Blog jest to element strony internetowej lub samodzielna strona internetowa, której czytelnik otrzymuje w regularnych odstępach czasu nowe treści uporządkowane w sposób chronologiczny z najnowszymi wyświetlającymi się najwyżej. Treści publikowane na blogu odzwierciedlają zainteresowania jego twórcy lub cel biznesowy w przypadku blogów prowadzonych przez firmy. Mogą one być prowadzone przez jedną lub wiele osób oraz poruszać jeden lub kilka niezależnych tematów.
W chwili obecnej blog stanowi jedno z podstawowych narzędzi pozycjonowania On-Site dla stron i sklepów internetowych. Poprzez regularne publikacje na blogu Google otrzymuje wyraźny komunikat, że strona jest „żywa”, a informacje na niej zawarte są aktualne. Wysłanie do wyszukiwarki Google takiego sygnału ma pozytywny wpływ na osiągane pozycje w wynikach wyszukiwania.
Wpisy blogowe są również podstawowym sposobem budowania zaplecza fraz długiego ogona na stronie poprzez profesjonalne wpisy blogowe o odpowiedniej długości oraz nasyceniu frazami kluczowymi. Profesjonalni copywriterzy SEO potrafią wykorzystać potencjał branży w celu budowy szerokiej widoczności witryny i szybkiego dotarcia do klienta.