przez producentów i powielane pomiędzy wieloma sklepami.

Niemal całkowity brak wpływu na widoczność storny miały opisy opublikowane na wybranych kategoriach produktowych. Bliższa analiza treści opisów wykazała niskie nasycenie frazami kluczowymi i przygotowanie ich w oderwaniu od asortymentu klienta.

Sklep internetowy został zgłoszony przez właściciela do Google Search Console wraz z dodaniem mapy strony internetowej w formacie XML. Mapa jest automatycznie aktualizowana przez system Shoper po każdej zmianie w liczbie stron lub ich adresach URL.

Sklep owobiurowo.pl został po raz pierwszy uwzględniony w analizie widoczności Senuto.com 7 kwietnia 2021 roku z zerową widocznością. W okresie od kwietnia 2021 do rozpoczęcia współpracy z DNS Group, która miała miejsce w czerwcu 2022, liczba fraz w TOP10 wyników wyszukiwania wzrosła do 5 fraz. W TOP50 liczba fraz wyniosła 337.

W przypadku sklepu Klienta nie mieliśmy do czynienia z wystąpieniem algorytmów Google Sandbox, ponieważ domena została zarejestrowana i zgłoszona do Google już w 2019 roku.

Ograniczenie widoczności sklepu Klienta w wynikach wyszukiwania było spowodowane głównie brakiem unikalnych treści sprzedażowych. Opisy produktów znajdujących się w ofercie Klienta pochodziły bezpośrednio z katalogu produktów przygotowanych przez dostawców i były powielane w sklepach konkurencji korzystających z usług tych samych dostawców.

Opisy kategorii były przygotowane w sposób wybiórczy i nie spełniały aktualnych standardów wyszukiwarki Google oraz standardów SEO.

3

Analiza konkurencji

Rynek sprzedaży artykułów papierniczych i biurowych drogą elektroniczną charakteryzuje się dużym nasyceniem marek z wieloletnią i ugruntowaną pozycją. Dokonując porównania marek w oparciu o asortyment bezpośrednią konkurencję dla naszego Klienta stanowią sklepy: biurowe-zakupy.pl, biurowe-szkolne.pl, dlabiura24.pl, biurowezakupy24.pl, topoffice.pl.

Sklepy internetowe dlabiura24.pl oraz biurowezakupy24.pl zostały jednocześnie wskazane przez Klienta jako strony konkurujące o tą samą grupę klientów.

Wybierając firmy, które będą stanowiły punkt odniesienia przy prowadzeniu usługi pozycjonowania należy brać pod uwagę, oprócz produktów stanowiących asortyment wspólny, również te produkty, które nie znajdują się w ofercie Klienta. Strony takie jak biurowe-zakupy.pl oraz w szczególności dlabiura24.pl mają wiele produktów wspólnych, jednocześnie dysponując znacznie szerszą ofertą sprzedażową.

Przenosząc powyższy problem na obszar innej branży, nie uznalibyśmy sklepu prowadzącego sprzedaż drzwi i okien własnej produkcji, za bezpośrednią konkurencję dla LeroyMerlin. Ta druga posiada oczywiście ten typ produktów w swojej ofercie, ale nie stanowią one trzonu sprzedaży.

4

Audyt SEO

W celu maksymalizacji skuteczności strategii SEO każda współpraca z nowym Klientem rozpoczyna się od przeprowadzenia dokładnego Audytu SEO. Audyt opracowany i rozwijany przez zespół DNS Group obejmuje ponad 200 elementów technicznych oraz contentowych sklepu internetowego mających wpływ na jego aktualną i dalszą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Oparcie sklepu o platformę e-commerce Shoper gwarantuje bardzo dobrą wstępną optymalizację techniczną. Shoper spełnia większość z wymogów stawianych przez wyszukiwarkę Google, przez co pomimo charakteru oprogramowania SaaS zakres interwencji technicznej jest zazwyczaj mniejszy niż w przypadku otwartych typów oprogramowań, takich jak WooCommerce, PrestaShop lub Magento.

Przeprowadzony audyt SEO wykazał w zakresie błędów technicznych standardowe dla Shopera uchybienia w zakresie optymalizacji Core Web Vitals. Jest to metryka obejmującą aspekty konstrukcji kodu strony internetowej oraz jakości hostingu. Aktualnie stanowią one główny czynnik rankingowy Google dla stron i sklepów internetowych w zakresie analizy technicznej witryn.

Błędy Core Web Vitals podobnie jak pozostałe błędy w konstrukcji kodu strony w przypadku systemów SaaS są w większości nienaprawialne, ponieważ dotyczą części wspólnych silnika i wymagałyby jednoczesnej naprawy wszystkich opartych o tą wersję oprogramowania sklepów. Na chwilę obecną błędy Core Web Vitals nie stanowią aspektu blokującego pozycjonowanie i zespół specjalistów DNS Group potrafi skutecznie zminimalizować ich wpływ na końcowy efekt pozycjonowania.

Standardowy Audyt SEO przeprowadzany przez DNS Group obejmuje analizę treści zawartych na stronie głównej, stronach kategorii i podstronach produktowych sklepu. W przypadku przejmowania opieki nad  stroną lub sklepem, które podlegały procesom pozycjonowania SEO w innej agencji lub u freelancera, analiza treści rozszerzana jest o dodatkowe elementy dotyczące stosowania niekorzystnych praktyk (np. Black Hat Seo).

Początkowa widoczność Klienta oraz jej dynamika wzrostu nie wskazywały na prowadzenie działań SEO na szerszą skalę. Analiza złożoności treści na poziomie opisów kategorii również nie wykazała szerszej ingerencji w sklepie. Hasło: “Znamy twój sklep i wiemy jak go zoptymalizować, by pojawiał się wysoko w wynikach Google.” Nie przełożyło się w przypadku sklepu owobiurowo.pl na znaczny zysk widoczności w początkowym okresie istnienia sklepu.

 

 

Każdy audyt przeprowadzany przez specjalistów DNS Group zakończony jest przekazaniem dokumentu omawiającego błędy wykryte w obrębie sklepu, wraz ze wskazaniem metod ich naprawy oraz rekomendowanego podmiotu posiadającego kompetencje dla naprawy każdego z błędów Zespół DNS Group/Twórca Sklepu Internetowego.

5

Prowadzone działania SEO

Proces pozycjonowania prowadzony jest w oparciu o Pakiety SEO charakteryzujące się ponad 95% skutecznością w budowie widoczności organicznej dla naszych Klientów. Skupiamy się na wdrażaniu zmian mających realny wpływ na widoczność i budowę ruchu sprzedażowego na stronach.

Sklep owobiurowo.pl w toku systematycznych działań SEO otrzymał pełną optymalizację w zakresie treści dla kategorii produktowych. Regularnej aktualizacji podlega również blog sklepu internetowego, który wzbogacany jest treściami o charakterze informacyjnym oraz promocyjno sprzedażowym.

 

Poproś o bezpłatną wycenę

 

Rozpoczynając współpracę w zakresie pozycjonowania sklepów internetowych jednym z kluczowych aspektów jest zdefiniowanie wspólnie z Klientem kategorii produktowych oraz konkretnych produktów, które są kluczowe dla budowania sprzedaży. Rozpoczęcie optymalizacji sklepu od kategorii generujących dla Klienta największą sprzedaż pozwalają na zoptymalizowanie biznesowego efektu prowadzenia działań SEO.

6

Efekty pozycjonowania

Przygotowana strategia pozycjonowania przyniosła stabilny, systematyczny wzrost widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania.

Dzięki wdrożeniu początkowej optymalizacji sklepu w zakresie Meta Tytułów stworzonych z myślą o użytkownikach oraz robotach przeglądarek internetowych sklep uzyskał zdecydowany wzrost widoczności w TOP50 wyników wyszukiwania jeszcze przed publikacją pierwszych treści SEO w sklepie.

Ręczne zgłaszanie nowych podstron oraz tych, dla których treść jest aktualizowana, jest techniką dyskutowaną w kontekście jej skuteczności i wpływu na szybkość indeksacji przez Google. Sklep owobiurowo.pl, jak wspomnieliśmy wcześniej, miał zgłoszoną w narzędziu Google Search Console  mapę witryny w formacie XML, co w teorii zapewniało systematyczne odwiedziny robotów na poszczególnych podstronach.

Podstawowym działaniem jakie podejmujemy  przy rozpoczęciu współpracy w zakresie pozycjonowania jest ręczne zgłoszenie najważniejszych podstron do przeindeksowania, oraz późniejsze zgłaszanie podstron z aktualizowaną treścią.

Zgłoszenie najważniejszych podstron sklepu do ponownego indeksowania poskutkowało ponownym odczytaniem zawartości sklepu i poprawą widoczności w TOP50 wyników wyszukiwania o niemal 100% w czasie poniżej 30 dni. Liczba fraz kluczowych wzrosła z 285 do 547. Wzrost liczby fraz kluczowych w TOP10 wyników wyszukiwania, wynikający ze zgłoszenia sklepu do reindeksacji, wyniósł niemal 300% wzrastając z 4 do 15.

Frazy w TOP10 wyników wyszukiwania, czyli wyświetlane na pierwszej stronie wyników Google odpowiadają za przeważającą ilość odwiedzin sklepu z organicznych wyników wyszukiwania. Wybór odpowiednich słów kluczowych i systematyczne budowanie dla nich widoczności w TOP10 stanowi jeden z priorytetów działań w zakresie pozycjonowania.

Zdefiniowanie wspólnie z Klientem najważniejszych grup produktowych oraz produktów pozwoliło nam na opracowanie kolejności optymalizacji treści, która przełożyła się na systematyczne wzrosty widoczności.

Jak widać na powyższym wykresie, strategia pozycjonowania organicznego przyjęta przez Nasz zespół, okazała się niezwykle odporna na zmiany zachodzące w wyszukiwarce, a w tym na aktualizacje Core Update, czyli kompleksowe zmiany jądra wyszukiwania. W okresie współpracy mieliśmy do czynienia z 19 potwierdzonych aktualizacji algorytmu. W tym 6 aktualizacji Core Update.

Aktualizacje Core Update powodują często duże przetasowania w wynikach wyszukiwania. Strony, które nie spełniają wymogów technicznych podlegają silnym zmianom widoczności w wyniku Core Updates.

Połączenie stabilnego i dobrze zoptymalizowanego silnika CMS z techniczną ekspertyzą naszego Zespołu pozwoliło na uniknięcie wahań widoczności i wzrost liczby fraz kluczowych w TOP10 wyników wyszukiwania o 2520%.

Branża artykułów biurowych i papierniczych prezentuje klientom szeroką ofertę produktów wyszukiwanych przez wąskie grupy kupujących. Sytuacja taka powoduje powstanie dużej ilości fraz sprzedażowych o średniej miesięcznej ilości wyszukań oscylującej w okolicach 10 – 30 użytkowników Google.

Frazy o niskiej średniej miesięcznej ilości wyszukań są wartościowe sprzedażowo, jednak w branży papierniczej dotyczą często produktów masowych o niskiej cenie i mogą nie gwarantować zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie.

W DNS Group działamy według zasady “Let’s Go Big Tonight!” i wybieramy sprzedażowe frazy kluczowe, o które warto walczyć z całych sił.

Średnia dzienna liczba Wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania w ostatnich 16 miesiącach wzrosła z 600 do 2000 unikalnych użytkowników Google.

Średnia dzienna liczba odwiedzin w sklepie z organicznych wyników wyszukiwania w analogicznym okresie wzrosła z 1 do 20 dziennie.

7

Dalsza współpraca

Optymalizacja strony internetowej jest procesem otwartym, który nigdy się nie kończy. W sześciomiesięcznych cyklach wykonujemy analizę opublikowanych na stronie treści i jeśli nie spełniają one naszych oczekiwań przeprowadzamy ich optymalizację, rozbudowę lub wymianę. 

Wysoka i wciąż rosnąca widoczność sklepu internetowego w zakresie przygotowanych opisów kategorii skupia naszą aktualną uwagę na optymalizacji kluczowych produktów znajdujących się w ofercie, a które w chwili obecnej nie osiągnęły jeszcze TOP10 wyników wyszukiwania.

Wyszukiwarka Google wdraża na skalę globalną rozwiązanie Search Generative Esperience (SGE). SGE jest metodą prezentacji wyników wyszukiwania wspomaganych sztuczną inteligencją i będzie miało znaczący wpływ na prezentację wyników wyszukiwania zarówno w zakresie stron usługowych, jak i sklepów internetowych.

Jednym z testowanych rozwiązań dla sklepów internetowych jest prezentacja produktów w sposób wizualnie odpowiadający reklamom produktowym Google Merchant Center. 

Osiągniecie wysokich wyników wyszukiwania dla sklepów będzie się odbywać poprzez podstrony produktowe, nie kategorie. Same podstrony produktowe w zakresie pozycjonowania będą analizowane nie tylko poprzez zgodność tytułu strony z nazwą produktu, ale wartość przekazywanych na podstronie informacji sprzedażowych. Jakość grafiki oraz wypełnienie danych o dostępności i szczegółach technicznych produktu.

Elementami leżącymi w gestii Agencji SEO pozostają oprócz nazw produktów wartościowe, odpowiadające oczekiwaniom klienta i wyszukiwarki Google opisy produktów, które tworzymy przy wsparciu profesjonalnych Copywriterów.

8

Podsumowanie

Szybkość pozycjonowania Sklepu Internetowego zależy od częstotliwości odwiedzin robotów indeksujących Google oraz optymalizacji czasu i wydajności ich obecności na stronie.

Budowa widoczności organicznej w oparciu o podstrony kategorii zwiększa ilość podstron, na które trafią roboty indeksujące, poprzez ich rozproszenie na podstrony produktowe. Skupienie uwagi klientów na podstronach produktowych przekłada się na zwiększenie szansy dokonania zakupu przez klienta niezdecydowanego, co do dokładnego typu lub modelu produktu, który chce on nabyć. Daje ono również większą szansę na porównanie cen i dokonanie świadomego zakupu.

W aspekcie SEO rozproszenie ruchu robotów Google przekłada się na proces naturalnego pozycjonowania organicznego, które pozwala nam na zdefiniowanie produktów należących do kategorii “Quick Wins”, czyli zajmujących na najsilniejsze frazy kluczowe pozycji, tuż za pierwszą stroną wyników wyszukiwania. Optymalizacja i dalsze pozycjonowanie tych produktów przełoży się na przyspieszenie pozycjonowania fraz sprzedażowych i wzrost liczby zamówień z organicznych wyników wyszukiwania.

Chcesz osiągnąć takie wyniki?

Blog

Marketingowe wskazówki na każdą okazję

Zanurz się w świecie marketingu i odkryj nowe sposoby na promocję Twojego biznesu.

    Zamów bezpłatną wycenę

    Nieprawidłowy email

    Nieprawidłowy numer telefonu




    Musisz wyrazić zgodę

    Chronimy Twoją prywatność i dane.