szybki-kontakt
Co to jest konwersja

Co to jest konwersja

Norbert Wyszyński

Mam nadzieję, że spodoba Ci się czytanie tego wpisu na blogu. Jeśli chcesz, abyśmy zajęli się marketingiem za Ciebie kliknij tutaj.

12 sierpnia 2022 Czas czytania: 8 min.

W marketingu internetowym konwersja to jedna z metryk, którą warto mieć szczególnie na uwadze. Czym zatem dokładnie ona jest? Jaka jest jej pożądana wartość w e-commerce? Tego dowiesz się w tym artykule.

Co to jest konwersja?

Konwersja w marketingu to sytuacja, w której odwiedzający z punktu widzenia sprzedaży podjął pożądane działanie.

Nie chodzi zatem wyłącznie o sprzedaż (choć zwykle jest to końcowy, najbardziej pożądany efekt), gdyż w grę wchodzi wiele innych akcji:

  • Wypełnienie formularza kontaktowego.
  • Zapisanie się na program subskrypcji.
  • Utworzenie konta.
  • Pobranie darmowego e-booka w zamian za zapisanie się na listę mailingową.

Konwersja na stronie – jak się ją mierzy?

W marketingu internetowym nie zlicza się po prostu ilości samych konwersji, a raczej oblicza się ich współczynnik. Sam współczynnik konwersji to odsetek interakcji, które zaowocowały wykonaniem pożądanej, mierzonej aktywności.

Celowo używamy tutaj określenia „interakcji”, a nie np. „osób”, gdyż punktem odniesienia w przypadku współczynnika konwersji nie zawsze są sami unikatowi użytkownicy/unikatowe odwiedziny. Przykładowo w Google Universal Analytics w pomiarach brane pod uwagę są sesje.

W takiej sytuacji współczynnik konwersji wyrażony byłby następującym wzorem:

Współczynnik konwersji =

Przykładowo, jeśli w sklepie zanotowano w danym okresie 200 sesji i do konwersji doszło w przypadku 6 z nich, współczynnik konwersji wynosi 3%.

Średnia konwersja w sklepie internetowym

Kiedy można uznać, że konwersja w sklepie internetowym stoi na dobrym poziomie? ADI Consumer Electronics Report 2020 przedstawia następujące dane:

Średnia waha się zatem w okolicach 3%. Rozbieżność potrafi być jednak duża w zależności od branży – w przypadku podarunków (Gifts) wynosi ona aż 4,9%, a w branży elektroniki użytkowej (consumer electronics) spada do 1,4%.

Wspomniana wartość 3% podatna jest jednak na wahania. Przykładowo Statista wskazuje, że w ostatnich latach zaczęła ona nieco spadać:

Z czego może to wynikać? Inne badanie przygotowane przez Invesp wskazuje, że konwersja na urządzeniach mobilnych maleje:

W ostatnich latach popularność urządzeń mobilnych regularnie wzrasta, jednak konwersja w ich przypadku spada. W rezultacie przyczyniają się do ogólnego obniżenia średniego współczynnika konwersji w skali globalnej.

Co to jest konwersja – podsumowanie

Współczynnik konwersji to metryka, którą w przypadku sklepów internetowych zawsze warto mieć na uwadze. Postaraj się dlatego dokładnie ją mierzyć i optymalizować.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Każda dobra współpraca zaczyna się od rozmowy 🙂

Napisz do nas i zacznijmy działać!

    Wolisz szybki kontakt?

    Możesz też do nas zadzwonić:

    📞 tel. 22 104 93 33