18 kwietnia 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 16 min.
Kampania reklam inteligentnych Google Ads jest dobrym rozwiązaniem na start dla firmy, która dopiero rozpoczyna swoją obecność w internecie. Może ona przynieść pierwszych klientów z internetu małym nakładem czasu i pracy. W przypadku usług i produktów, które mają większą liczbę firm konkurujących o miejsce reklamowe, może się ona jednak okazać nieopłacalna, a nawet być finansową studnią bez dna. Dla pełnego wykorzystania potencjału drzemiącego w Google Ads zawsze lepiej jest skorzystać z pomocy certyfikowanych specjalistów Google Ads, którzy dysponują odpowiednim doświadczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu kampanii.
W tym artykule poruszamy:
Kampanie inteligentne Google Ads (Smart Ads), dawniej noszące nazwę Google Ads Express, są najprostszym do skonfigurowania typem kampanii Google Ads. Posiadają one wiele ograniczeń w stosunku do innych typów kampani i nie pozwalają między innymi na:
Elementy te są istotne przy konfigurowaniu rozbudowanych kampanii oraz kampanii, które już na starcie mają ściśle określonych odbiorców oraz cel reklamowy jaki mają osiągnąć.
W przypadku małych firm, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z reklamą w internecie w większości wypadków wystarczające są podstawowe elementy, które pozwalają skonfigurować reklamy inteligentne:
Na podstawie tych danych Kampania Inteligentna rozpocznie opartą o sztuczną inteligencję naukę, która trwa od kilku dni do kilku tygodni. W trakcie tej nauki reklamy będą sukcesywnie uzyskiwały coraz lepsze wyniki, aż do punktu osiągnięcia optimum na jakie pozwalają umieszczone przez Ciebie treści.
Uproszczona forma reklam inteligentnych minimalizuje potrzebę ich stałego nadzorowania i optymalizacji. Dzięki temu możliwe jest pełne skupienie na prowadzeniu firmy, podczas gdy reklama tworzy się sama.
Poprzez ograniczenie elementów, na który w kampanii reklam inteligentnych mamy wpływ, ten typ kampanii pozwala na uruchomienie reklamy w czasie od kilku do kilkunastu minut. Późniejsza analiza wyników również zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż przy standardowych reklamach. Ma to związek z ograniczonym panelem informacyjnym, który przekazuje jedynie informacje o liczbie kliknięć, wyświetleń, konwersji oraz poniesionych kosztach.
Reklamy inteligentne Google Ads przewidziane są jako narzędzie uniwersalne, skierowane do osób, które nie wiedzą gdzie znajdują się ich odbiorcy. W związku z powyższym, reklamy Kampanii Inteligentnych Google Ads mogą wyświetlać się w większości kanałów reklamowych Google. Mogą one przyjmować zarówno formę reklam tekstowych w wynikach wyszukiwania, jak i reklam graficznych umieszczanych w Google Display Network.
Rozwiązanie takie pozwala na testowanie zainteresowania reklamami w różnych kanałach reklamowych i w sposób dynamiczny przekierowywanie budżetu oraz częstotliwości wyświetlania reklamy na najpopularniejszy z kanałów.
Powyższe rozwiązanie jest jednak obciążone poważną wadą, której nie udało się sztucznej inteligencji Google skutecznie wyeliminować. Reklamy graficzne Google Display Network powodują często zdecydowanie większą ilość kliknięć w reklamę niż reklamy tekstowe. Jest to związane między innymi z:
Niektóre strony internetowe nie pozwalają na prawidłowy pomiar konwersji z reklamy, co może prowadzić do naliczenia przez Google Ads dużej ilości realnie nieistniejących konwersji, np setek wypełnionych formularzy kontaktowych. W takim przypadku Kampania Inteligentna Google Ads mogłaby potencjalnie przekierować cały budżet reklamowy na reklamy graficzne, powodując przepalenie budżetu przy wygenerowaniu zerowego zwrotu z reklamy dla reklamodawcy.
Jeśli Twoim pierwszym krokiem po otworzeniu firmy i stworzeniu dla niej strony internetowej było samodzielne założenie wizytówki Google Business, możesz być jednym ze szczęściarzy, którzy otrzymają bon reklamowy od firmy Google. Kwoty tego bonu ciągle się zmieniają i czasami wynoszą 250 zł, by w innym wypadku przyjąć nawet 1200 zł.
Jeśli otrzymasz taki bon, pamiętaj, aby rozpocząć tworzenie konta Google Ads poprzez link znajdujący się w mailu od firmy Google. Rozpoczęcie reklamy za pomocą konta powiązanego z bonem reklamowym sprawia, że po wydaniu kwoty widniejącej na bonie równowartość bonu zostanie dodana do naszego konta reklamowego. Innymi słowy wydając 1200 zł na reklamę otrzymujemy kolejne 1200 zł środków reklamowych dla tej samej strony internetowej za darmo.
Utworzenie konta Google Ads nazwijmy krokiem “0”, a teraz przejdźmy do kolejnych kroków tworzenia reklamy inteligentnej:
Kampanie reklam inteligentnych zostały stworzone z myślą o użytkownikach, którzy stworzyli pierwszą stronę internetową swojej firmy i chcieliby zacząć jej reklamowanie bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z obsługą reklamy. Pozwalają one na pierwszy kontakt z reklamą i obniżenie kosztów jej obsługi.
Uruchamiając każdą kampanię reklamową, nawet inteligentną należy pamiętać, że wymaga ona stałego lub przynajmniej cyklicznego nadzoru i dodatkowego zaangażowania w optymalizację na podstawie przesyłanych przez Google Ads sugestii. Nie każdą zmianę Google Ads może wykonać samodzielnie.
Jeśli prowadzenie i rozwój firmy angażuje 100% Twojego czasu, samodzielne prowadzenie kampanii Google Ads może nie być najlepszym pomysłem.
Kampanie Inteligentne wydają się łatwe do odpalenia. Opis tych reklam dostarczany przez firmę Google sugeruje, że jest to narzędzie działające na zasadzie “Kliknij i zapomnij”. Poniekąd tak jest, Reklamy w ramach Kampanii Inteligentnych działają na zasadzie Kliknij i zapomnij… o zwrocie z inwestycji w reklamę.
Podstawą kampanii Google Ads, która przynosi zwrot z inwestycji jest edukacja. Edukacja odnośnie zasad działania rynku reklamowego Google Ads. Edukacja w zakresie procesu optymalizacji kampanii reklamowej i ostatecznie edukacja w zakresie zachowań konsumentów.
Standardowe kampanie reklamowe w wynikach wyszukiwania czy też kampanie Displayowe takie jak Performance Max, pozwalają oprócz ustalania budżetu dziennego, określenie budżetu docelowego za kliknięcie w reklamę, co ostatecznie przekłada się na zwrot z inwestycji.
Podam dwa przykłady, które pokazują jak bardzo nieopłacalne może być zainwestowanie w Kampanię Inteligentną. Z okazji sylwestra 2023/2024 znacznie wzrosło zainteresowanie zestawami sushi. Wzrost liczby reklamodawców spowodował na terenie Lublina wzrost kosztu kliknięcia w frazę “sushi lublin” z 3 złotych do 140 zł. Kwota ta dotyczyła oczywiście wyświetlenia reklamy na najwyższej pozycji, ale w przypadku Reklamy Inteligentnej Google Ads dążyłoby właśnie do tej pozycji napędzając koszty wyższe od ceny dużej części zestawów sprzedawanych przez restauracje w Lublinie. W tym samym czasie koszt trzeciej pozycji, czyli wyniku nadal wyświetlanego na górze wyników wyszukiwania, Google wynosił 4,50 zł.
Innym przykładem może być popularna jeszcze kilka lat temu sprzedaż odzyskiwanych kluczy do systemu operacyjnego Windows. Cena rynkowa takiego klucza w większości sklepów wynosiła 150 zł, podczas gdy cena wyświetlenia reklamy na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania osiągała 230 zł i była napędzana przez firmy oferujące oryginalne oprogramowanie.
W obu tych wypadkach Kampania Inteligentna, nawet jeśli wygenerowałaby sprzedaż, napewno przyniosłaby straty.
Kampanie Google Ads nigdy nie pytają do kiedy ma trwać kampania. Przy konfigurowaniu pierwszej kampanii na koncie nie dostaniecie nawet chmurki z podpowiedzią, żeby upewnić się czy ustawiliście odpowiednią datę końca kampanii. Przeoczenie tego elementu może być bardzo kosztowne.
Kilka lat temu Google pozwalało na tworzenie kont Prepaid, na które wpłacany był budżet kampanii, a po jego wyczerpaniu przestawała się ona wyświetlać. Aktualnie możliwe do założenia są jedynie konta postpaid, działające w oparciu o płatności automatyczne, wykonywane po przekroczeniu pewnego progu finansowego. Konta takie wymagają podłączenia karty płatniczej, z której automatycznie pobierane są środki najpierw co 800 zł później co 2000 zł.
Zaniedbanie w ustawieniu daty końcowej kampanii może zakończyć się wydaniem znacznie wyższej kwoty, niż byśmy tego chcieli. W przypadku jednego z klientów Kampania Inteligentna tworzona przy wsparciu pracownika Google zakończyła się utratą 2000 zł, ponieważ pracownik Google “zapomniał” poinformować o konieczności ustawienia daty zakończenia kampanii.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację