Ile trwa pozycjonowanie?

Jako ktoś, kto w branży SEO znajduje się od wielu lat najczęściej ze strony klientów słyszę pytanie „Jak długo zajmie mi zdobycie pierwszej pozycji w Google.”

Niestety, odpowiedź jest bardziej skomplikowana niż samo pytanie.

W pewnym zakresie SEO daje natychmiastowe rezultaty dzięki świeżym treściom oraz lepszej konstrukcji strony, jednak większość efektów przychodzi po jakimś czasie, dając widoczność na pierwszej stronie wyszukiwarek internetowych, na przykład Google.

Ile po rozpoczęciu pozycjonowania zaczyna być widać rezultaty?

Jest wiele zmiennych, które mają wpływ na to, jak szybko SEO zacznie być widoczne.

Ruch początkowy na stronie, budowa strony, wiek domeny, meta opisy, geolokalizacja, konkurencja, rynek docelowy. Wszystkie te elementy skumulowane wpływają na to, kiedy widać rezultaty podjętych prac. Jednocześnie, tak z goła niewielkie różnice mogą mieć kolosalne znaczenie przy walce dwóch, z pozoru podobnych stron o topowe pozycje. Rolą doświadczonego specjalisty jest zdefiniować mocne strony witryny i maksymalnie je wykorzystać dla pokonania konkurencji.

Generalnie możemy przyjąć, że rezultaty pozycjonowania dla stron widoczne są w 4 do 6 miesięcy.

Oczywiście rezultaty prac SEO rosną wraz z biegiem czasu. Poziom jaki osiągasz po 6 miesiącach współpracy jest niższy od tego, jakiego możesz się spodziewać po 12 miesiącach.

Skąd taka rozbieżność w czasie?

Zazwyczaj zależy to od samego klienta. Rezultat pozycjonowania, jakiego oczekujesz dla swojej strony (firma lokalna, ogólnokrajowa, globalna) wpływa na działania SEO, jakie są wdrażane w procesie pozycjonowania.

W skrócie:

Lokalna firma, której witryna ma 100 podstron, oparta o WordPress, jest czymś zupełnie innym niż platforma e-commerce z tysiącami podstron oparta o Magento.

Czy możemy przyspieszyć pozycjonowanie?

Wiele czynników determinuje jak szybko wysiłki włożone w pozycjonowanie przyniosą skutek. Jeśli posiadasz świeżą stronę, nową domenę i dopiero co opublikowaną treść bez jakiejkolwiek historii w wyszukiwarce, pozycjonowanie może trochę zająć. Czasami więcej niż sześć miesięcy.

Czas pozycjonowania w takim wypadku można przyspieszyć, stosując tak zwane Black Hat SEO, czyli niezgodne z normami Google techniki SEO. Należy jednak mieć na uwadze, że tak prowadzone pozycjonowanie „ma krótkie nogi”. Strony pozycjonowane w oparciu o ten model szybko osiągają wysokie pozycje, ale równie szybko je tracą poprzez nakładane kary.

Zwykle z modelu tego korzystają firmy finansowe. Pozycjonowanie pożyczek bez BIK standardowo realizowane jest poprzez Black Hat SEO, gdyż nakłady poniesione na takie działania zwracają się w szybkim zysku od pożyczkobiorców. Domenę utraconą przez filtr od Google zamienia się na nową i proces jest powtarzany.

SEO to inwestycja

Pomyśl o pozycjonowaniu, jako o funduszu inwestycyjnym, nie grze w ruletkę. Twoje wysiłki zaczną przynosić zyski wraz z biegiem czasu i regularnie dostarczać większe sumy z każdym kolejnym miesiącem pozycjonowania.

Aby zrozumieć dlaczego zajmuje trochę czasu, nim SEO zacznie przynosić oczekiwane rezultaty, rozbijmy je na części.

Sukces w pozycjonowaniu, jak w wielu innych przypadkach, zależy od dobrego zrozumienia podstaw. Mając to na uwadze, za chwilę kilka podstaw, które każdy powinien znać.

Pozycjonowanie w języku angielskim znane jako SEO oznacza Seach Engine Optimization, czyli Optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Już samo rozwinięcie nazwy pokazuje nam, że dla osiągniecia dobrych pozycji musimy wykonać działania optymalizujące stronę, bez tego elementu nic nie zdziałamy.

SEO jest procesem pozyskiwaniu ruchu z darmowych, organicznych lub naturalnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych np. Google, Bing, Yahoo.

Wszystkie główne wyszukiwarki jak: Google, Bing, Yahoo posiadają główne wyniki wyszukiwania, gdzie prezentowane są strony internetowe, grafiki, filmy czy wyniki lokalne z map. Wyniki te prezentowane są przez algorytmy wyszukiwarek w rankingu od najbardziej odpowiadającego zapytaniu użytkownika.

Wyszukiwarka Google ogłosiła w ostatnich miesiącach, że będzie przesuwała ciężar prezentacji wyników z zapytania użytkownika w kierunku intencji użytkownika. Więcej o tej zmianie poświęcimy w oddzielnym wpisie.

Wyniki płatne, czyli reklamy lub adsy nie mają wpływu na ustawianie rankingu oraz osiągane przez stronę wyniki pozycjonowania.

Podstawowe typy wyników w wyszukiwarce Google

W Google możemy wyróżnić cztery podstawowe typy wyników wyszukiwania.

Direct Answer – Szybkie odpowiedzi, wyświetlające się powyżej wyników organicznych, prezentujące bezpośrednio odpowiedź na zadane pytanie z pominięciem strony docelowej.

Mapy – Wyniki wyszukiwania dla lokalnych firm oraz instytucji i miejsc publicznych. Dzięki tym wynikom możemy w prosty sposób zlokalizować lokalną firmę i wyznaczyć do niej najszybszą drogę dotarcia.

Wyniki Organiczne – Tradycyjne wyniki wyszukiwania prezentowane w formie listy adresów do stron internetowych. Wyniki organiczne składają się z trzech podstawowych elementów. Tytułu strony, Opisu o długości około 150 znaków oraz adresu URL.

PPC – Pay per Click. Płatne reklamy dopasowane do fraz kluczowych. Część firm rezygnuje z tradycyjnego pozycjonowania na rzecz PPC. Rozwiązanie to pozwala pojawić się na pierwszej stronie wyników niemal natychmiast. W jego wypadku płacimy jednak za każde wejście na stronę, niezależnie od tego, czy zbuduje ono konwersję. W momencie wyczerpania budżetu strona przestaje być widoczna w wynikach Google.

Cztery czynniki determinujące SEO

  1. Słowa i Frazy kluczowe

Słowa kluczowe pomagają sprowadzić na stronę ruch użytkowników zainteresowanych twoją ofertą. Biorąc pod uwagę wszystkie zmiany, jakie zaszły w wyszukiwarce Google w ostatnim roku, a w szczególności opublikowane 20 lipca „Quality Raters Guidelines”, czyli dokument bezpośrednio wskazujący, dobre i złe praktyki na stronach internetowych, tworzenie wysokiej jakości treści jest niezbędne do sprowadzenia wartościowego ruchu.

Wartościowy ruch na stronie generuje dla firmy potencjalnych klientów, pozyskanie których zależy wtedy od atrakcyjności oferty. Nie jest to łatwe, ale przy odpowiednio opracowanej strategii na pewno się uda.

  1. Nazwa domeny

Posiadanie w nazwie domeny frazy kluczowej może nie mieć bezpośredniego przełożenia na osiągane wyniki, ale doświadczenie w pozycjonowaniu stron pozwala mi stwierdzić, że domeny zawierające frazy kluczowe w przypadku dobrze zoptymalizowanych stron mają przełożenie na szybsze osiąganie wysokich pozycji.

W przypadku domeny, która była wcześniej w użyciu należy brać pod uwagę taki czynnik jak potencjalne kary, jakie mogły być na nią nałożone przez wyszukiwarkę za nieetyczne praktyki przy wcześniejszym pozycjonowaniu. Wybierając domenę pod nowy biznes, dobrze jest skonsultować się ze specjalistą SEO dysponującym odpowiednimi narzędziami do analizy historii domeny.

  1. Twoja branża i lokalizacja
    Zacznijmy od tego, że każda firma powinna założyć dla siebie wizytówkę Google Moja Firma. Jest to działanie zupełnie darmowe, a ma gigantyczny wpływ na obecność Twojej firmy w sieci.

Co oferujesz w swojej firmie? Jeśli funkcjonujesz w niszy, obsługując ograniczoną liczbę klientów, efekty pozycjonowania zobaczysz znacznie szybciej. Na przykład firma oferująca skoki spadochronowe na Podlasiu. Jeśli jednak funkcjonujesz na wysoce konkurencyjnym rynku, przykładowo Usługi Stomatologiczne w Warszawie wyniki widoczne będą nie tylko w dłuższym okresie czasu, ale ich osiągnięcie wymagać będzie wyższego budżetu.

  1. Treść strony
    Przed treściami na Twojej stronie stoją wysokie wymagania. Musi być napisana w sposób angażujący dla czytelników i odpowiadający na ich pytania, wtedy Google oceni go wysoko. Jest to punkt obowiązkowy dla każdej strony, która chce osiągnąć dobre wyniki.

Jeśli na starcie posiadasz małe ilości treści i nie znajdujesz się na topowych pozycjach, porzuć złudzenia. Bez napisania długich, wartościowych treści nie znajdziesz się w Topie!

Często klienci odparowują w takich momentach, że strona obecnie znajdująca się w TOP nie posiada dużych ilości treści. Zgoda, ta strona może nie posiadać znacznych ilości treści, ale oni muszą swojej pozycji jedynie bronić. My musimy ją dopiero zdobyć „Content Is King”. Wiele firm rezygnuje z pozycjonowania, bo nie osiąga wyników, a problemem okazuje się brak inwestycji w odpowiednie treści na stronie.

Podsumowując

Pozycjonowanie każdej firmy to zadanie nieszablonowe, wymagające indywidualnego podejścia. Wszystko sprowadza się jednak do tego, że skupiając się na małej grupie słów kluczowych nie trafiamy do większości ludzi, którzy nas szukają.

Ważna jest spójność i systematyczność działań w procesie pozycjonowania. Należy trzymać się przyjętej strategii, nawet jeśli w 4 miesiącu nadal nie przyniosła ona oczekiwanych efektów. W większości wypadków pierwotnie przyjęte założenia są prawidłowe i nerwowe działania mogą jedynie zaszkodzić, zwłaszcza że ich efekt i tak zobaczymy dopiero po dłuższym czasie.


Udostępnij:

Karol Michałowski