Ile kosztuje profesjonalny sklep internetowy i co wchodzi w skład kosztorysu?

Ile kosztuje profesjonalny sklep internetowy i co wchodzi w skład kosztorysu?

22 sierpnia 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 23 min.

Postawione w tym tekście pytanie jest jednym z tych, na które nie ma prostej odpowiedzi. Profesjonalny sklep internetowy powinien kosztować tyle, ile gotów jest za niego zapłacić przyszły Właściciel. Taka odpowiedź byłaby najbliższa prawdzie, ale nie uwzględnia czasu potrzebnego na zwrot poniesionej inwestycji oraz świadomości cen rynkowych po stronie przyszłego Właściciela. Czytając poniższy artykuł, dowiesz się jak świadomie podjąć decyzję i określić realny koszt profesjonalnego wykonania sklepu internetowego.

Rzeczy do rozważenia przed stworzeniem sklepu internetowego

Na pełen koszt stworzenia sklepu internetowego składa się długa lista, która musi zostać omówiona na etapie wyceny projektu. Składają się na nią między innymi:

  • Wszystkie funkcjonalności sklepu.
  • Elementy wizualne, jakich od niego oczekujesz. 
  • Grupa docelowa osób kupujących.
  • Rozmiar sklepu oraz ilość skrzynek pocztowych.
  • Liczba Klientów

Zanim skontaktujesz się z agencją tworzącą profesjonalne sklepy internetowe, zapraszam do zapoznania się z 6 podstawowymi czynnikami, które wpływają na cenę sklepu. Zapoznanie z nimi pomoże Ci w podjęciu świadomej decyzji, co do wyboru modelu sprzedaży internetowej.

1. Domena

Punkt, od którego rozpoczynam przedstawianie kosztów wykonania sklepu może wydawać się absurdalny, ale uwierz mi, będzie miał dla Ciebie zasadnicze znaczenie. Żyjemy w roku 2024. W przeciwieństwie do liczby słów w słowniku języka polskiego, liczba stron i sklepów opublikowanych w internecie ciągle rośnie. Zapewne planując uruchomienie sklepu, miałeś w głowie jego wymarzoną nazwę, którą zamierzasz zaprezentować światu. O ile nie jest to nazwa własna lub zlepek atrakcyjnie brzmiących sylab nie mających odniesienia w żadnym języku mówionym, możemy śmiało przyjąć, że wymarzona przez Ciebie domena jest już zajęta. Co robić dalej?

W takim wypadku możesz zdecydować się na zakup domeny z rozszerzeniem innym niż .pl lub .com, wybierając jedno z rozszerzeń funkcyjnych takich jak .biz, .shop lub rozszerzeń przypisanych dla innych krajów niż polska: .it, .to.

Wybór domeny definiuje koszt jaki będziesz musiał ponosić za nią w kolejnych latach. Domeny krajowe: .pl, .it, .to, .fr oraz domeny komercyjne .com są najtańsze w zakupie i dalszym utrzymaniu. Decydując się na rozszerzenia funkcyjne, szczególnie jedne z nowszych takich jak: .shop, .online, musisz mieć świadomość kosztów przedłużenia, które mogą być znacznie wyższe.

Decydując się na wybór rejestratora strony kluczowym aspektem, na który powinieneś zwrócić uwagę jest koszt przedłużenia jej własności w kolejnych latach. Część firm oferuje tanią rejestrację strony w pierwszym roku. Oferty takie mogą opiewać nawet na kwotę 9 zł za pierwszy rok. Jednak w kolejnych latach ceny te rosną do kilkuset zł za kolejny rok.

Wybierając rejestratora domeny, staraj się nie korzystać z reklam w telewizji i radio. Zamiast tego, porównaj oferty kilku lub kilkunastu firm wybierając tą, która przedstawi cenę mieszczącą się w ramach średniej ceny rynkowej.

Jeśli masz wątpliwość czy wybrałeś odpowiedniego rejestratora odezwij się do Nas. Pomagamy w rejestracji i zarządzaniu domenami dla tworzonych sklepów internetowych.

2. Wybór CMS

Produkty, które zamierzasz sprzedawać oraz model prowadzenia sklepu internetowego wpływają bezpośrednio na wybór najlepszego dla Ciebie CMS. Systemy CMS sklepów internetowych różnią się pomiędzy sobą zarówno zakresem funkcjonalności jak i modelem w jakim dostarczane są Klientom.

  • Model SaaS (Software as a Service): oprogramowanie stron internetowych dostarczane jako usługa w ramach abonamentu miesięcznego lub rocznego. Model SaaS obejmuje takie systemy CMS jak: Shoper. RedCart, Shoplo.
    Podstawową i niezaprzeczalną zaletą CMS w modelu SaaS jest ich niemal natychmiastowa gotowość do uruchomienia sprzedaży. Systemy te mają swoje predefiniowane, uruchomione funkcje i interakcje oraz gotowe szablony graficzne, spośród których Klient może wybrać najbardziej mu odpowiadający. Jeśli Twoim celem jest uruchomienie sprzedaży w modelu dropshippingowym, wiele platform SaaS ma zawartą współpracę z hurtowniami i oferuje gotowe integracje pomiędzy hurtownią, a sklepem, których nie można oczekiwać po otwartych systemach CMS.
    Wadą jest brak pełnej kontroli nad wyglądem lub integracji z wybranymi narzędziami firm trzecich. Dla szybkiego uruchomienia sprzedaży i sprawdzenia czy sprzedaż internetowa jest dla Ciebie, sklepy w modelu SaaS mogą być idealnym rozwiązaniem.
  • Model on-prem: Ta nazwa jest zdecydowanie rzadziej spotykana i odnosi się do modelu, w którym sklep internetowy tworzony jest na zamówienie. Sklep uruchamiany jest na wskazanym przez Klienta serwerze i staje się w pełni jego własnością.
    Niewątpliwą zaletą tego modelu jest pełna kontrola właściciela nad wyglądem sklepu i jego funkcjonalnościami. Zależnie od indywidualnych potrzeb właściciel sklepu może zdecydować o wyborze systemu CMS najlepiej odpowiadającego jego potrzebom. Systemy CMS dostarczane w modelu on-prem posiadają często szeroką gamę rozszerzeń, zarówno płatnych jak i darmowych, które dodatkowo rozszerzają ich funkcjonalności. Jeśli decydujesz się na korzystanie z rozwiązań firm trzecich, które nie posiadają gotowych integracji z wybranym systemem CMS, możesz zwrócić się z prośbą o jej napisanie do jednego z wielu programistów. Działając na wolnym rynku programiści muszą między sobą konkurować zarówno umiejętnościami jak i cenami, dzięki czemu otrzymanie wymaganej przez Nas funkcjonalności może być szybsze i zdecydowanie tańsze niż w przypadku platform SaaS.
    Wadą wyboru sklepu internetowego tworzonego pod Twoje potrzeby jest niewątpliwie dłuższy czas jego realizacji, który w zależności od stopnia skomplikowania projektu może wynosić od trzech do nawet dziewięciu miesięcy. Decydując się na posiadanie własnego sklepu internetowego, musisz liczyć się z wyższym kosztem początkowym, wynikającym z konieczności uiszczenia całościowej zapłaty za wszystkie zrealizowane prace graficzne i programistyczne.

Wybór CMS będzie miał zasadniczy wpływ na początkowy koszt stworzenia profesjonalnego sklepu internetowego. Nie ma jednak lepszego lub gorszego wyboru przy podejmowaniu świadomej decyzji w tym zakresie. Wybór powinien być w pełni zależny od Twoich indywidualnych potrzeb względem sklepu.

3. Hosting

Koszt profesjonalnego sklepu internetowego utworzonego w ramach usługi SaaS zawiera w ramach miesięcznej opłaty abonamentowej usługę utrzymania sklepu na serwerach firmy dostarczającej oprogramowanie.

W przypadku sklepów internetowych tworzonych w modelu on-prem, właściciel takiego sklepu musi uwzględnić w kalkulacji koszt utrzymania hostingu dedykowanego lub współdzielonego. Zależnie od wybranego hostingodawcy, wielkości sklepu, ilości produktów oraz liczby odwiedzających sklep Klientów, koszt hostingu może się wahać od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W przypadku bardzo dużych platform e-commerce może być konieczne wykorzystanie hostingów kosztujących nawet kilkaset zł miesięcznie. Jeśli jednak nie zamierzasz w ramach pierwszego sklepu zakładać konkurencji dla Allegro, tak wysokie ceny Tobie nie grożą.

Przed podjęciem decyzji odnośnie wyboru hostingu dla swojego sklepu zawsze warto przestrzegać kilku zasad:

  • Skonsultuj się z firmą wykonującą sklep i zapytaj o hosting przez nich wykorzystywany. Firmy zajmujące się WebDevelopmentem dbają o stabilność pracy swoich stron i narzędzi, przy jednoczesnym zachowaniu niskich kosztów obsługi.
  • Hostingi, które reklamują się w różnych mediach najczęściej również nie są dobrym wyborem. Koszty wkładane w reklamę w telewizji lub radiu, mogą chcieć przerzucać na swoich Klientów.
  • Upewnij się ile będzie kosztował hosting w drugim i kolejnych latach współpracy. Część firm kusi tanimi hostingami, oferując w pierwszym roku współpracy ceny rzędu 49 – 61 zł za cały rok współpracy, a w kolejnym roku podnosząc ceny do kwot przekraczających 700zł. Firmy hostingowe wiedzą, że przenoszenie stron na inny hosting wymaga zaangażowania programisty i może być czasochłonne. Większość Klientów zapomina również o opłaceniu hostingu aż do ostatniej chwili, kiedy na przenosiny jest już za późno. Wykorzystując to, fakie firmy podbijają ceny w sposób astronomiczny do poziomu, z którego mogą Klientowi zaproponować zaskakującą promocję, budując swój pozytywny wizerunek.

Hosting powinien kosztować w pierwszym roku tyle samo, co w drugim i latach kolejnych. Jeśli masz wątpliwość czy wybierasz prawidłowo, odezwij się do Nas. Pomożemy stworzyć Twój sklep i wybrać dla niego profesjonalny hosting w rozsądnych kosztach.

4. Koszty projektowania sklepów internetowych e-commerce

Odpowiadając na pytanie ile kosztuje profesjonalny sklep internetowy musimy uwzględnić to, ile osób bierze udział w stworzeniu takiego sklepu.

Jak wspomniałem wyżej, decydując się na profesjonalny sklep internetowy stworzony indywidualnie zgodnie z Twoimi potrzebami otrzymujesz pełną kontrolę nad jego wyglądem i funkcjonalnościami. Za wygląd tworzonego dla Ciebie sklepu internetowego odpowiada grafik, posiadający wiedzę na temat funkcjonowania stron internetowych i ich zachowań na różnych typach urządzeń. Na jego barkach spoczywa zaprojektowanie wyglądu sklepu, który będzie nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale i przyjazny w realizacji zakupów.

Kiedy już ustalisz z grafikiem ostateczny wygląd Twojego sklepu internetowego, nadchodzi pora na przeniesienie Twojej wizji z programu graficznego na kod zrozumiały dla przeglądarek internetowych i robotów wyszukiwarek, takich jak Google.

Kodowanie sklepów internetowych wymaga większych umiejętności technicznych niż zwykłe strony internetowe, co przekłada się na wyższe oczekiwania finansowe programistów, które muszą zostać uwzględnione przed rozpoczęciem projektu. Jeśli zdecydujesz się na wykonanie sklepu w oparciu o CMS wzbogacony Page Builderem, jak na przykład WordPress Woocommerce z Page Builderem Elementor koszt etapu kodowania sklepu będzie znacznie niższy. Z tego względu, że zminimalizowany zostanie wkład programistów w tworzenie sklepu. Elementor pozwala na złożenie sklepu z gotowych komponentów niczym domek z klocków Lego. Sklep taki będzie miał oczekiwany przez Was wygląd i funkcjonalnie będzie przygotowany do rozpoczęcia sprzedaży. Problem może się pojawić na etapie wyboru kanału sprzedaży, z którego będziemy korzystać, ale o tym za chwilę.

Profesjonalni developerzy DNS Group wykonają sklep internetowy zgodny ze standardami Google i dostosowany do SEO w cenie sklepu Elementor. Nie kodujemy na skróty!

5. Dodatki i rozszerzenia

Większość funkcjonalności, które możesz wymarzyć dla swojego sklepu internetowego została już wcześniej przez kogoś wymyślona. Dzięki temu korzystając z otwartych rozwiązań takich jak CMS WordPress nie musisz obawiać się ponoszenia wysokich kosztów programowania funkcjonalności od podstaw. Wybierając jedno z rozszerzeń dostępnych bezpłatnie lub za niewielką opłatą w katalogu internetowym, możesz szybko rozwinąć swój sklep o nową funkcjonalność.

W przypadku CMS takich jak WordPress lub Prestashop mamy do czynienia z bogatymi repozytoriami rozszerzeń, które pozwalają na rozwijanie Naszego sklepu. CMSy te, stworzone są w oparciu o popularne języki kodowania dzięki czemu stosunkowo prostym zadaniem jest znalezienie programisty, który pomoże w dalszym rozwoju sklepu.

Sklepy internetowe tworzone w modelu SaaS są tak zwanymi systemami zamkniętymi. Oznacza to, że programiści nie związani z wydawcami tych CMS nie mają dostępu do kodu i są pozbawieni możliwości tworzenia dodatkowych funkcjonalności i rozszerzeń. Korzystając z systemów SaaS, musimy mieć w związku z tym pewność, że dysponuje on wszystkimi funkcjonalnościami, które są nam potrzebne aktualnie lub będą potrzebne w najbliższej przyszłości.

6. Program magazynowy

Ten problem nie będzie Ciebie dotyczył, jeśli zamierzasz prowadzić sklep internetowy w modelu dropshippingu, szczególnie wykorzystując do tego platformę SaaS z gotową integracją.

W przypadku prowadzenia sprzedaży produktów, które posiadasz we własnym, fizycznym magazynie często zalecane, a nawet konieczne jest połączenie sklepu z programem magazynowym. Jeśli jeszcze nie dysponujesz takim programem zrób dokładny research weryfikując, który program magazynowy najlepiej odpowiada Twoim potrzebom oraz jak wyglądają jego możliwości integracji z poszczególnymi CMS sklepów internetowych. Zazwyczaj najwięcej gotowych integracji dostępnych jest dla sklepów Woocommerce, ale różnią się one ceną. Przedział cenowy dla integracji najpopularniejszych na rynku programów magazynowych dla CMS WooCommerce mieści się w zakresie 350 zł do blisko 4000 zł. Wybierajcie więc rozważnie.

7. Działania marketingowe

Działania marketingowe mogą nie być pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl, kiedy analizujemy koszty stworzenia sklepu internetowego. Musimy jednak brać je jednak pod uwagę. Zależnie od wybranej platformy CMS dostajemy sklep internetowy o różnym stopniu dostosowania do działań marketingowych, w szczególności do pozycjonowania organicznego SEO. Większość CMS dla sklepów internetowych posiada już w standardzie funkcjonalności takie jak generowanie Tytułów i opisów dla produktów, oraz map produktów i kategorii w formacie XML, które można udostępnić wyszukiwarce Google. Znacznie gorzej sprawa wygląda z optymalizacją techniczną.

Google, które jest dominującą wyszukiwarką na rynku wyraźnie wskazuje, że sklepy internetowe mają być lekkie, szybkie i łatwe w procesie zakupu. Lekkość i szybkość osiąga się poprzez odpowiednią optymalizację obrazów do formatu Webp oraz ograniczenie ilości stosowanego do stworzenia strony kodu. CMSy takie, jak dostarczany w modelu SaaS Shoper oraz dostępny on-prem Magento, świetnie radzą sobie z optymalizacją techniczną i szybkością działania. Bardzo duży potencjał ma również najczęściej wybierany spośród CMS on-prem WordPress WooCommerce.

Problem jaki występuje w przypadku WordPress WooCommerce jest analogiczny, jak w przypadku wykorzystania WordPress w celu stworzenia strony internetowej. Twórcy stron idą na skróty tworząc je w oparciu o Page Builder Elementor, który nie spełnia standardów technicznych Google i w znacznym stopniu utrudnia pozycjonowanie.

Jeśli sklep internetowy tworzymy w założeniu prowadzenia sprzedaży jedynie poprzez reklamę produktową Google Ads, możemy przyspieszyć proces tworzenia strony i potencjalnie obniżyć koszt wykorzystując do tego celu Elementor. Jeśli jednak Naszym celem długofalowym jest osiągnięcie widoczności organicznej i prowadzenie sprzedaży bez udziału działań marketingowych, nie możemy iść na skróty.

W DNS Group prowadzimy kompleksowe kampanie marketingowe dla sklepów internetowych we wszystkich kanałach sprzedaży. Napisz do Nas!

Ile powinien kosztować dobry sklep internetowy?

Koszt profesjonalnego sklepu internetowego będzie różnił się w zależności od tego, jakie decyzje podejmiesz w siedmiu wyżej wskazanych krokach.

Decydując się na sklep internetowy w oparciu o oprogramowanie SaaS takie jak Shoper, możesz stać się właścicielem sklepu internetowego w cenie około 2500 zł rocznie. Musimy mieć jednak świadomość, że kwota ta będzie musiała być ponoszona w każdym kolejnym roku funkcjonowania sklepu.

Koszt stworzenia profesjonalnego sklepu internetowego musi uwzględniać zaangażowanie profesjonalnych grafików i programistów realizujących projekt zgodnie z Twoimi wytycznymi. Specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu złożonych projektów graficznych, a takim projektem jest każdy sklep internetowy, są świadomi swojej wartości i podejmują się projektów o odpowiedniej wartości. Kosztorys sklepu internetowego musi więc uwzględniać pracę twórcą grafików, oraz pracę programistów przelewających wizję graficzną na działający kod.

Każdy sklep internetowy składa się z dwóch części składowych:

  • Frontend: jest to strona wizualna i funkcjonalna sklepu, czyli projekt graficzny, który uzgodniliśmy z projektantem, przelany na język zrozumiały dla przeglądarek internetowych. Za wykonanie tego elementu odpowiada Frontend developer często wspomagany przez UX developera odpowiadającego za dodatkowe aspekty funkcjonalne i interaktywność sklepu.
  • Backend: większość magii w sklepach internetowych dzieje się w silniku strony i jego modułach funkcjonalnych. Za prawidłowe funkcjonowanie sklepu i jego komponentów oraz ich wzajemne, harmonijne współgranie ze sobą odpowiada Backend developer, który niczym w kultowej scenie z filmu Matrix siedząc przed linijkami kodu widzi “blondynki, brunetki i rude”, a bardziej konkretnie płynnie działające wyszukiwarki zakupów, formy wysyłki i płatności.

W przeciwieństwie do tworzenia stron internetowych kodowaniem frontend i backend sklepu nie może zajmować się ta sama osoba. Związane jest to ze stopniem skomplikowania kodowania i mnogością funkcji w takim sklepie.

Praca tych specjalistów wraz z koniecznością ewentualnego zakupu dodatkowych rozszerzeń funkcjonalnych skład się na kosztorys wykonania sklepu internetowego.

Koszt zrealizowania profesjonalnego sklepu internetowego na indywidualne zamówienie Klienta rozpoczyna się zazwyczaj około 15 000 zł, uwzględniając w tej cenie przygotowanie szaty graficznej oraz umieszczenie funkcjonalności form płatności oraz integracji z firmami kurierskimi. Integracje niestandardowe, takie jak programy magazynowe dostarczane przez firmy zewnętrzne, mogą podnieść koszt realizacji nawet o kilka tysięcy złotych. Jeśli Twój sklep nie posiada rozwiązań niestandardowych, a sam nie wyraziłeś chęci posiadania funkcjonalności, której nikt wcześniej jeszcze nie wymyślił, koszt sklepu nie powinien zazwyczaj przekroczyć 25 000 zł.

Podsumowując. Początkowy koszt profesjonalnego sklepu internetowego stworzonego na zamówienie jest zdecydowanie wyższy niż stworzenie sklepu w modelu SaaS. Jeśli jednak decydujesz się na prowadzenie sklepu przez wiele lat i już na początku znasz wszystkie swoje potrzeby, inwestycja w sklep stworzony na zamówienie może się zwrócić w ciągu zaledwie kilka lat.

Sklep internetowy w nierozsądnej cenie

Stając przed koniecznością skorzystania po raz pierwszy z usługi, o której mam ograniczoną wiedzę staram się rozpocząć od dokładnego researchu. Następnie staram się zebrać jak największą ilość ofert od wykonawców. Ten pierwszy etap, chociaż przedłuża czasami czas realizacji usługi, na której mi zależy, pozwala na odsianie z puli ofert tych, które są podejrzanie tanie i bezzasadnie drogie. Dokładnie ten sam model działania powinieneś stosować przy zamawianiu sklepu internetowego.

Kilka miesięcy temu natknąłem się na wycenę sklepu internetowego, w którym sprzedawane miało być kilka ebooków z wysyłką w formie pliku pdf i bez programu magazynowego. Sklep został zrealizowany i działał prawidłowo, nic nie można było mu zarzucić oprócz tego, że został wykonany na CMS Magento i kosztował 60 tysięcy złotych.

Cena wykonania biorąc pod uwagę, że projekt był zrealizowany na CMS Magento nie była porażająca. Problemem było to, że ten sklep nigdy na Magento powstać nie powinien. Jego realizacja powinna zostać wykonana na CMS WooCommerce i kosztować 15 tysięcy złotych lub na dowolnym systemie SaaS w najniższym z dostępnych pakietów. Brak researchu przed skorzystaniem z oferty skutkował inwestycją, na zwrot z której właściciel poczeka bezzasadnie długo.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!