4 stycznia 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 10 min.
Na koszt pozycjonowania strony wpływa wiele czynników takich jak jej wiek, branża w jakiej działa lub strony konkurencyjne. Ceny pozycjonowania ustalane są w oparciu o indywidualną ocenę potrzeb klienta, przygotowaną strategię SEO i mogą się wahać od 300 zł do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.
W tym artykule poruszamy:
Od niemal piętnastu lat mam okazję obserwować rynek stron internetowych w Polsce i analizować jego różne aspekty. Jednym z takich aspektów jest niewątpliwie świadomość właścicieli stron internetowych w zakresie aktywnego prowadzenia jakiejś formy reklamy.
Przez wiele lat wśród właścicieli stron internetowych, a nawet wewnątrz działów marketingowych firm przeważało przekonanie, że samo posiadanie strony internetowej sprawi, że będzie ona dostarczała dla firmy klientów. Pogląd ten w ostatnich latach zaczął się zmieniać. Radykalna przemiana w zakresie świadomości reklamy internetowej przyszła wraz z pandemią, która przewróciła lejki sprzedażowe wielu firm. Metody sprzedaży, które sprawdzały się przez lata i wokół których budowane były strategie rozwoju firmy, w niektórych wypadkach całkowicie zamarły.
Właściciele stron internetowych, a w przypadku dużych firm osoby odpowiedzialne za marketing dostrzegają konieczność inwestowania w reklamę internetową, oraz są świadomi funkcjonowania wielu kanałów reklamy internetowej: Kampania Google Ads, Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) czy Kampanie marketingowe w Mediach Społecznościowych.
Kluczowym czynnikiem przy wyborze kanału reklamowego są koszty, jakie trzeba ponieść w celu uzyskania oczekiwanego efektu. W przypadku kampanii Google Ads oraz reklamy w Social Mediach model kosztowy współpracy jest niezwykle prosty. Właściciel strony ponosi koszty w chwili interakcji klienta z reklamą. Najczęściej mówimy tutaj o rozliczeniu Pay Per Click (PPC) lub Pay Per Action (PPA). Taka kampania nigdy nie będzie się wiązała z wyższymi kosztami niż zakładane, ale też sprowadzi na stronę internetową klientów jedynie w czasie jej trwania. Taki model współpracy możemy określić jako What You Pay is What You Get.
Koszty prowadzenia usługi pozycjonowania stron internetowych (SEO) nie podlegają tak prostej korelacji Kosztu do Efektu jak ma to miejsce w przypadku Google Ads. Koszty SEO różnią się w zależności od wielu czynników, takich jak rozmiar firmy, cele marketingowe i lokalizacja. Duże znaczenie przy wstępnej ocenie kosztu ma również branża w jakiej funkcjonuje firma oraz promowana usługa. Niezależnie od tego ważne jest, aby nie lekceważyć SEO, ponieważ wysokiej jakości prace SEO mogą znacząco poprawić ruch na stronie, a co za tym idzie, zyski.
Zazwyczaj modele cenowe SEO obejmują opłaty za osiągnięte cele (pozycjonowanie za efekt), miesięczne opłaty stałe (Abonament SEO), stawki godzinowe lub stawki oparte na projekcie. Koszt pozycjonowania za godzinę może wynosić od około 50 do ponad 1000 zł. W przypadku modelu płatności miesięcznej zaliczki firmy mogą wynosić od 300 do ponad 20 000 zł. Istnieją również koszty SEO oparte na projektach, w takim wypadku ceny ustalane są indywidualnie i mogą wynosić zarówno 1000 zł jak i 200 000 zł w zależności od złożoności projektu i sektora w którym jest realizowany. Audyty SEO, które mają kluczowe znaczenie w identyfikowaniu i naprawianiu problemów wpływających na wydajność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google, mogą również zwiększyć całkowity koszt pozycjonowania.
Ceny pozycjonowania strony różnią się znacznie, ponieważ każda strona internetowa ma inne potrzeby, od całkowitych zmian projektu po drobne modyfikacje. Koszty różnią się też w zależności od zakresu geograficznego SEO (lokalnego, krajowego, międzynarodowego). Ponadto, SEO jest dynamiczną dziedziną z powodu ciągłych zmian w algorytmach wyszukiwarek, co wymaga od firm elastyczności w kwestii wydatków na SEO.
Zastanawiając się, ile powinieneś przeznaczyć na SEO, ważne jest, aby wziąć pod uwagę swoje cele marketingowe, branżę, czas jaki dajesz sobie na osiągnięcie celu i wiedzę firmy SEO. Pamiętaj, że kluczową częścią SEO jest uzyskanie optymalnych wyników, co obejmuje wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, generowanie ruchu wysokiej jakości do Twojej witryny, a ostatecznie zwiększenie ROI.
Największym błędem, jaki może popełnić osoba decydująca o wyborze oferty SEO jest kierowanie się prezentowanym kosztem pozycjonowania, nie uwzględniając realiów rynkowych w jakich funkcjonuje strona.
Na koszt pozycjonowania strony wpływa wiele czynników. Przedstawiana przez agencję SEO strategia pozycjonowania strony powinna być dostosowana do konkretnych potrzeb Twojej firmy. Koszt pozycjonowania strony powinien uwzględniać specyfikę wymagań biznesowych Nie może on wynikać jedynie z uniwersalnej ceny, wspólnej dla wszystkich klientów.
Większość usług pozycjonowania nie jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb klienta. Wielkość firmy, rodzaj strony internetowej, stan SEO, branża, cele biznesowe i konkurencja odgrywają znaczącą rolę w określaniu cen SEO. Nowe witryny mogą potrzebować bardziej szczegółowego SEO, co zwiększa koszty, podczas gdy istniejące strony często wymagają jedynie drobnych optymalizacji. Decydując się na wybór agencji SEO w pierwszej kolejności upewnij się, że prezentowana oferta odpowiada Twoim wymaganiom i będzie miała realny wpływ na widoczność strony.
SEO obejmuje aspekty, takie jak analizę konkurencji, audyt i optymalizację strony, tworzenie wysokiej jakości treści, linkowanie zwrotne, analizę słów kluczowych i tworzenie spersonalizowanej strategii pozycjonowania. Przy obliczaniu cen SEO należy również wziąć pod uwagę przyszłe dostosowania i działania optymalizacyjne. Projekt Twojej witryny internetowej również odgrywa znaczącą rolę w SEO. Jeśli Twój projekt nie jest zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, potencjał SEO zostaje utracony, co prowadzi do wyższych kosztów ulepszenia projektu.
Pamiętaj, że skuteczne pozycjonowanie to strategia długoterminowa, a nie jednorazowe zadanie. Koszt pozycjonowania strony internetowej należy więc traktować jako inwestycję, która zacznie przynosić zwrot dopiero w określonych ramach czasowych. Wybierając usługę SEO, ważne jest, aby ocenić potencjalny zwrot z inwestycji, zamiast kierować się wyłącznie ceną. Niejednokrotnie poniesienie wyższych kosztów pozycjonowania zdecydowanie przyspieszy efekt biznesowy oraz zwiększy docelowy ROI ponad zakładany poziom. Z drugiej strony ponoszenie kosztów pozycjonowania na poziomie 300 czy nawet 500 zł miesięcznie dla wielu branż nie przełoży się wcale na zwrot z poniesionej inwestycji.
Koszty pozycjonowania zależą od zakresu oferowanych usług: podstawowe pakiety mogą skupiać się na badaniu i optymalizacji słów kluczowych, podczas gdy bardziej kompleksowe oferty obejmują dodatkowo budowanie linków i tworzenie treści.
Zawartość pakietu pozycjonowania, który wybierzesz, zależy od specyficznych potrzeb Twojej firmy i witryny w zakresie SEO. Różnice te są uwarunkowane aktualnymi rankingami Twojej strony, specyfiką branży, w której działasz oraz określonymi celami.
Oto minimum, które powinieneś otrzymać w pakiecie pozycjonowania:
Koszt pozycjonowania nie pozwala się zamknąć w stałe ramy, które można przedstawić Klientowi jako uniwersalną odpowiedź na problemy z widocznością. Każda strona, z którą miałem okazję pracować wymagała innych nakładów pracy i stosowanych technik.
Media Społecznościowe dają cudowny wgląd w realia rynku SEO wykraczające poza kolorowe broszury agencji. Często czytam wypowiedzi osób korzystających z usług różnych agencji lub freelancerów. Widząc wypowiedzi właścicieli stron, którzy skorzystali z ofert SEO, które kosztowały 300zł do 500zł, a których niska cena była motywowana doświadczeniem w branży klienta, odczuwam dysonans poznawczy.
Im większe doświadczenie zdobywam w pozycjonowaniu różnych branż, od zakładów pogrzebowych po turystykę w tropikach, tym bardziej odczuwam potrzebę sugerowania klientom usług z wyższej półki cenowej. Przez piętnaście lat nie trafiłem dwóch firm w danej branży, dla których zadziałałby dokładnie ten sam zestaw działań. Nawet jeśli firmy te dzieliło od siebie kilka minut spaceru wymagały one zazwyczaj różnych zestawów narzędzi oraz skrajnie odmiennego podejścia.
Koszt pozycjonowania strony nie staje się niższy wraz z doświadczeniem prowadzącej ten proces osoby lub agencji. Spadek kosztu pozycjonowania wiąże się z obniżeniem jakości usługi i jej skuteczności.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację