Spis treści :
Działania SEM to jeden z kluczowych elementów większości kampanii marketingowych. Co wchodzi w ich zakres i co dokładnie oznacza omawiany termin? Tego dowiesz się w tym artykule.
Zanim przejdziemy do tego, na czym polega kampania SEM, przybliżmy sobie definicję tego pojęcia, która nie jest obecnie taka oczywista.
Samo pojęcie SEM (Search Engine Marketing) zaczęło zyskiwać na popularności w 2001 roku, kiedy to Danny Sullivan używał go do opisywania wszystkich działań, które miały zwiększać widoczność danej strony w wynikach wyszukiwania. W grę wchodził zatem ruch organiczny oraz płatny.
Według Danny’ego, który to już wtedy był wpływowy w środowisku marketingu internetowego, działania związane z SEO (Search Engine Optimization), jak i PPC (Pay Per Click) jako całokształt można było określić jako SEM. Właśnie taką definicją posługiwano się przez większość czasu.
Przez te wszystkie lata w branży marketingu wiele się zmieniło. Z czasem pojęcie SEM zaczęło być kojarzone głównie z ruchem płatnym, czyli związanym z PPC. Zapewne powodem było to, że strona Wikipedii poświęcona omawianemu pojęciu skupiała się przede wszystkim na tym aspekcie marketingu internetowego.
W międzyczasie powstał też inny termin – Search Marketing. Obecnie jest to szeroki termin, który określa wszelkie działania, których celem jest zwiększenie widoczności w Internecie – może w to wchodzić zatem płatna strategia SEM, organiczne podejście SEO lub kombinacja obu tych taktyk. Jak więc widać, obecnie Search Marketing oznacza to, co początkowo definiowano jako Search Engine Marketing.
Trzeba jednak przyznać, że w kwestii definicji SEM dalej ma miejsce małe zamieszanie. Możesz natknąć się na wiele artykułów, według których SEM to dalej SEO + PPC. Zalecam jednak trzymanie się nowego podejścia, które rozdziela te terminy.
SEM oznacza zatem ogół działań, które sprowadzają się do płatnego zdobywania ruchu oraz zwiększania widoczności w sieci. Niektórzy w skrócie używają dlatego zamiennie także pojęcia PPC, jednak Search Engine Marketing to szerszy termin, w którego skład wchodzi nie tylko PPC, ale także i inne strategie. PPC (Pay Per Click) to tylko jedna z wielu metod rozliczania się za generowanie płatnego ruchu. Istnieją także Pay Per Lead (lub Cost Per Action), Cost Per Impression lub Cost Per Mile.
Kampania SEM może zatem obejmować płatne reklamy, które są widoczne w wynikach wyszukiwania lub na innych stronach w ramach Google Display Network, czy też sponsorowane produkty w Google Zakupy. Ostatnio na znaczeniu zyskują podobne działania realizowane jednak w ramach platform społecznościowych jak Facebook i LinkedIn korzystających z własnych systemów płatnego generowania ruchu.
Search Engine Marketing może sprawdzić się w przypadku wielu firm. Postaraj się zatem w tym celu skorzystać z usług agencji SEM, która zaplanuje tego typu działania.
Autor artykułu: Roksana Dębowiak