Nabici w Google Moja Firma. Jak się ustrzec przed zmianą danych i utratą wizytówki

Nabici w Google Moja Firma. Jak się ustrzec przed zmianą danych i utratą wizytówki

6 marca 2023 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 5 min.

Google Moja Firma to świetne narzędzie, które pozwala zwiększyć widoczność w sieci. Niestety, wielu oszustów próbuje wykorzystać niewiedzę przedsiębiorców, aby wyłudzić od nich pieniądze. W ostatnim czasie z takich praktyk zasłynęła firma Lokalni Przewodnicy.

Na czym zatem polegają owe oszustwa? Jak się przed nimi uchronić? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Google Moja Firma – podstawowe informacje

Google Moja Firma (od listopada 2021 zaktualizowana nazwa to Profil Firmy w Google) to darmowe narzędzie od Google, które pozwala założyć małą, ale treściwą wizytówkę przedsiębiorstwa widoczną w wynikach wyszukiwania.

Jeśli chcesz ją stworzyć, przejdź tutaj. Pamiętaj, że gdy to zrobisz, konieczna jest weryfikacja wizytówki Google Moja Firma, która może odbyć się na kilka sposobów (najpopularniejszy to otrzymanie kartki pocztowej z unikatowym kodem).

Lokalni Przewodnicy – na czym polega ich oszustwo?

Firma Lokalni Przewodnicy działa w mniej więcej następujący sposób:

  1. Zmienia pewne dane adresowe wizytówki (np. godziny otwarcia).
  2. Dzwoni do danej firmy twierdząc, że przejęła wizytówkę.
  3. Żąda opłaty za „oddanie” kontroli.
  4. Posługuje się dodatkowo innymi metodami na naciąganie pieniędzy (np. wymaga opłaty za „odnowienie widoczności” w wynikach wyszukiwania).

Jak zatem ustrzec się przed takim oszustwem? Omówmy sobie kilka najważniejszych kwestii.

1. Nie wszystkie usługi związane z Google Moja Firma to oszustwo

Zacznijmy od tego, że optymalizacja wizytówki Google Moja Firma to usługa, jaką oferuje wiele firm. Zaznaczmy jednak jeszcze raz, że jest to optymalizacja (np. odpowiednie dobranie zdjęć, odpowiadanie na komentarze klientów itp.), a nie założenie. Samo stworzenie profilu jest zawsze darmowe.

2. Inne osoby mogą wprowadzać zmiany w wizytówce

Osoby niepowiązane z Twoim przedsiębiorstwem są w stanie zmieniać lub sugerować zmiany w zawartości Profilu Firmy w Google. Nie znaczy to jednak, że nie masz nad tą kwestią żadnej kontroli.

Najważniejszym krokiem jest weryfikacja wizytówki. Dzięki temu w przypadku wszelkich sugestii lub ważnych zmian dotyczących profilu na maila otrzymasz odpowiednie powiadomienie, na które będziesz mógł zareagować.

3. Uważaj na „przedstawicieli Google”

Niektóre agencje SEO mają pewną relację z Google, jednak dotyczy ona wyłącznie kampanii Google Ads, czyli reklam PPC. Ich listę możesz znaleźć tutaj. Oprócz tego w ramach szkoleń Google można także uzyskać certyfikaty związane z obsługą Google Ads.

Takie partnerstwo czy też certyfikaty nie mają żadnego związku z Profilami Firmy w Google! Naciągacze z firmy Lokalni Przewodnicy powołują się jednak na to, że niektórzy z ich pracowników mają certyfikaty związane z obsługą Google Ads, aby następnie prezentować się jako „przedstawiciele Google” – jest to bardzo nieuczciwe wyolbrzymienie faktów.

Na pewno przypadkiem nie jest także to, że omawiana firma wybrała sobie nazwę „Lokalni Przewodnicy”. „Lokalni Przewodnicy Google” to oficjalny program Google, w ramach którego niektórzy aktywni użytkownicy Google Maps mogą zdobywać specjalne punkty i wyróżniać swój profil.

Posługując się taką nazwą, firma Lokalni Przewodnicy jest w stanie jeszcze skuteczniej uśpić czujność mniej poinformowanych przedsiębiorców.

Podsumowanie – nie daj się oszustom

Jeśli padłeś ofiarą tego typu oszustwa lub otrzymałeś ofertę podobnych „usług”, możesz zgłosić naruszenie za pomocą formularza Google. W przypadku pozycjonowania postaraj się dlatego starannie dobrać firmę zajmującą się SEO. Pamiętaj także, aby regularnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu marketingu internetowego – dzięki temu od razu będziesz w stanie wyczuć każde oszustwo.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Sales Manager, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Sales Manager, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Zapisz się do newslettera!