Jak długo trwa pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google?

Jak długo trwa pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google?

10 stycznia 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 10 min.

Czas jaki zajmuje pozycjonowanie strony internetowej często stanowi kryształową kulę, w której majaczą niewyraźne kształty, które wymagają interpretacji. Nigdy nie są precyzyjne i wpływa na nie wiele czynników. Zadając pytanie kiedy osiągnę wysoką pozycję w Google trzeba przygotować się na odpowiedź “To zależy” i otrzymanie długiej listy czynników, część z których znana jest dopiero po rozpoczęciu pozycjonowania strony. Wybierając ofertę SEO zawsze należy skupić się na jej kompleksowości i doświadczeniu osób ją realizujących. Nigdy nie należy kierować się obiecanym czasem oraz niską ceną usługi.

Ile czasu zajmuje proces pozycjonowania strony w Google?

Jest to prawdopodobnie najpopularniejsze pytanie wśród właścicieli stron internetowych, dyrektorów marketingowych oraz projekt managerów. Jednocześnie jest to pytanie, na które specjaliści SEO nie tylko nie chcą, ale najczęściej zwyczajnie nie mogą precyzyjnie odpowiedzieć. Niestety, pozycjonowanie wymaga czasu, na który wpływa wiele zewnętrznych czynników.

Zazwyczaj przyjmujemy, że znalezienie się na pierwszej stronie Google może zająć od trzech do sześciu miesięcy. Jeśli musimy działać w branży o wysokiej konkurencyjności, mamy do czynienia z aktywnymi działaniami konkurencji, rezultaty mogą zająć od sześciu do 12 miesięcy. W obu wypadkach mówimy oczywiście o stronach, dla których prowadzony jest aktywny proces pozycjonowania w oparciu o regularne pisanie wartościowych treści, linkowanie z jakościowych źródeł i pełną optymalizację techniczną. Dla stron, które nie mają opracowanej strategii SEO czas wymagany na wypozycjonowanie strony w Google jest zdecydowanie dłuższy. Czasami osiąganie wysokich pozycji dla takich stron jest zupełnie niemożliwe.

Na czas pozycjonowania strony w wyszukiwarkach internetowych wpływa wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą drastycznie zmienić czas zakładany przez specjalistę SEO.

Czynniki wpływające na efekty pozycjonowania w Google

Wyszukiwarka Google to żywe środowisko podlegające ciągłym zmianom wpływającym na wyniki wyszukiwania jakie otrzymujemy po wpisaniu interesującej nas frazy kluczowej.

Zmiany wpływające na wyniki wyszukiwania Google, a zarazem na czas pozycjonowania stron możemy podzielić na czynniki wewnętrzne oraz czynniki zewnętrzne.

Czynniki wewnętrzne wpływające na czas pozycjonowania strony

Optymalizacja techniczna strony. Strony internetowe tworzone są w oparciu o różne systemy CMS i różne języki kodowania. Każdy webdeveloper wnosi do projektu własny, indywidualny wkład, który może wykraczać poza założenia twórcy danego CMS. Aby uniknąć wątpliwości firma Google opracowała dokumentację techniczną oraz uniwersalne standardy jakie strona musi spełnić. Elementem wymagań technicznych są Core Web Vitals, zbiór wytycznych technicznych stanowiący integralną część algorytmu Google. Test Core Web Vitals jest oficjalnie dostępny na stronach Google wraz z instrukcjami optymalizacji strony.

Jakość treści. Kiedy boty wyszukiwania przeglądają Twoją witrynę, nie szukają tylko słów kluczowych. Zamiast tego chcą znaleźć najlepszą treść, którą mogliby udostępnić użytkownikom. Aby spełnić wymogi jakościowe dotyczące treści, Twoja treść powinna być trafna i użyteczna dla osoby szukającej słowa kluczowego. Ponadto Google bierze pod uwagę sposób, w jaki treść wygląda i odbiera ją czytelnik, sprawdzając jakość struktury, układu i elementów wizualnych. Takie działania SEO pozwalają poprawić widoczność i ranking strony w wynikach wyszukiwania, zwiększając tym samym jej dostępność dla potencjalnych użytkowników.

Topical authority (z ang. autorytet tematyczny) jest miarą wiarygodności Twojej witryny, którą budujesz poprzez konsekwentne tworzenie wysokiej jakości treści na dany temat. Im więcej informacyjnych i kompleksowych artykułów napiszesz na dany temat, tym więcej wyszukiwarek i czytelników będzie postrzegać Cię jako eksperta w danej dziedzinie, dzięki czemu osiągnięcie wysokich pozycji będzie prostsze i szybsze.

Doświadczenie użytkownika (User Experience). Pod tym określeniem kryje się szeroki zestaw zachowań użytkownika na stronie, które mają wpływ na pozycję strony na stronie wyników wyszukiwania. Google korzysta z takich wskaźników, jak szybkość strony i podstawowe wskaźniki internetowe, aby porównać doświadczenia użytkowników z różnymi domenami i znaleźć najlepsze witryny do uszeregowania. Docelowo wyszukiwarka Google chce znaleźć strony internetowe, które poprzez swoją konstrukcję oraz zawartość treściową angażują użytkownika dostarczając mu wartościowych informacji.

Czynniki zewnętrzne wpływające na czas pozycjonowania strony

Linki zwrotne to sposób Google na sprawdzenie, które domeny i treści mają władzę w danym temacie. Gdy ktoś inny linkuje do Twojej strony na swoim blogu, wysyła do Google sygnał, że ufa Twoim treściom. Im więcej sygnałów uzyskasz z innych domen, tym większy autorytet masz w oczach Google. Kluczowe przy pozyskiwaniu linków zwrotnych jest ich pochodzenie. Linki takie muszą być publikowane na stronach o wysokim autorytecie powiązanych tematycznie. Dodatnią wartością jest ich osadzenie w kontekście na przykład jako odnośnik do artykułu na innej stronie internetowej lub jako element wpisu tematycznego w social mediach.

Intencja wyszukiwania (lub intencja użytkownika, intencja odbiorcy) to termin używany do opisania celu wyszukiwania online. To jest powód, dla którego ktoś przeprowadza konkretne wyszukiwanie. W końcu każdy, kto szuka w Internecie, ma nadzieję, że coś znajdzie. Aby twoje treści były zgodne z intencją wyszukiwania musisz odpowiedzieć na pytanie: czy moje treści odpowiadają na pytania, które w pierwszej kolejności sprowadziły użytkownika do Google?

Ludzie korzystają z Google z różnych powodów, na przykład próbując znaleźć konkretną witrynę internetową, chcąc dowiedzieć się więcej na dany temat lub kupić produkt. Witryny, które dostosowują swoje posty do intencji, mają większe szanse na wyższą pozycję w SERP.

Aktualna pozycja frazy. Elementem często niesłusznie pomijanym przy określaniu czasu potrzebnego na pozycjonowanie jest aktualna pozycja frazy. Jeśli przyjmujemy pod opiekę stronę internetową, której fraza kluczowa znajduje się na 20 pozycji nie musi to oznaczać, że osiągniemy TOP10 dla tej strony szybciej niż gdybyśmy tą samą frazę mieli na 70 pozycji.

Jeśli fraza kluczowa zajmuje pozycje pomiędzy 50 a 100 zazwyczaj oznacza to, że nigdy nie była pozycjonowana i możemy osiągnąć znaczące efekty pozycjonowania (SEO) kilkoma szybkimi zmianami. Jeśli jednak strona znajduje się tuż za TOP10 wyników wyszukiwania oznacza to, że jest ku temu powód. Przejmując stronę nigdy nie pozycjonowaną możemy założyć, że wymaga ona optymalizacji i przy odpowiednim nakładzie pracy znajdzie się ona na oczekiwanych pozycjach. Przeciwnie jest w sytuacji, kiedy przejmujemy stronę, dla której prowadzony był długotrwały proces pozycjonowania. Możliwe, że zajmowana pozycja jest dla tej strony internetowej szklanym sufitem i mogą występować na stronie obiektywne problemy, które blokują dalszy wzrost. W takim wypadku bez zdecydowanie wyższego budżetu SEO lub zmiany strony czas potrzebny na pozycjonowanie będzie liczony w kategoriach przypadku, nie skuteczności działań.

Aktualizacje algorytmów. Wyszukiwarka Google stale pracuje nad dostosowaniem się do oczekiwań swoich użytkowników. Prace te objawiają się jako aktualizacje algorytmu, które niejednokrotnie potrafią wstrząsnąć całym internetem. Aktualizacje algorytmu przyjęło się dzielić na te nieoficjalne, które widoczne są w narzędziach analitycznych, ale sama firma Google ich występowaniu zaprzecza, oraz oficjalne aktualizacje algorytmu. Wśród aktualizacji oficjalnych są takie, które dotykają konkretnych obszarów stron internetowych, jak jakość treści lub źródła linkowania oraz aktualizacje Core, które zazwyczaj przewracają do góry nogami całą stronę wyników wyszukiwania.

Działania konkurencji. Fakt, że firmy konkurencyjne również korzystają z usług SEO jest najczęściej zaskoczeniem dla właścicieli stron internetowych. Jak wspomniałem wyżej Google to żywe środowisko podlegające ciągłym zmianom i jedną z takich zmian są strategie pozycjonowania podejmowane samodzielnie lub przy współpracy ze specjalistami przez konkurencję.

Budżet. Budżet przeznaczony na działania SEO stanowi czynnik zewnętrzny, ponieważ niemal nigdy nie zależy on od oczekiwań i zaleceń specjalistów SEO, a najczęściej wynika z możliwości lub przekonań właściciela strony internetowej. Prowadząc działania SEO w idealnym świecie, w którym wyszukiwarki internetowe nie podlegają aktualizacjom algorytmu, a konkurencja klienta nie interesuje się swoimi stronami budżet nie miałby znaczenia. Funkcjonując w konkurencyjnej branży należy brać pod uwagę, że inwestując w nieskuteczne pozycjonowanie strony lub specjalistę bez doświadczenia nawet przy największym budżecie możemy nie osiągnąć oczekiwanego efektu pozycjonowania. Inwestując w doświadczonego specjalistę otrzymamy skuteczną strategię, która wydatnie skróci czas potrzebny na pozycjonowanie strony. Jednocześnie jednak wymagać ona będzie inwestycji w realizację.

Subiektywna Ocena

W swojej karierze miałem styczność ze stronami internetowymi, których sukces wydawał się być na wyciągnięcie ręki, a ostatecznie nie został osiągnięty przez napotkanie trudności nie do pokonania. Spotykałem jednak strony, które konkurowały w niezwykle trudnych branżach, a drobna zmiana powodowała natychmiastową poprawę widoczności i osiągnięcie TOP3 w wynikach wyszukiwania. Dyrektorzy marketingowi i Projekt Managerzy funkcjonują w oparciu o excele i tabele, w których muszą znaleźć się konkretne liczby generujące efektowne wykresy opłacalności. Dział SEO działa w oparciu o dynamicznie kreowane strategie, wynikiem których jest osiąganie wysokich pozycji. Określenie jednak kiedy te pozycje zostaną osiągnięte precyzyjnie, niemal nigdy się jednak nie sprawdza.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!