W tym artykule poruszamy:
Co to jest pozycjonowanie stron w Google
Pozycjonowanie stron internetowych określane również jako SEO (Search Engine Optimization) jest to zespół działań prowadzonych na stronie internetowej oraz w jej otoczeniu sieciowym mających na celu pozyskiwanie nowych fraz kluczowych głównych i fraz długiego ogona oraz budowę wysokich pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Specjaliści z zakresu pozycjonowania stron internetowych opracowują strategie SEO dopasowane do indywidualnych potrzeb stron internetowych oraz specyfiki branży, w której funkcjonuje strona. Ścisłe dopasowanie strategii pozycjonowania do potrzeb strony internetowej oraz oczekiwań jej właściciela pozwala na osiągnięcie TOP10 wyników wyszukiwania na oczekiwane frazy kluczowe.
Dlaczego warto pozycjonować stronę?
Pozycjonowanie stron (SEO) zwiększa dostępność strony dla użytkowników poprzez pozyskiwanie nowych fraz kluczowych. Dzięki większej liczbie wyświetleń oraz kliknięć do strony docierają klienci, którzy pomagają w rozwoju firmy.
Docierasz do potencjalnych klientów
Często zdarza się, że firmy tworzą strony internetowe, ale nie odnotowują wzrostu klientów. Klienci nie pojawią się sami, a wyszukiwarka Google nie dowie się o istnieniu strony, jeśli jej o tym nie powiemy. Pozycjonowanie stron pozwala na docieranie do osób szukających produktów i usług świadczonych przez Twoją firmę.
Zwiększa widoczność strony w wyszukiwarce internetowej
Strona internetowa powinna być elementem szerszych działań marketingowych dla firmy. Strony internetowe sprzedają nie tylko wśród osób je odwiedzających. Spójna identyfikacja marki w internecie i przestrzeni publicznej wpływa pośrednio na zwiększenie liczby klientów. Pozycjonując stronę należy zwracać uwagę na więcej parametrów niż tylko liczba kliknięć (odwiedzin na stronie) Lejki sprzedażowe działają często w sposób zaskakujący.
Zwiększa ruch na stronie z wyszukiwarek internetowych
Twoja strona jest odwiedzana przez internautów, ale ruch nie przekłada się na pozyskiwanie klientów? Pozycjonowanie stron rozpoczyna się od audytu SEO, który wykaże błędy techniczne i sprzedażowe na stronie. Nie każda strona sprzedaje, ale niemal każdą można naprawić tak, aby zaczęła spełniać stawiane przed nią oczekiwania. Tworzenie strony w oderwaniu od zasad pozycjonowania i marketingu internetowego nie przyniesie spodziewanych rezultatów.
Zwiększa liczby konwersji i sprzedaży
Strony internetowe mogą pełnić rolę informacyjną lub sprzedażową. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby łączyły obie te role. Jeśli jednak strona sprzedażowa stworzona jest w oparciu o zasady przyświecające stronom informacyjnym pojawia się poważny problem z generowaniem konwersji.
Jeśli oczekujesz od swojej strony zwiększenia liczby konwersji musi ona spełniać te warunki:
- Posiadać aktywne dane kontaktowe
- Posiadać elementy Call To Action w formie banerów lub sekcji sprzedażowych
- Posiadać przyciski i linki prowadzące do konwersji
- Posiadać elementy ratujące konwersję osób opuszczających stronę
- Posiadać jasną i prostą drogę wygenerowania konwersji
Jeśli twoja strona nie spełnia części lub wszystkich z powyższych warunków generowanie konwersji może być utrudnione. Korzystając z usług SEO otrzymasz jasne wytyczne i propozycje zmian, które wpłyną na wzrost konwersji.
Buduje rozpoznawalności marki
Masz 100% pewność, że świadczysz usługę najwyższej jakości, twoje ceny są konkurencyjne, a klientów nie przybywa? Konsumenci podejmują świadome decyzje przy wyborze firmy, z którą zamierzają współpracować. Przed kontaktem sprawdzają informacje o firmie w niezależnych źródłach dostępnych w internecie, aby mieć pewność, że wybrana firma jest wiarygodnym kontrahentem. Cena przestała pełnić decydującą rolę przy wyborze. Pozycjonowanie stron to więcej niż budowa widoczności strony w wynikach wyszukiwania organicznego. Pozycjonowanie jest to zestaw działań, które budują rozpoznawalność i wiarygodność twojej firmy w internecie.
Buduje przewagę nad konkurencją lokalną i branżową
Bezpośrednia konkurencja wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania? Google promuje strony internetowe o długim stażu oraz strony, które udowodnią swoją wiarygodność i renomę. Prawidłowo prowadzone pozycjonowanie stron buduje renomę w oczach wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie lokalne, którego elementem jest obsługa wizytówek NAP oraz optymalizacja profilu Google Business dodatkowo buduje renomę i rozpoznawalność strony wśród klientów. Budowa widoczności strony internetowej jest jednocześnie budowaniem przewagi firmy nad jej konkurencją.
Pomaga optymalizować doznania użytkownika UX
Strony internetowe tworzone są często w oparciu o szablony oraz rozwiązania opracowane i doskonalone przez ich twórców od lat. Nie znaczy to jednak, że rozwiązania te stworzone są z myślą o generowaniu sprzedaży przez stronę. Pozycjonowanie strony rozpoczyna się od audytu SEO, którego nieodłącznym składnikiem powinna być analiza UX (User Experience) czyli doznań użytkownika wynikających z kontaktu ze stroną. Analiza UX zawiera między innymi weryfikację obecności na stronie elementów sprzedażowych, takich jak;
- Banery zachęcające do skorzystania z oferty
- Przyciski z wezwaniem do kontaktu
- Liczba kroków, które dzielą użytkownika od wejścia na stronę do konwersji oraz czas jaki musi na to poświęcić
Kompleksowe pozycjonowanie obejmuje ułatwienie użytkownikowi podjęcia decyzji o wyborze pozycjonowanej firmy i skorzystania z jej oferty.
Pozycjonowanie jest długofalowo bardziej opłacalne od Google Ads
Google Ads przynoszą widoczność strony internetowej niemal od chwili ich uruchomienia. Zależnie od wybranego rodzaju kampanii pozwalają one na kierowanie reklam na wybrane grupy odbiorców lub frazy kluczowe. Dzięki temu możliwe jest budowanie bazy klientów oraz sprzedaży od pierwszego dnia obecności w internecie. Ciemną stroną Google Ads jest nietrwałość wyników. Jeśli strona nie będzie jednocześnie pozycjonowana wyłączenie Google Ads spowoduje natychmiastową utratę widoczności. Pozycjonowanie stron wymaga więcej czasu i cierpliwości. Wyniki przychodzą z czasem i niejednokrotnie trzeba na nie poczekać nawet kilka miesięcy. Kiedy jednak już je osiągniesz są one stabilne i działają jak efekt kuli śniegowej.
Jak DNS Group pomaga swoim Klientom?
W DNS Group stawiamy wysokiej jakości pozycjonowanie stron dopasowane do potrzeb Klienta niezależnie od rodzaju jego działalności, branży oraz obszaru działania. Tworzone przez Nas rozwiązania SEO budują widoczność strony internetowej w oparciu o pozycjonowanie szerokie, nastawione na ruch sprzedażowy
Firmy lokalne
Na pozycjonowanie firm lokalnych wpływa wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania, jeszcze na etapie opracowania strategii. Najważniejszymi z nich są;
- Lokalizacja – Wielkość miasta ma znaczenie. Wraz ze zmianą populacji zmianie podlega również liczba firm konkurencyjnych, co wpływa na trudność działań SEO. Jeśli dodatkowo firma działa w aglomeracjach takich jak Śląsk (Katowice i okoliczne miasta), Trójmiasto czy Warszawa musimy się liczyć z konkurencją firm z bliskich lokalizacji innych miast lub miast peryferyjnych.
- Sposób świadczenia usługi – Firmy świadczące swoje usługi lokalnie; fryzjerzy, kosmetyczki, szewcy, mechanicy samochodowi, piekarnie będą częściej wyszukiwani za pomocą narzędzi pozwalających na wyznaczenie bezpośredniej trasy dotarcia. Szczególnie ważne w ich wypadku jest znalezienie się w narzędziach takich jak Google Maps oraz Apple Maps.
Hydraulicy, elektrycy, monterzy klimatyzacji i inne firmy świadczące usługi w lokalizacji klienta muszą znaleźć się w porównywarkach firm. Katalogach usługodawców oraz na platformach agregujących pozytywne opinie o firmach. W przypadku tych firm krokiem poprzedzającym kontakt nie jest określenie lokalizacji firmy, a ocena jej jakości. - Branża – Niezależnie od rozmiaru miasta, w którym działa firma branże będą różniły się pomiędzy sobą. Zdecydowanie większa konkurencja występuje w branży beauty niż branży wymiany i montażu okien. Jednocześnie jednak zachowania tych dwóch grup klientów również będą skrajnie się od siebie różniły.
Powyższe czynniki oraz wiele innych brane są pod uwagę przez DNS Group przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania lokalnego. Na ich podstawie oceniamy co będzie kluczowym elementem przy pozycjonowaniu;
- Wizytówka Google Business
- Katalogi firm i agregatory usługodawców
- Rozbudowana sekcja realizacji na stronie internetowej
Prawidłowe opracowanie strategii pozycjonowania firm lokalnych wymaga doświadczenia i zrozumienia niuansów rządzących rynkami lokalnymi.
W DNS Group posiadamy wiedzę we wszystkich obszarach związanych ze skutecznym pozycjonowaniem lokalnym nastawionym na pozyskiwanie klientów i budowanie konwersji.
Firmy ogólnokrajowe i korporacje
Pozycjonując firmy działające na terenie całego kraju zderzasz się z trzema czynnikami;
- Większa konkurencja
- Większy obszar działania
- Większe budżety reklamowe
Pozycjonowanie firmy ogólnopolskiej w oparciu o zasady i ceny skierowane dla firm lokalnych nie będzie skuteczne. W DNS Group rozumiemy jak skutecznie pozycjonować strony działające na terenie całego kraju i dobieramy narzędzia i strategie odpowiednie do potrzeb naszych klientów.
Nasza strategia pozycjonowania oparta jest o lata doświadczenia w pozycjonowaniu stron internetowych. Kluczowymi elementami w pozycjonowaniu są; adaptacja do zmieniających się wymagań wyszukiwarki Google i Wynikająca w doświadczenia wiedza o skutecznych praktykach SEO.
Specjaliści DNS Group dbają o widoczność stron internetowych już od 17 lat!
Sklepy internetowe
W przypadku sklepów internetowych widoczność i kliknięcia nie są celem, a środkiem do osiągnięcia celu, generowania sprzedaży.
Opiekując się sklepami internetowymi naszych Klientów działania wzbogacamy o elementy kluczowe dla generowania sprzedaży;
- Audyt UX – Analizujemy szatę graficzną sklepu wykrywając elementy, które mogą obniżać zaufanie kupującego i prowadzić do porzucenia sklepu internetowego bez dokonania zakupu.
- Analiza ścieżki zakupowej – Sprawdzamy czy wszystkie kroki ścieżki zakupowej przebiegają płynnie. Zgłaszamy do poprawy elementy mogące blokować dokończenie procesu zakupu jak ograniczone liczba form płatności/wysyłki lub brak możliwości zakupu jako gość.
- Analiza zachowania użytkowników na stronie – Śledzimy twoich użytkowników i ich zachowanie na stronie. Weryfikujemy, które elementy strony wzbudzają w nich największe zainteresowanie, a które wymagają poprawy w celu przyciągnięcia uwagi.
Pozycjonowanie sklepów internetowych to więcej niż budowanie widoczności. Kluczowa jest komunikacja pomiędzy właścicielem sklepu, a Agencją Interaktywną dla zbudowanie wartościowego ruchu sprzedażowego i doprowadzenia do sfinalizowania transakcji.
W DNS Group prowadzimy pozycjonowanie skierowane do sklepów internetowych wspomaganego kampaniami Google Ads.
Jak działa wyszukiwarka Google
Wyniki wyszukiwania Google nie są stałe i niezmienne. Firma Google stale doskonali swoje algorytmy w celu możliwie najlepszego dopasowania prezentowanych wyników do oczekiwań użytkowników wyszukiwarki. Oczekiwania te określane są przez Google jako intencja wyszukiwania. Intencje wyszukiwania możemy podzielić na cztery podstawowe typy:
Intencja Informacyjna
W zakresie intencji informacyjnej mieszczą się zarówno intencje dotyczące uzyskania głębszej wiedzy o bieżących wydarzeniach na świecie, jak i zapytania DIY (Do It Yourself). Zapytania DIY, są to zapytania tak zwanej “złotej rączki”, mają one na celu uzyskanie informacji o sposobie samodzielnego wykonania czynności lub dokonania naprawy. Treści informacyjne często wykorzystywane są przez wyszukiwarki internetowe do tworzenia szybkich odpowiedzi znajdujących się na „pozycji 0” w wynikach wyszukiwania organicznego.
Przygotowując odpowiednią strukturę treści specjalista w zakresie treści SEO ma aktywny wpływ na pozycjonowanie się strony internetowej w szybkich odpowiedziach Google określanych również jako “Pozycja 0”. Ponadto treści takie wyświetlają się również w sekcji “Więcej pytań” pozwalając na dodatkową dominację wyników wyszukiwania i budowę ruchu sprzedażowego na stronie.
Przygotowanie angażującej treści, która znajdzie się w wynikach wyszukiwania w sekcjach szybkich odpowiedzi oraz “Więcej pytań” wymaga doświadczenia w tworzeniu treści SEO oraz znajomości algorytmów contentowych Google.
Intencja nawigacyjna
Intencje nawigacyjne dotyczą najczęściej ruchu osób, które nie znają adresów logowania do platform i narzędzi, z których zamierzają korzystać. Np adres logowania do platform social media “instagram logowanie”, “tik tok logowanie”. Najczęściej klikanymi wynikami wyszukiwania dla tych zapytań będą linki prowadzące bezpośrednio do stron logowania. Ten typ intencji określany jest również jako treści “ever green”, czyli zapytania, które nigdy nie wygasają. W związku z tym w przypadku szczególnie złożonych problemów jak “jak zalogować się do Netflix na nowym urządzeniu” portale informacyjne publikują treści odpowiadające na zapytania nawigacyjne w celu budowy na stronie ruchu mającego potencjał interakcji z reklamami.
Intencja transakcyjna
Intencja transakcyjna określana również jako zapytanie ofertowe odnosi się głównie do sklepów internetowych i platform e-commerce, które oferują zakup konkretnych produktów. Do grupy tej zaliczamy jednak również oferty świadczonych usług o zasięgu nieograniczonym w sposób geograficzny, np firmy spedycyjne.
Treści tworzone z myślą o spełnieniu transakcyjnej intencji wyszukiwania kreowane są w oparciu o język korzyści prezentując zalety korzystania z produktów i usług, jak również zalety wyboru właściciela strony jako partnera biznesowego.
Intencja lokalna
Intencja lokalna dotyczy większości zapytań generowanych przez użytkowników Google, w szczególności korzystających z urządzeń mobilnych. Intencje lokalne często są wynikiem “potrzeb chwili” i decyzji podejmowanych pod wpływem impulsu. Do zapytań generowanych w ramach intencji lokalnych możemy zaliczyć w związku z powyższym zapytania o pobliskie kawiarnie i kwiaciarnie, jeśli planujemy romantyczny wieczór. Pytania o najbliższy sklep spożywczy, aptekę czy nawet komisariat policji, generowane w przypadku sytuacji nagłych.
Elementami intencji lokalnej są również zapytania o lokalizację i trasę do danego punktu, np stacji kolejowej lub muzeum generowane przez turystów. Zapytania generowane ramach intencji lokalnych stanowią największe wyzwanie dla specjalistów od pozycjonowania stron internetowych ponieważ dotyczą one często firm, które mierzą się z dużą konkurencją dysponujących jednocześnie ograniczonym budżetem reklamowym. Dla pozycjonowania stron internetowych odpowiadających na intencje i zapytania lokalne potrzebna jest współpraca z doświadczonym specjalistą SEO. Często w tym typie pozycjonowania pomocne jest cofanie się do technik SEO opracowanych ponad 10 lat temu i współcześnie odrzucanych pomimo ich skuteczności.
Przygotowując treści na stronę internetową należy brać pod uwagę, jaka jest intencja towarzysząca docelowym użytkownikom strony, czyli potencjalnym klientom firmy. Przygotowanie najlepszych treści SEO bez dopasowania ich do intencji użytkownika nawet w przypadku prawidłowego pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania nie przełoży się na generowanie ruchu sprzedażowego.
W celu zobrazowania przykładu skorzystajmy z intencji informacyjnej użytkownika “Jak naprawić cieknący kran”. Użytkownik w tym przypadku poszukuje wyraźnie treści DIY. Prowadząc pozycjonowanie firmy usługowej w zakresie hydrauliki musimy w tym wypadku rozważyć czy, chcemy odpowiadać na to pytanie przygotowując ekspercki artykuł na blog firmowy. Artykuł DIY oddaje w ręce potencjalnego Klienta instrukcję jak wykonać czynność, za którą moglibyśmy zarobić wymierne środki finansowe. Możemy w takim wypadku czekać, aż Klient się podda i zada pytanie “Hydraulik Warszawa”. Decydując się na rezygnację z odpowiedzi na pytanie “Jak naprawić cieknący kran” nie docieramy do 210 użytkowników Google zadających to pytanie każdego miesiąca. Dotrze do nich ktoś spośród naszych konkurentów.
Przygotowując wyczerpującą odpowiedź na zadanie pytanie otrzymujemy ekspozycję pozycjonowanej strony internetowej budując jednocześnie wizerunek eksperta w branży pomagając odbiorcy w rezygnacji z naszych usług.
Co jeśli jednak moglibyśmy połączyć odpowiedź na pytanie z budową wizerunku eksperta? Czas to pieniądz. Kierując się tą zasadą wzbogacamy treści na stronie internetowej o:
- Orientacyjną cenę materiałów, jakie musi zakupić Klient.
- Narzędzia, które musi wykorzystać.
- Czas jaki naprawa taka może zająć osobie niedoświadczonej.
Uwzględnijmy w treści potencjalne skutki uboczne samodzielnej naprawy np:
- Pęknięte płytki na ścianie,
- Zarysowania na kranie lub zlewie.
Zestawienie tych informacji z cennikiem i doświadczeniem naszego klienta tworzy tekst, który spełnia założenia intencji informacyjnej DIY budując jednocześnie ruch sprzedażowy.
Dysponując przygotowaną i opublikowaną na stronie treścią sprzedażową możemy oczekiwać na budowę widoczności lokalnej przy pomocy naturalnego pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania lub zdecydować się na przyspieszenie procesu korzystając z usług pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Na czym polega pozycjonowanie strony
Pozycjonowanie SEO polega na dostosowaniu strony internetowej do wymogów wyszukiwarki internetowej Google i stałym dbaniu o jej wysoką jakość, zgodność ze zmieniającymi się wymaganiami wyszukiwarki oraz przeciwdziałaniu szkodliwym działaniom konkurencji.
Wyszukiwarka Internetowa Google jest narzędziem niezwykle dynamicznym, stale się doskonaląc i dostosowując do oczekiwań i potrzeb swoich użytkowników. Zmiany te przejawiają się w aktualizacjach algorytmów wyszukiwarki internetowej. Każdego roku w wyszukiwarce Google występują co najmniej 4 aktualizacje Core Algorytmu, odpowiadające za kompleksową zmianę wszystkich aspektów oceny stron internetowych przez roboty indeksujące.
Algorytmom Core towarzyszą aktualizacje oceniające określone obszary optymalizacji strony internetowej. Takimi algorytmami mogą być Spam Update, odpowiadający za analizę jakości treści na stronie. Link Spam update, odpowiadający za analizę jakości linków prowadzących do strony internetowej oraz Helpful Content Update analizujący treść na stronie pod kątem dostarczania wartościowych i unikalnych informacji, wzbogacających wiedzę użytkowników Google.
Rocznie Google wdraża nawet kilkanaście potwierdzonych algorytmów oraz kilkaset algorytmów niepotwierdzonych , które wpływają na zmianę układu wyników wyszukiwania dla stron o różnej tematyce oraz obszarze działania.
Rolą specjalistów w zakresie pozycjonowania stron internetowych oraz SEO jest dostosowanie strony do zmieniających się algorytmów i utrzymywanie stabilnych pozycji dla stron Klientów.
Jak długo trwa pozycjonowanie strony?
SEO to proces długoterminowy, który wymaga systematycznych działań i dostosowywania strategii do zmian algorytmów Google. Profesjonalne działania w zakresie pozycjonowania strony internetowej prowadzone są zawsze w oparciu o wcześniej przygotowaną strategię SEO, która uwzględnia cykliczne zmiany, które występują w algorytmach wyszukiwarki Google.
Opracowując strategię pozycjonowania SEO dla strony brane pod uwagę są nie tylko czynniki zewnętrzne występujące w wyszukiwarce, ale przede wszystkim czynniki wewnętrzne, które zachodzą w obrębie strony internetowej oraz samej firmy Klienta. Rozpoczynając współpracę z każdym Klientem DNS Group omawiamy jego plany rozwoju firmy na najbliższe miesiące.
Dodanie nowych usług do oferty lub usunięcie już w niej występujących jeśli nie zostałoby wcześniej zakomunikowane zespołowi SEO wprowadziłoby niepotrzebne zakłócenia w procesie pozycjonowania strony internetowej.
Rozpoczynając każdy proces pozycjonowania strony zespół SEO przeprowadza Audyt strony oraz Analizę konkurencji Naszego Klienta. Działania te pozwalają nam na określenie czynników, które będą miały wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej
Czynniki wpływające na czas pozycjonowania
- Stan wyjściowy strony internetowej – Nowo powstałe strony internetowe potrzebują zazwyczaj więcej czasu na zbudowanie autorytetu w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie jednak elminiacja błędów technicznych oraz logicznych na nowopowstałych stronach internetowych nie powoduje ryzyka nagłych zmian w widoczności, które w pierwszej fazie mogą spowodować spadki w widoczności.
- Konkurencyjność frazy kluczowej – Popularne słowa kluczowe, widoczność, na które chce osiągnąć wiele stron internetowych są znacznie trudniejsze do wypozycjonowania aniżeli niszowe frazy długiego ogona. Proces pozycjonowania strony rozpoczynamy od umieszczania na pierwszej stronie Google fraz kluczowych „Quick win” czyli fraz sprzedażowych, które znajdują się na pozycjach umożliwiających szybkie osiągnięcie wyników pozycjonowania, które przełożą się na poprawę wyniku biznesowego u Klienta.
- Jakość treści – W skład Naszego zespołu SEO wchodzą profesjonalni Copywriterzy, którzy przygotowują treści zgodne z wymogami Pozycjoniowania w Google. Pisane przez człowieka dla człowieka. Początkowa jakość treści opublikowanych na stronie oraz weryfikacja czy nie pochodzą one z narzędzi AI determinuje rodzaj i nakład pracy jaki muszą wykonać Copywriterzy nim strona osiągnie oczekiwane od pozycjonowania wyniki widoczności w wynikach wyszukiwania.
- Link building – Pojęcie link buildingu w zakresie pozycjonowania stron w Google przyjęło się utożsamiać z linkami zewnętrznymi prowadzącymi do strony. Link building zewnętrzny inaczej określany jako outbound marketing jest obszarem, którego jakość na bieżąco analizują roboty Google i większość ze szkodliwych działań jest przez nie neutralizowane. Problematyką, którą przy pozycjonowaniu musi się zająć zespół SEO jest Link Building wewnętrzny na stronie, czyli linkowanie pomiędzy poszczególnymi podstronami serwisu. Nawigacja na stronie internetowej powinna się odbywać nie tylko poprzez elementy menu ale również anchory czyli linki tekstowe w treści artykułu, które prowadzą do innych, tematycznie powiązanych artykułów. Jeśli chcecie dokładnie zrozumieć czym jest linkowanie wewnętrzne w pozycjonowaniu odwiedźcie dowolny artykuł na Wikipedii. Istnieje teoria, że w angielskiej wersji Wikipedii w mniej niż 12 kliknięć można dojść od artykułu o hodowli marchewki do fizyki jądrowej tylko i wyłącznie poprze linki wewnętrzne w treści artykułu.
- Algorytmy Google – O nich wspomniałem już przy okazji planowania strategii pozycjonowania. Google posiada według ich własnej estymacji ponad 200 algorytmów, które każdego dnia analizują strony internetowe. Oprócz tych codziennie pracujących algorytmów Google musimy mierzyć się z cyklicznymi aktualizacjami algorytmów Core odpowiadających za duże zmiany w wynikach wyszukiwania oraz coraz częstszymi algorytmami SPAM. Algorytmy Spam odpowiadają za analizę treści, a ich rosnąca cykliczność jest odpowiedzią Google na publikowanie treści generowanych poprzez narzędzia AI i próba pozycjonowania strony przy pomocy tych treści.
Na fakt ile czasu trwa pozycjonowanie wpływ ma jak widzimy wiele czynników, których wykrycie już na początku współpracy pozwala na opracowanie skutecznej strategii optymalizującej czas w zależności od oczekiwanych efektów SEO. Proces pozycjonowania jest formą reklamy zdecydowanie wolniejszą aniżeli Google Ads i wymagającą więcej cierpliwości jednakże efekty SEO utrzymują się zdecydowanie dłużej.
AI SEO – Pozycjonowanie stron w ChatGPT, Perplexity i Gemini
Pozycjonowanie w ChatGPT to nie zbędny dodatek czy fanaberia. Usługa ta jest koniecznością. Bazując na oficjalnych danych Google oraz informacjach przekazanych przez twórców narzędzi AI przeanalizujmy ich wpływ na sposób wyszukiwania informacji:
- Według danych przekazanych przez twórców w czwartym kwartale 2024 roku 21% internautów wykorzystywało narzędzia AI takie jak ChatGPT oraz Perplexity do uzyskania potrzebnych informacji..
- Firma OpenAI odpowiedzialna za stworzenie ChatGPT poinformowała, że pomiędzy marcem a majem 2025 roku odnotowała 27% wzrost liczby użytkowników ChatGPT
- Pomiędzy 2023 a 2025 rokiem liczba użytkowników korzystających z ChatGPT według danych podanych przez OpenAI wzrosła 8 krotnie.
- W analogicznym okresie 2023 – 2025 wyszukiwarka Google odnotowała 20% wzrost zapytań.
Przedstawione dane wyraźnie wskazują na rosnące znaczenie narzędzi AI w sposobie pozyskiwania wiedzy przez internautów. Coraz częściej narzędzia takie jak Perplexity wykorzystywane są do wyszukiwania interesujących towarów i generowania procesu zakupowego bezpośrednio z poziomu tej platformy, bez wykorzystania Google. Podobne rozwiązania testowane są również przez ChatGPT oraz Google Gemini i coraz częściej w wynikach wyszukiwania możemy zauważyć karuzelę wyników z linkami do strony i grafikami.
Narzędzia, które powstały jako sposób uzyskania odpowiedzi na nurtujące nas pytania przeradzają się w prywatnych asystentów ułatwiających codzienne życie.
Pozycjonowanie w AI to nie tylko ChatGPT. W Stanach Zjednoczonych 51% wyników wyszukiwania Google wyświetlane jest w formie AI Overviews (Asystent AI). W Polsce szacunkowa liczba wyników wyświetlanych przez Asystenta AI w zależności od branży wacha się w zakresie 18% – 34%. Nie bez powodu wyniki te noszą oficjalną nazwę „Zero Clicks„. Globalne i masowe wprowadzenie wyników AI spowodowało spadek liczby odwiedzin na stronach z TOP10 wyników wyszukiwania nawet o 30%.
Nie znaczy to jednak, że nie należy się pozycjonować!
- Wyniki wyszukiwania w narzędziach AI oraz Asystencie AI od Google generowane są na podstawie treści ze stron internetowych
- ChatGPT, Perplexity oraz Asystent AI umieszczają linki do źródeł, z których pochodzą informacje. Dzięki nim użytkownicy mogą odwiedzić stronę i uzyskać stronę po więcej informacji.
- Asystent AI (AI Overviews) oprócz tzw niebieskich linków w treści prezentuje powiązane z odpowiedzią strony internetowe obok wygenerowanej informacji.
- Dzięki pozycjonowaniu w narzęziach AI takich jak ChatGPT i Perplexity możliwe jest pozyskanie dla strony wartościowego ruchu sprzedażowego
Jak w DNS Group prowadzimy AI SEO dla naszych Klientów?
Wiele firm oferuje tak zwane AI powered SEO. Nie oznacza to jednak pozycjonowania strony w ChatGPT oraz Asystencie AI Google. AI powered SEO oznacza wykorzystanie narzędzi AI do pozycjonowania stron. Jeśli zależy wam na pozycjonowaniu strony w ChatGPT w DNS Group:
- Piszemy teksty dostosowane do wymogów narzędzi AI.
- Prowadzimy strategie linkowania dostosowane do oczekiwań Google i ChatGPT.
- Optymalizujemy technicznie strony naszych Klientów.
- Stale doskonalimy nasz warsztat AI i wdrażamy skuteczne rozwiązania.
- Dowozimy widoczność i ruch z ChatGPT i Perplexity.
Nie pozwól by twoja strona została w tyle za konkurencją. Skorzystaj z możliwości jakie daje AI SEO i pozycjonowanie w ChatGPT!
Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych
Dla niewielkich stron internetowych można samodzielnie prowadzić skuteczne pozycjonowanie SEO i konkurować z firmami lokalnymi.
Prowadzenie takich działań niewątpliwie wymaga jednak poświęcenia czasu, wzbogacania swojej wiedzy w zakresie SEO i ciągłego śledzenia informacji na specjalistycznych portalach branżowych. Przed podjęciem się samodzielnych działań w zakresie pozycjonowania stron należy rozważyć, czy czas jaki poświęcimy na samodzielne prowadzenie działań SEO nie wpłynie negatywnie na rozwój firmy i prowadzenie działań dla potencjalnych klientów.
Skorzystanie z usługi specjalistów pozycjonowania stron internetowych na zaoszczędzenie cennego czasu, który można poświęcić na rozwój prowadzonej firmy.