W tym artykule poruszamy:
Content marketing oznacza zestaw działań, które mają na celu dostarczenie treści o charakterze informacyjno reklamowym dla strony internetowej. Działania w zakresie Content Marketingu dzielimy na treści SEO publikowane na stronie oraz treści reklamowe publikowane na portalach zewnętrznych.
Publikowanie wysokiej jakości treści ma za zadanie skłonienie użytkowników sklepu do dokonania na nim zakupu Naszych produktów. Dodatkowym zadaniem stawianym przed treściami w sklepie internetowym jest rola informacyjna skierowana do robotów indeksujących wyszukiwarek Google. Dobrze napisane treści stworzone przez człowieka dla człowieka, wzbogacające wiedzę użytkowników stanowią kręgosłup, na którym oprze się cała widoczność witryny.
Piramida treści w sklepie internetowym
Kiedy mówimy o strukturze strony internetowej o charakterze usługowym, nigdy nie możemy od razu być pewni tego, jaki będzie jej ostateczny kształt. Na strukturę taką wpływ mają elementy związane z:
- wielkością świadczonej oferty,
- jej charakterem,
- docelową grupą odbiorców,
- branżą,
- obszarem działania.
Te z pozoru niepowiązane ze sobą elementy odgrywają ogromną rolę w ostatecznym wyglądzie strony, a co za tym idzie publikowanych na tej stronie treści SEO.
W przypadku sklepów internetowych problem ten nie występuje.
Od chwili powstania pierwszych sklepów internetowych po dzień dzisiejszy ich idealna struktura pozostaje niezmienna i niezależna od tego, czy mówimy o sklepie sprzedającym ręcznie robione miody, czy ogromnej platformie takiej jak Allegro lub Amazon. Struktura ta to piramida treści SEO.
Na górze tej piramidy mamy stronę główną, która prezentuje zazwyczaj najważniejsze produkty, kategorie oraz promocje na których uwypukleniu zależy właścicielowi sklepu.
Poniżej występują kategorie produktowe stanowiące strony agregujące oferowane produkty o wspólnych cechach.
Ostatnim stopniem piramidy są strony zawierające szczegółowe opisy produktów oraz prezentację ich wyglądu i zalet.
Struktura ta może oczywiście być bardziej lub mniej rozbudowana zależnie od ilości występujących podkategorii, czyli kategorii drugiego, trzeciego lub niższych poziomów, ale podstawy leżące u jej założeń są niezmienne.
O tą samą strukturę piramidy oparte są treści przygotowywane dla sklepu internetowego ich rola w optymalizacji SEO:
- Opis strony głównej,
- Opisy kategorii,
- Opisy produktów,
Świetnym przykładem opisana tej piramidy treści dla sklepu internetowego jest przykład, którym posługujemy się w Naszej Agencji dla wyjaśnienia, czym są frazy główne i frazy długiego ogona.
Załóżmy na chwilę że jesteśmy właścicielami sklepu odzieżowego, którego oferta koncentruje się na strojach dla kobiet. Treścią strony głównej będzie informacja o szerokiej ofercie Naszego sklepu z wykorzystaniem “mody damskiej” jako wiodącego słowa kluczowego. Naszą kategorią mogą w takim wypadku być “sukienki”. Produktem natomiast będzie ”czerwona sukienka pensjonarka w grochy”.
Opisy kategorii w sklepie internetowym i ich znaczenie dla SEO

Pozostańmy przy Naszym przykładzie sklepu z modą damską dla lepszego zobrazowania zasad towarzyszących przygotowaniu treści Content Marketingowych dla sklepów.
Rolą skutecznego opisu kategorii jest zaprezentowanie całości oferty sklepu w danej kategorii. Jeśli Naszą kategorią będą sukienki to treść opisu kategorii powinna zawierać informacje ogólne o rodzajach sukienek znajdujących się w ofercie Naszego sklepu. Mogą to być sukienki letnie, koktajlowe czy pensjonarki. Jednocześnie jednak tworząc taki opis, nie wdajemy się w szczegóły oferowanych produktów.
Opisy SEO kategorii produktowych podobnie jak wszystkie treści publikowane w internecie powinny być:
- merytoryczne,
- rzeczowe,
- wyczerpujące temat,
- wzbogacające wiedzę czytelników.
Przygotowanie opisów kategorii dla sklepu internetowego na 250 czy 500 znaków już od wielu lat nie jest treścią SEO o wystarczającej długości. Pierwszym sklepem na polskim rynku, który zrozumiał tą zmianę było Zalando, które rozpoczęło publikowanie w stopce strony długich treści SEO opisujących kategorie w krótkim czasie, dominując organiczne wyniki wyszukiwania.
Trudnością wynikającą z prowadzenia content marketingu w zakresie opisu kategorii jest złożoność struktury sklepu. Jeśli sukienki są Naszą jedyną kategorią produktową, poniżej której prezentujemy od razu sprzedawane produkty przygotowana treść SEO będzie długa i łatwa do napisania. Jeśli jednak decydujemy się na tworzenie kategorii niższego rzędu odpowiadających poszczególnym krojom lub okazjom, każdy z przygotowanych opisów musi być pisany z uwzględnieniem frazy wykorzystywanych w innych kategoriach produktowych. Powielanie fraz kluczowych pomiędzy kategoriami prowadzi do ich kanibalizacji i utraty szansy na skuteczne pozycjonowanie. Zwłaszcza w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz.
Tworzenie treści sprzedażowych na sklep internetowy z wykorzystaniem AI nie pozwala na unikanie kanibalizacji słów. Modele sztucznej inteligencji w większości wypadków ignorują słowa wykluczające, a osiągany tekst będzie wtórny i spełni warunki “thin content”. Jedynym rozwiązaniem jest współpraca z profesjonalnymi Copywriterami, którzy podejmą się kompleksowej opieki content marketingowej nad sklepem, w oparciu o strategię przygotowaną przez specjalistów SEO.
W DNS Group współpracujemy z profesjonalnymi copywriterami specjalizującymi się w Content Marketingu dla sklepów internetowych. Jeśli Twój sklep nie pozycjonuje się tak, jak powinien, napisz.
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym

Wiecie co jest tak wyjątkowego w czerwonej sukience pensjonarce w grochy? Nie, nie jej styl. Z punktu widzenia Google SEO jest to 8 różnych sukienek. Sami zobaczcie:
- Czerwona Sukienka Pensjonarka w Grochy:
- Sukienka
- Sukienka pensjonarka
- Sukienka w grochy
- Czerwona sukienka
- Czerwona pensjonarka
- Czerwona pensjonarka w Grochy
- Czerwona sukienka w grochy
- Pensjonarka w Grochy
Przygotowując szczegółowy opis dla każdego produktu musimy wyjść poza bezpośrednie jego postrzeganie i sięgnąć po oczekiwania i zachowania konsumentów, którzy mogą szukać tego samego produktu na wiele różnych sposobów. Zadaniem specjalistów SEO jest zrozumienie oczekiwań i zachowań kupujących i odpowiednie dostosowanie strategii Content Marketingowej.
Wartościowy opis produktu zawsze powinien być napisany językiem korzyści oraz zawierać dane techniczne produktów. Nie możemy również zapomnieć, że opis musi być przygotowany w oparciu o realny produkt znajdujący się w ofercie sklepu.
Czy załączona przeze mnie grafika wygląda jak każda dostępna na rynku pensjonarka w grochy? Na pewno nie. Można nawet spierać się o to, czy ta sukienka spełnia wymogi bycia pensjonarką. Jest to render stworzony przez AI w oparciu o przesłany przeze mnie, bardzo dokładny opis produktu.
Tak jak model AI nie stworzy dokładnej prezentacji produktu, tak nie jest w stanie rzetelnie go opisać. W tym miejscu ponownie wkraczają copywriterzy, którzy przed przygotowaniem treści opisu produktu dokładnie zapoznają się ze zdjęciem produktu oraz tabelą z jego danymi technicznymi.
Google docenia treści przygotowane z doświadczenia, nie bez powodu dzielę się z Wami żywą w Naszej agencji historią sukienki pensjonarki. Content Marketing produktowy dla Waszego sklepu również powinien być prowadzony w oparciu o życiowe doświadczenie oraz story telling. Jeśli jednak nie możecie się takim doświadczeniem podzielić, nic straconego. Na pomoc przychodzą nam Klienci, którzy zdecydowali się na zakup.
Recenzje produktów – znaczenie human generated content w SEO
O Human Generated Content krążą legendy, które zależnie o to, kogo zapytacie lub jak przebiegnie najnowszy webinar znanego specjalisty, wskazują na wysokie znaczenie treści tworzonych przez użytkowników na SEO lub sugerują ich zupełne ignorowanie. Jak jest naprawdę?
Naprawdę wiemy tylko, to co Google przekazuje w swojej dokumentacji i komunikatach oficjalnych przedstawicieli. “Human generated content jest istotny. Dbajcie o otrzymywanie i publikowanie recenzji i opinii o produkcie od osób, które dokonały zakupu.”
Brak jest rzetelnie przeprowadzonych eksperymentów opartych o przeprowadzone w laboratoryjnych warunkach testy A/B. Szczególnie takich, które obejmowałyby większą ilość stron.
To co możemy stwierdzić bezsprzecznie, to fakt że publikacja opinii i recenzji klientów nie zaszkodzi w zakresie SEO, a z całą pewnością zbuduje wiarygodność sklepu i wpłynie pozytywnie na sprzedaż. Nie bójcie się więc prosić o pozostawienie opinii o produkcie. Oczywiście warunkiem podstawowym jest to, żeby obsługa klienta oraz jakość produktu nie pozostawiały możliwości do pisania negatywnych recenzji przez Klientów.
Pamiętacie, jak Google masowo usuwało opinie z wizytówek Google Business? Zniknęło wtedy wiele opinii, które w opinii Google nie były pisane przez osoby mające styczność z firmą lub generowane z wykorzystaniem AI. Był to proces uczenia algorytmów Google jak rozpoznawać nienaturalne treści. Teraz te same algorytmy służą do weryfikowania opinii o produkcie na stronach sklepów internetowych i są w tym bardzo dokładne. Nie tylko rozpoznają język naturalny, ale potrafią odróżnić opinie pisane przez różnych użytkowników. Jeśli więc rozważaliście umieszczenie sztucznych opinii o produktach. Przykro mi, ale to się nie uda.
Jak pozyskać wartościowe recenzje pisane przez Klientów?
- Możecie pozostawić otrzymywanie opinii własnemu losowi i liczyć na to, że klient sam zdecyduje się na powrót na stronę sklepu i napisanie opinii o produkcie.
- Możecie przyjąć postawę proaktywną prosząc o napisanie opinii o produkcie i procesie zakupowym na stronie Thank You Page zamówienia.
- Możecie przyjąć postawę agresywną, wzorowaną na Allegro oraz sklepie Euro AGD i prosić o opinię na stronie Thank You Page. W mailu informującym o przyjęciu zamówienia, wysłaniu zamówienia, dostarczenia zamówienia, a następnie raz jeszcze po tygodniu lub dwóch użytkowania, prosząc o opinię z doświadczenia.
Czy któraś z tych dróg jest lepsza od drugiej? Na pewno każde rozwiązanie, w którym informujecie o możliwości pozostawienia opinii jest lepsze od tego, w którym tego nie robicie. To jak agresywnie chcecie podejść do uzyskiwania opinii pozostawiam już Waszej decyzji. Nie ma złotego rozwiązania, które sprawdzi się dla każdego sklepu w takim samym stopniu.
Skuteczny Content Marketing – czyli jak pisać, żeby sprzedawać
Pisanie treści dla samego pisania jest stratą czasu i przepalaniem budżetu reklamowego. Należy skupić się na treściach, które przyniosą dla was realne korzyści. To, że strona jest piramidą, nie znaczy, że nie możecie wywrócić jej do góry nogami. Nie znaczy również że musicie mieć wybudowany cały jeden poziom, by przejść do kolejnego.
Jeśli macie w sklepie produkty i kategorie, które przyniosą Wam większą korzyść przy zwiększeniu sprzedaży, nie bójcie się zacząć optymalizacji od precyzyjnie wybranych produktów i powiązanych z nimi kategorii.
Przytoczę Wam w tym miejscu jeszcze jedną historię, tym razem z doświadczenia Naszego Head Of SEO. Pod jego osobistą opieką znajdował się przed laty internetowy sklep ogrodniczo-rolniczy. Analiza liczby zapytań generowanych przez użytkowników wyraźnie wskazywała, że największą sprzedaż sklep może wygenerować jeśli będzie widoczny na złączki do węży ogrodowych. Gdyby sklep był pod opieką młodszego specjalisty, który nie wykazałby odpowiedniego zaangażowania, prawdopodobnie o ten produkt szłaby walka.
Problem w tym wypadku polegał jednak na tym, że złączki te kosztowały 50 groszy za sztukę. Konkurencją były sklepy takie jak LeroyMerlin, OBI, Castorama czy Practiker, a marża klienta była minimalna.
Klient posiadał jednak kategorię produktów służących do nawadniania sadów i ogrodów, a wśród produktów znajdowała się specjalistyczna pompa do nawadniania dużych sadów. Produktu tego szukało średnio 50 osób miesięcznie. Kosztowała ona ponad 20 tysięcy złotych. Wypozycjonowanie tego produktu okazało się o wiele szybsze i łatwiejsze aniżeli walka o złączki do węży, a sprzedaż pięciu pomp zabezpieczyło funkcjonowanie sklepu na cały martwy sezon.
To jest różnica między prostą analizą danych, a doświadczeniem i myśleniem sprzedażowym. Nasz zespół SEO korzysta zarówno z analizy danych jak i myślenia sprzedażowego dla osiągnięcia maksymalnych wyników!