Hreflang – Jakie ma znaczenie przy pozycjonowaniu stron

Hreflang – Jakie ma znaczenie przy pozycjonowaniu stron

11 czerwca 2021 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 4 min.

Jeśli prowadzisz stronę internetową w kilku językach, musisz koniecznie zadbać o to, aby właściwy content był przedstawiany odpowiedniej grupie. W tym celu warto korzystać z oznaczenia, jakim jest hreflang. W tym artykule dowiesz się, czym ono dokładnie jest i jak je stosować.

Hreflang – co to jest?

Google hreflang to atrybut HTML, który pozwala określić język i geograficzne targetowanie danej strony internetowej. Dzięki niemu jesteś w stanie wskazać wyszukiwarce właściwą wersję witryny w zależności od języka i lokalizacji odwiedzającego.

Załóżmy, że głównym językiem Twojej strony jest polski, ale istnieje także jej niemiecki odpowiednik. Dzięki atrybutowi hreflang nasi zachodni sąsiedzi odwiedzający taką witrynę od razu trafią na jej właściwą wersję.

Jak zaimplementować tagi hreflang? Istnieją na to 3 sposoby:

  • Tagi HTML – umieść element hreflang w sekcji <head> na każdej podstronie.
  • Nagłówki HTTP – jeśli Twoja strona zawiera inne formaty treści (np. pliki PDF) linki do nich kierujące należy oznaczyć tak, aby określały odpowiedni język.
  • XML sitemapa – w przypadku tej metody oznacz wersje językowe stron w mapie XML. Jest to bardzo efektywny sposób, jeśli Twoja strona jest rozbudowana, gdyż pomaga uniknąć błędów i nie przeoczyć innych stron.

Oto jak wygląda link oznaczony przez tag hreflang:

<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=”https://xyz.com/blog/de/nazwa-artykulu/” />

Hreflang i SEO

Hreflang nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie strony, jednak ma duże znaczenie w kontekście tego, jak jest ona odbierana. Jeśli dbasz o to, aby odpowiednim użytkownikom była serwowana właściwa wersja strony z uwzględnieniem ich języka i lokalizacji, na pewno przełoży się to w pozytywny sposób na user experience, współczynnik odbicia, dwell time czy liczbę porzuconych koszyków.

Inny (mniej oczywisty) powód, dla którego warto stosować hreflang to duplikacja treści. Oczywiście polska wersja językowa strony różni się diametralnie od niemieckiej, dlatego w takim przypadku nie dojdzie do powielania treści.

Rozważ jednak następujący scenariusz – wersje dostosowane pod użytkowników z Wielkiej Brytanii i USA. Będą one się różnić, jeśli chodzi o walutę, strefy czasowe itp., jednak językowo wszystko pozostanie do siebie bardzo zbliżone.

Hreflang pomoże jednak Google zrozumieć różnice między tymi dwoma wersjami i nie oznaczyć którejś z nich jako duplikowanej. Pamiętaj jednak, że omawiany tag nie działa tak samo jak canonical. Ten drugi pokazuje wyszukiwarkom, która wersja adresu URL (przy czym każda ma tę samą treść) jest tą dominującą, co pozwala uniknąć problemów związanych z duplikowaniem treści. Hreflang z kolei wskazuje, która z różnych (ale często podobnych) stron powinna pojawić się w wyszukiwarce w zależności od lokalizacji i preferencji użytkownika.

Hreflang – podsumowanie

Hreflang to oznaczenie, z którego koniecznie powinieneś korzystać, jeśli prowadzisz wielojęzyczną stronę internetową. Dzięki niemu odwiedzający zawsze będą korzystać z tej wersji strony, którą stworzyłeś z myślą o nich.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!