17 stycznia 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 13 min.
Pozycjonowanie strony internetowej nie zawsze musi trwać długo. Jest wiele elementów technicznych oraz merytorycznych, których poprawa pozwala na szybkie podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
W poniższym artykule przedstawię kilka podstawowych elementów, których optymalizacja pozwoli na szybką poprawę pozycjonowania strony.
W tym artykule poruszamy:
Odpowiadając na pytanie Klienta o czas, jaki potrzebny jest na wypozycjonowanie jego strony, najczęściej bierze się pod uwagę czas, jaki jest potrzebny na wdrożenie pełnej strategii wymyślonej dla danej strony internetowej w danej branży i często przy uwzględnieniu konkretnych fraz kluczowych. Na tej podstawie okazuje się, że potrzebujemy sześciu lub dziewięciu miesięcy na osiągnięcie zamierzonych rezultatów.
Z zasady myślenie to jest prawidłowe, w praktyce często prowadzi do pominięcia najważniejszego czynnika.
Większość stron dostępnych w Internecie ma za sobą już trwający miesiące lub nawet lata proces pozycjonowania. Proces ten mógł mieć różną skuteczność. Zazwyczaj, jeśli Klient trafia pod skrzydła nowej agencji, proces ten był w jakimś stopniu nie udany. Nie możemy jednak zapominać, że jednak się odbywał.
Zamiast od razu przechodzić do procesu tworzenia skomplikowanej strategii, warto w pierwszej kolejności zdefiniować błędy i niedociągnięcia poprzedników. Definiując te elementy możemy odkryć sposób na szybki sukces.
Wykonując optymalizację techniczną SEO strony, najczęściej patrzymy na tak zwany „Big Picture”, który w tym wypadku jest ogólną poprawą wydajności strony. Specjalistyczne narzędzie pokazują liczbowe i procentowe poziomy optymalizacji. Swoją uwagę jako specjaliści SEO poświęcamy na najważniejsze elementy mające kluczowy wpływ na skuteczność i szybkość pozycjonowania. Zdarza się, że skutkuje to pominięciem okruszka, który zrobiłby różnicę.
Optymalizacja SEO tak naprawdę zaczyna się od dodania breadcrumbs do strony. Istnieją 2 ważne powody, dla których powinieneś zacząć używać okruszków:
Czy wiesz, że rozmiar obrazu może znacząco wpłynąć na szybkość strony? Według stanu sieci średni rozmiar transferu wszystkich obrazów na stronie zajmuje około połowy rozmiaru całej strony! Ponieważ szybkość strony jest dla Google czynnikiem rankingowym, zawsze dobrą praktyką jest optymalizacja i zmniejszanie rozmiaru obrazów na stronie. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić:
a) Zmień rozmiar dużych obrazów
Staraj się używać wymiarów pasujących do szerokości strony (z + – kilkoma pikselami). Ogólnie rzecz biorąc, zawsze zaleca się używanie obrazów o wymiarach nieco większych niż szerokość strony. Jeśli więc np. Twoja strona na blogu ma szerokość około 1000px, nie ma sensu używać obrazów o szerokości 3000px.
b) Używaj odpowiednich formatów plików
Odpowiednie formaty obrazów odgrywają ważną rolę w ich rozmiarze. Najpopularniejszymi formatami plików, które są zwykle używane, są: JPEG, PNG, WebP i GIF. Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś przekonwertować większość obrazów PNG i JPEG na pliki WebP (co znacznie zmniejszy rozmiar pliku obrazów i polepszy konwersję obrazów). Obrazy WebP są o 26% mniejsze w porównaniu do plików PNG. Obrazy z efektem straty WebP są 25–34% mniejsze niż porównywalne obrazy JPEG o równoważnym indeksie jakości.
c) Kompresuj obrazy
Kompresja to proces, który może znacznie zmniejszyć rozmiar pliku obrazu bez nadmiernej utraty jego jakości. Takie działania mają za zadanie poprawić szybkość ładowania strony. W zależności od jakości oryginalnego obrazu możesz zastosować różne stopnie kompresji i znaleźć taki, który będzie najlepszy w stosunku wielkości pliku do jakości. Istnieje wiele wtyczek WordPress oraz narzędzi online, które mogą szybko skompresować wszystkie obrazy (np. Imagify, Smush, TinyPNG itp.).
d) Dodaj teksty alternatywne do grafik
Oprócz technicznego aspektu obrazów, powinieneś także zwrócić uwagę na ich teksty alternatywne – mogą one mieć wpływ na wydajność i trafność Twoich stron w wyszukiwarce Google. Tekst alternatywny obrazu nie tylko pomaga użytkownikom niedowidzącym, ale także wyszukiwarkom takim jak Google lepiej zrozumieć, co właściwie znajduje się na zdjęciu.
Optymalizując tekst alternatywny, Google może zacząć wykorzystywać Twoje zdjęcia w Grafice Google, a tym samym zwiększyć widoczność i ruch w Twojej witrynie.
Dodawanie linków wewnętrznych pomiędzy stronami jest przydatną praktyką, która często jest pomijana przez wielu właścicieli witryn. Kluczem jest nie tylko wykorzystywanie linków strukturalnych (np. w menu, kategoriach czy stopkach), ale także kontekstowych, które mogą przynieść znacznie większą wartość użytkownikom (i wyszukiwarkom). Co więcej, dodanie linków z nowych stron do starszych i odwrotnie przynosi kilka ważnych korzyści:
Pamiętaj jednak, że zawsze powinieneś tworzyć wzajemne linki tylko pomiędzy stronami, które są ze sobą tematycznie powiązane.
Content is King jest frazą towarzyszącą specjalistom SEO od wielu lat. Nie oznacza ona jednak konieczności przepisania całości treści na stronie klienta. Nie jest sztuką napisanie na nowo 3 tysięcy słów opisujących usługę klienta. Sztuką jest znaleźć to jedno konkretne słowo, którego strategiczne dodanie na stronie, spowoduje nagły wzrost pozycji.
Frazy kluczowe z niską konkurencyjnością to takie, które mają dużą liczbę wyszukiwań, ale niski poziom trudności, co oznacza, że nie są zdominowane przez wiarygodne lub popularne witryny. Aby znaleźć frazy kluczowe z niską konkurencyjnością i zoptymalizować pod ich kątem treści możesz skorzystać z tych metod:
a) Użyj narzędzia do badania słów kluczowych
Jednym z najłatwiejszych i najskuteczniejszych sposobów znalezienia słów kluczowych o niskiej konkurencji jest skorzystanie z narzędzia do badania słów kluczowych, takiego jak Google Keyword Planner, Senuto lub Ahrefs. Narzędzia te umożliwiają wprowadzenie początkowego słowa kluczowego, tematu lub adresu URL i wygenerowanie listy powiązanych słów kluczowych z różnymi wskaźnikami, takimi jak liczba operacji wyszukiwania, stopień trudności, koszt kliknięcia i współczynnik klikalności.
b) Przeanalizuj konkurencję
Innym sposobem znalezienia słów kluczowych o niskiej konkurencji jest analiza witryn i treści konkurencji. Możesz użyć narzędzia takiego jak SEMrush lub Ubersuggest, aby wprowadzić domeny lub adresy URL konkurencji i sprawdzić, na jakie słowa kluczowe firmy konkurencyjne się pozycjonują, jaki jest ruch, jaki generują oraz jaki jest ich autorytet domeny i profil linków zwrotnych. Następnie możesz porównać ich słowa kluczowe ze swoimi i poszukać luk lub możliwości.
Jeśli chodzi o szybkie poprawki SEO, właściwa optymalizacja tytułów jest oczywistością. Dobre metatagi nie tylko poprawiają trafność Twoich stron, co przekłada się na poprawę widoczności, ale także zwiększają CTR Twoich fragmentów w wyszukiwarce Google. Jeśli Twoja witryna nie zawiera tysięcy stron, optymalizacja metatagów jest dość szybkim i prostym procesem.
Metatagi to fragmenty treści w kodzie Twojej witryny, które nie są wyświetlane na Twojej stronie internetowej. Tagi te przekazują wyszukiwarkom i przeglądarkom dodatkowe informacje na temat treści i zawartości Twojej strony. Przykłady metatagów obejmują:
Pamiętaj tylko o kilku ważnych praktykach podczas pisania tekstów meta title i meta description:
a) Dołącz słowa kluczowe
Jeśli chcesz uzyskać ranking pod kątem konkretnego wyszukiwanego hasła, konieczne jest umieszczenie tego słowa kluczowego w meta title i meta description. Dobrą praktyką jest także umieszczenie słowa kluczowego na początku tytułu (może to szybciej przykuć uwagę czytelnika).
b) Zachowaj optymalną długość tytułów i opisów
Trzymaj się z daleka od tytułów stron dłuższych niż 50–60 znaków (ponieważ Google prawdopodobnie przytnie tytuły dłuższe). Zamiast tego spróbuj napisać zwięzłe i dokładne tytuły stron, w kilku słowach, aby można je było w pełni wyświetlić w SERP.
Opisy stron mogą technicznie mieć dowolną długość, ale Google zazwyczaj obcina fragmenty do około 155–160 znaków. Najlepiej, aby opisy stron były wystarczająco opisowe, dlatego zalecamy używanie opisów zawierających od 150 do 160 znaków.
Ostatnimi czasy furorę w komunikacji wewnętrznej w zespole robi hasło „Quick Wins”. Nie jest to nowa koncepcja w pozycjonowaniu, ani też strategie, których wcześniej nie stosowaliśmy. Nigdy wcześniej nie zdarzało nam się jednak nazwać ich wprost, aż do pewnego dnia, kiedy nasz klient usłyszał ją z ust konkurencji.
Stosując Quick Wins, Szybkie Cele, Łatwe Wygrane, jakkolwiek tej techniki byśmy nie nazwali, możemy dzięki delikatnemu pchnięciu jednego elementu na stronie lub w jej otoczeniu sieciowym, zrobić ogromną różnicę.
Case Study prezentowane klientom najczęściej dotyczą kompleksowych wdrożeń obejmujących przeniesienie strony na nowy silnik wraz z przebudową linkowania wewnętrznego i rozbudową drzewa usług. Takie Case Study dobrze się czyta i zajmuje ono odpowiednio dużo miejsca. Jak mógłbym Wam w zajmujący sposób opisać, że do tekstu o długości 2500 znaków ze spacjami wstawiłem dwa razy słowo „Warszawa”, stabilnie przenosząc projektanta wnętrz z pozycji 22 na 7 w dwa dni. Nie stanowiłby również zajmującego tematu przypadek przygotowania opisu pompy ciepła na 1500 znaków i podłączenie linku z portalu branżowego, co spowodowało wzrost pozycji z 47 na 12 w tydzień.
To są właśnie Quick Wins. Szybkie poprawy wyników pozycjonowania, po których specjalista SEO częściej niż gratulacji spodziewa się pytań, „nie można było tak wcześniej?”, „czy to było zaniedbanie?”.
Czasami potrzeba czasu, żeby zdefiniować gdzie leży szybki sukces dla strony.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację