W tym artykule poruszamy:
Dziś jednak skupimy się na tych treściach – rozumianych szeroko, nie tylko jako słowo pisane – które mogą pomóc wypromować Twoją witrynę, zarówno poprzez kwestie PR-owe, jak i te bardziej techniczne związane bezpośrednio z prezentowaną ofertą firmy.
Content marketing – co to?
Jak zawsze, warto wyjść od definicji podstawowych pojęć. Ustalmy zatem, czym jest content marketing?
Nazywany marketingiem treści, jest tak naprawdę strategią marketingową, która opiera się na celowym i regularnym tworzeniu oraz dystrybuowaniu konkretnych treści, które kierowane są do sprecyzowanego odbiorcy (target group).
Strategia content marketingu skutecznie zrealizuje swoje cele, takie jak zwiększanie świadomości marki, budowanie jej wizerunku, czy wszelkie czynności prowadzące do zwiększenia sprzedaży (generowanie leadów, zwiększanie ruchu na stronie, utrzymanie lojalności klientów), jeśli wykorzysta treści atrakcyjne dla docelowych klientów, przydatne dla nich i spójne z wizerunkiem marki.
Przejdźmy zatem do odpowiedzi na pytanie, jakie konkretnie rodzaje content marketingu są szczególnie pomocne przy promowaniu strony.
1. Zewnętrzne artykuły eksperckie
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że treści eksperckie w serwisach zewnętrznych służą wyłącznie pozycjonowaniu marki w umysłach odbiorców, ale nie jest to prawdą. Poprzez wykorzystanie linkowania są one także świetnym źródłem nowego ruchu na stronę. Oczywiście pod jednym warunkiem – jeśli informacje przekazywane w artykule rzeczywiście są rzetelne i mogą wskazywać na dużą wiedzę piszącego.
2. Treści blogowe
Ktoś mógłby pomyśleć, że skoro użytkownik już jest na stronie, w sekcji blogowej, to taka treść raczej nie może przyczynić się do jeszcze większego wypromowania tejże strony. Trzeba jednak na ten problem spojrzeć nieco szerzej. Strategia content marketingowa nie sprowadza się przecież wyłącznie do kanalizowania ruchu z zewnątrz, ale także zatrzymywania użytkowników jak najdłużej na stronie. A ciekawe treści blogowe, pełne przydatnej wiedzy i korzystające z cross linkowania w obrębie witryny, służą do tego doskonale, będąc jednym z bardzo istotnych elementów lejka zakupowego i częścią SEO content marketingu.
3. Poradniki, raporty i treści w formie studium przypadku
Ta forma marketingu treści jest świetnym sposobem na generowanie leadów i zdobycie uznania w oczach potencjalnych klientów. To z jednej strony metoda budowania własnego wizerunku, ale z drugiej sposób na skracanie dystansu do swojego targetu. Szczególnie studia przypadków, czyli tzw. case study, doskonale pokazują sposób działania firmy, także „od kuchni”, przy konkretnych realizacjach. Dzięki temu czytający wie, w jaki sposób marka realizuje swoje obietnice i może ocenić prawdopodobieństwo tego, czy potencjalna współpraca będzie owocna.
Co się zaś tyczy poradników i różnego rodzaju raportów – nie od dziś wiadomo, że dawana za darmo wiedza (ewentualnie z koniecznością „zapłaty” swoimi danymi kontaktowymi) jest bardzo atrakcyjna dla użytkowników.
4. Materiały wideo
Wiedza na temat wykorzystania innego contentu niż pisany jest coraz powszechniejsza. Wszelkiego rodzaju animacje i materiały wideo są bardzo przyciągającą uwagę formą content marketingu, choć nieco czasochłonną i wymagającą posiadania wiedzy z dziedziny multimediów. Jak się jednak okazuje, gra jest warta świeczki, zwłaszcza w mediach społecznościowych.
5. Webinaria
Przekazywaną treścią może też być konkretna wiedza w ramach darmowych webinariów. Są one coraz popularniejsze, zwłaszcza na stronach, gdzie, aby z nich skorzystać, konieczne jest zarejestrowanie się. Mamy tu klasyczną sytuację win-win – użytkownik zdobywa wiedzę, marka rozpoznawalność, ruch na stronie i leady.
Oczywiście content marketing to znacznie więcej niż wskazane wyżej formy. Zwłaszcza w dobie rozwoju sztucznej inteligencji próg wejścia do promowania się za pomocą wideo czy atrakcyjnej infografiki znacznie się obniżył. Choć nie ulega wątpliwości, że sama znajomość poszczególnych narzędzi generujących treść to za mało. Konieczne jest opracowanie spójnej, kompleksowej i wielokanałowej strategii content marketingu, która w oparciu o założony budżet i harmonogram będzie sukcesywnie realizowała misję promocji marki, również poprzez promowanie jej strony internetowej.
Content is King wiecznie żywe
Ukute przed laty pojęcie promujące wartość Content Marketingu ponad inne gałęzie SEO choć w swojej istocie ewoluowało nadal odciska swoje piętno na procesie pozycjonowania.