W tym artykule poruszamy:
Google Trends to jedno z ciekawszych narzędzi od Google. Za jego pomocą można głębiej wniknąć w poszczególne zapytania, a dzięki odrobinie umiejętności da się je wykorzystać w celach marketingowych. W tym artykule bliżej przyjrzymy się temu zagadnieniu.
Czym jest Google Trends?
Google Trends to narzędzie, które pokazuje, jak często dane hasło jest wpisywane do wyszukiwarki Google w stosunku do całkowitej liczby wyszukiwań w wybranym przedziale czasu. Funkcje te można wykorzystać do porównawczego badania słów kluczowych oraz do wykrywania skoków wolumenu zapytań na dane frazy wywołanych przez np. światowe wydarzenia.
Google Trends – jak korzystać?
Przejdź na adres trends.google.pl i wprowadź przykładowe zapytanie:

Do dyspozycji masz kilka głównych filtrów:
- Region – cały świat, wybrany kraj, region administracyjny (np. w przypadku polski województwo).
- Zakres czasowy – minimum ostatnia godzina, maksimum od 2004 roku.
- Kategorie – jeśli dane słowo ma kilka znaczeń, np. jaguar, za pomocą kategorii możesz doprecyzować, czy masz na myśli zwierzę, czy markę samochodów.
- Źródło – określ, czy chcesz zawęzić wyniki do wyszukiwarki grafiki, wiadomości, Zakupów Google lub YouTube.
Poniżej wykresu umieszczona jest mapa przedstawiająca popularność danego zapytania w podregionach (lub państwach, jeśli wyszukiwanie dotyczy całego świata).
Na samym dole znajdują się podobne ogólne tematy i konkretne powiązane zapytania.
Gdy na samej górze wprowadzisz zapytanie do analizy, wszystkie pozostałe dane będą przedstawione w formie porównawczej:

Google Trends – jak korzystać w celach marketingowych?
Oto kilka porad, jak wykorzystać omawiane darmowe narzędzie w biznesie:
1. Przechodź od ogółu do szczegółu
Realizując research, zacznij od ogólnych fraz analizowanych w dużej skali, a następnie zawęź swoje poszukiwania do konkretnych zapytań. Nie zapomnij o filtrowaniu z uwzględnieniem kategorii oraz konkretnych źródeł (np. YouTube).
2. Znajdź zyskujące popularność tematy na artykuły
Wprowadź kilka słów kluczowych i porównaj ich popularność w przypadku ostatnich kilku miesięcy oraz lat. Ustal, które z nich zaczynają trendować. Pamiętaj, że dzięki narzędziu masz także szybki wgląd w powiązane tematy i frazy, co pozwoli Ci jeszcze sprawniej znaleźć ciekawe pomysły na content.
3. Wykorzystaj dane z Google Trends do wzbogacenia contentu
Same informacje, jakie da się zdobyć dzięki Trendom Google, mogą posłużyć do przygotowania ciekawszych treści. Załóżmy, że analizujesz jakieś praktyki, produkty lub usługi w swojej branży. Wykorzystaj Google Trends, aby zaprezentować spadek lub wzrost popularności poszczególnych zagadnień, a następnie pobudzić odbiorców do dyskusji, co się do tego przyczyniło.
Google Trends – podsumowanie
Dzięki odrobinie wysiłku możesz wykorzystać omówione w tym artykule narzędzie do tworzenia contentu, a nawet szukania inspiracji dla nowych produktów i usług. Postaraj się zatem w pełni korzystać z Google Trends.