12 sierpnia 2022 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 4 min.
W tym artykule poruszamy:
W marketingu internetowym konwersja to jedna z metryk, którą warto mieć szczególnie na uwadze. Czym zatem dokładnie ona jest? Jaka jest jej pożądana wartość w e-commerce? Tego dowiesz się w tym artykule.
Konwersja w marketingu to sytuacja, w której odwiedzający z punktu widzenia sprzedaży podjął pożądane działanie.
Nie chodzi zatem wyłącznie o sprzedaż (choć zwykle jest to końcowy, najbardziej pożądany efekt), gdyż w grę wchodzi wiele innych akcji:
W marketingu internetowym nie zlicza się po prostu ilości samych konwersji, a raczej oblicza się ich współczynnik. Sam współczynnik konwersji to odsetek interakcji, które zaowocowały wykonaniem pożądanej, mierzonej aktywności.
Celowo używamy tutaj określenia „interakcji”, a nie np. „osób”, gdyż punktem odniesienia w przypadku współczynnika konwersji nie zawsze są sami unikatowi użytkownicy/unikatowe odwiedziny. Przykładowo w Google Universal Analytics w pomiarach brane pod uwagę są sesje.
W takiej sytuacji współczynnik konwersji wyrażony byłby następującym wzorem:
Współczynnik konwersji =
Przykładowo, jeśli w sklepie zanotowano w danym okresie 200 sesji i do konwersji doszło w przypadku 6 z nich, współczynnik konwersji wynosi 3%.
Kiedy można uznać, że konwersja w sklepie internetowym stoi na dobrym poziomie? ADI Consumer Electronics Report 2020 przedstawia następujące dane:
Średnia waha się zatem w okolicach 3%. Rozbieżność potrafi być jednak duża w zależności od branży – w przypadku podarunków (Gifts) wynosi ona aż 4,9%, a w branży elektroniki użytkowej (consumer electronics) spada do 1,4%.
Wspomniana wartość 3% podatna jest jednak na wahania. Przykładowo Statista wskazuje, że w ostatnich latach zaczęła ona nieco spadać:
Z czego może to wynikać? Inne badanie przygotowane przez Invesp wskazuje, że konwersja na urządzeniach mobilnych maleje:
W ostatnich latach popularność urządzeń mobilnych regularnie wzrasta, jednak konwersja w ich przypadku spada. W rezultacie przyczyniają się do ogólnego obniżenia średniego współczynnika konwersji w skali globalnej.
Współczynnik konwersji to metryka, którą w przypadku sklepów internetowych zawsze warto mieć na uwadze. Postaraj się dlatego dokładnie ją mierzyć i optymalizować.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację