6 Powodów dlaczego warto mieć stronę internetową

6 Powodów dlaczego warto mieć stronę internetową

4 kwietnia 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 33 min.

Posiadanie strony internetowej wpływa na postrzeganie firmy przez potencjalnych klientów, pomagając w budowie profesjonalnego wizerunku oraz szczegółowej prezentacji oferty Social Media pozwalają na pozyskiwanie młodych i dynamicznych klientów. Strony internetowe i Google wykorzystywane są do wyszukiwania ofert przez osoby aktywne zawodowo, które dysponują mniejszą ilością wolnego czasu i zdecydowanie rzadziej sięgają po Social Media.

Do czego właściwie służy strona internetowa?

Do czego firmie służy strona internetowa. Czy też do czego jej właścicielowi służy strona internetowa. Pytanie wydaje się podstawowe i najłatwiejsze do udzielenia odpowiedzi jednak utknąłem przez nie w pisaniu tego artykułu na dobre kilka minut. Odpowiedzi na to pytanie jest kilka i zależą one od tego, kto ich udziela. Najczęściej można usłyszeć jedną z poniższych.

  1. Strona internetowa stanowi element zintegrowanej strategii marketingowej dla firmy, obejmującej wszystkie kanały dotarcie do potencjalnego klienta.
  2. Żeby klienci mogli znaleźć firmę.

Obie te odpowiedzi można uzyskać od specjalisty od marketingu, który przedstawia opcje reklamy dla firmy lub od przedstawiciela handlowego firmy, tworzącej strony internetowe. Obie te odpowiedzi są zgodne z prawdą, a różnią się jedynie stażem na stanowisku i poziomem erudycji osoby, która odpowiedzi udziela. Zadając to samo pytanie web developerowi, osobie, która najlepiej powinna wiedzieć do czego służą strony internetowe, możemy nie uzyskać odpowiedzi wcale.

Problem z tym do czego służy strona internetowa i dlaczego w ogóle warto mieć stronę internetową leży w powszechności posiadania stron internetowych. Dziesięć, piętnaście lat temu rynek internetowy w Polsce nie był jeszcze tak rozwinięty, jak ma to miejsce obecnie. W czasie kiedy większość firm nie posiadało strony internetowej łatwiej było przedstawić zalety jej posiadania wskazując na dodatkowe dziesiątki, setki lub nawet tysiące potencjalnych klientów, którzy mogą dotrzeć do firmy. Szczególnie wyraźnie wartość ta rysowała się dla firm lokalnych.

Aktualnie większość firm strony internetowe posiada, a argument o wyprzedzeniu konkurencji traci na znaczeniu. Jeśli firma przetrwała do roku 2024 bez posiadania strony internetowej można przyjąć, że datą graniczną jej funkcjonowania będzie odejście ostatniego stałego klienta. Trudno jest przez to przekonać osoby, które prowadzą jakąś działalność od 20 lat, że jednak strona internetowa może wnieść wartość dodatnią dla firmy.

W mojej ocenie jednak może i postaram się to przedstawić w jasny sposób. Wcześniej jednak odpowiedzmy sobie na inne ważne pytanie…

Czy zamiast strony internetowej można używać mediów społecznościowych?

Można. Oczywiście, że można. Analogicznie przyjmując jeśli prowadzisz sklep z ubraniami możesz go otworzyć w galerii handlowej, albo na targowisku. Planując być kierowcą Ubera możesz zainwestować w Fabię lub Superba. Startując z biznesem FoodTrackowym możesz zdecydować się na proste zapiekanki, albo takie, na których mieszać będziesz Avocado z Humusem. Twój wybór definiuje grupę klientów, do której zamierzasz docierać. Nie definiuję tutaj, czy któraś grupa klientów jest lepsza lub gorsza. Osobiście wolałbym zjeść zwykłą zapiekankę jadąc Superbem, niż Zapiekankę z Instagrama na tylnym fotelu Fabii. Szukając usługodawcy sięgnąłbym po Google i odnalazłbym interesującą mnie firmę, nie przewijał w jej poszukiwaniu Social Mediów, ale wiem, że są osoby, które postąpiły by odwrotnie.

Zdecyduj, z których kanałów komunikacji marketingowej korzystają Twoi klienci, a następnie załóż zarówno stronę internetową jak i Social Media, aby zoptymalizować swoją ekspozycję w internecie.

Zawsze warto mieć zarówno stronę internetową jak i Social Media.

Czy moja firma potrzebuje strony internetowej?

Powracamy tutaj do pierwszego pytania, jakie padło w tym tekście. Najprostszą odpowiedzią na tak postawione pytanie jest “Tak”. A dlaczego? “Żeby klienci mogli znaleźć firmę”. Czasami na to pytanie pada również prostsza odpowiedź “Bo każdy ją ma”.

Ponownie, podobnie jak przy pytaniu “Dlaczego warto mieć stronę internetową” każda z powyższych odpowiedzi jest prawidłowa, a samo pytanie jest tak zasadnicze, że nie zastanawiamy się nad głębszą odpowiedzią. Teraz postaram się jednak to zrobić i odpowiedzieć z głębi mojego doświadczenia.

1. Twoi klienci oczekują, że masz stronę internetową

Aktualnie panuje przekonanie podsycane przez marketerów, że Google i inne przeglądarki internetowe już umarły i pora skupić się w pełni na reklamie w Social Mediach, bo tam leży przyszłość sprzedaży.

Oczywiście nie da się zaprzeczyć, że najbardziej aktywnymi konsumentami są osoby młode i dotarcie do nich najłatwiejsze jest poprzez Social Media. Żyję jednak na tym świecie wystarczająco długo, żeby pamiętać jak w 2008 roku do Polski wchodził Facebook. Wtedy również mówiono, że to koniec Google i należy przenieść wszystkie działania marketingowe do Social Mediów. Jestem pokoleniem, które intensywnie korzystało i korzysta z Facebooka, zdecydowanie mniej z Instagrama i prawie wcale z Tik Toka, ale szukając profesjonalnych usług nadal zdecydowanie częściej sięgam po wyszukiwarkę Google pomimo, że wiem jak wyniki wyszukiwania są manipulowane przez specjalistów takich jak ja.

Oczywiście chętnie oglądam realizacje firm wykonujących projekty małych kuchni albo łazienek. Chętnie oglądam realizacje przydomowych ogrodów, ale do bliższego zapoznania z firmą wykorzystuję stron internetowych.

Nie tak dawno rozmawialiśmy ze znajomymi o realizacji remontu małej kuchni.

Tak to jest, że jeśli ma się znajomych w podobnym wieku, to mają oni podobne zainteresowania, jak remonty kuchni właśnie 😉 Trafiliśmy niezależnie na facebooku na profil firmy, która specjalizuje się właśnie w takich realizacjach w starych kamienicach i blokach z PRLu. Nikt z nas na tą firmę się nie zdecydował z trzech powodów.

  1. Kontakt możliwy był jedynie poprzez Social Media
  2. Firma miała inną nazwę niż jej profil w Social Mediach
  3. Firma nie miała strony internetowej ani wizytówki Google Business.

Mną mogło kierować zboczenie zawodowe Specjalisty SEO, ale znajomi zwyczajnie nie potrafili zaufać firmie, której w razie potrzeby nie mogliby fizycznie znaleźć.

2. Strona internetowa sprawia, że wyglądasz profesjonalnie i wiarygodnie

Wracamy w tym punkcie do historii wyboru wykonawcy kuchni w trzech krokach.

Nie twierdzę, że posiadanie strony internetowej jest równoznaczne z byciem firmą wiarygodną, ponieważ każdy może w dzisiejszych czasach posiadać stronę internetową i napisać na niej dowolny przekaz reklamowy. Stworzenie strony wymaga jednak więcej pracy niż założenie profilu w Social Mediach. Trzeba wykupić domenę, hosting, potencjalnie zatrudnić wykonawcę takiej strony. Są to kroki, których nie będzie się chciało wykonać komuś, kto zamierza nas oszukać sprzedając za 1000zł iPhone, bo przyszedł bez folijki na ekranie.

Stronę internetową warto mieć ze względu na identyfikację wizualną firmy. Mając gotowy logotyp i preferowane barwy możliwe jest oklejenie samochodów, przygotowanie graficznych materiałów reklamowych, wystroju siedziby oraz strony internetowej, tak żeby ze sobą współgrały. Spójny przekaz buduje wiarygodność firmy, a estetyka wykonania jej profesjonalizm.

3. Twoja witryna może przyciągnąć nowych klientów za pośrednictwem Google

Jak wspomniałem rozpoczynając pisanie tego artykułu, wyjaśnienie aktualnie dlaczego warto mieć stronę internetową, jest zdecydowanie trudniejsze niż dziesięć lat temu. Argument o przyciągnięciu nowych klientów jest przy tym jak najbardziej prawidłowy, ale zarówno osoba wykonująca strony internetowej jak i potencjalny właściciel tej strony muszą odpowiednio argument ten zrozumieć. Podam wam przykład z życia.

W ramach usługi pozycjonowania współpracujemy z geodetą. Dysponował on stroną internetową opartą o PB Elementor, która nie przynosiła ruchu klientów. Stworzyliśmy dla niego nową stronę internetową zgodną ze standardami Google i po 12 miesiącach współpracy znaleźliśmy się w punkcie, w którym Klient powiedział, że ma w pełni zajęty kalendarz. Zaczęliśmy nawet żartować o potrzebie dalszego pozycjonowania na frazę Geodeta Praca żeby mógł rozwijać firmę i nie odrzucać zleceń. Sytuacja budująca zarówno dla Klienta, który ma zapewnioną stabilność finansową dla firmy na najbliższe miesiące, jak i dla nas ze względu na dobrze wykonaną pracę.

Dla Klienta, który ma zapełniony grafik argument, że mając stronę internetową będzie mógł docierać do większej ilości klientów, mija się z celem.

Nowy klient nie oznacza jednak kolejnego takiego samego klienta i idąc tym tokiem myślenia pozycjonowanie u naszego klienta skierowaliśmy nie na jego miasto, ale na większe miasto wojewódzkie, gdzie stawki są wyższe, a naszemu Klientowi opłaca się dojechać.

Analogicznie należy podchodzić do sytuacji, kiedy Twoja firma nie ma strony internetowej, strona jest przestarzała lub nie wygląda profesjonalnie. Docieranie do nowych klientów oznaczać może również budowę portfolio klientów z większymi środkami finansowymi. Świadczenie tej samej usługi, ale dla klienta premium również stanowi rozwój firmy i jest możliwe właśnie poprzez stronę internetową. Tacy klienci nie zrywają ulotek ze słupów oświetleniowych i nie mają czasu na przewijanie godzinami Social Mediów. Mając profesjonalną stronę internetową możemy docierać właśnie do nich.

4. Strona internetowa to miejsce, w którym prezentujesz szczegóły swojej oferty

Social Media pozwalają na zaprezentowanie swojej usługi i nie zamierzam nawet temu zaprzeczać. Prezentacja taka jest jednak wyraźnie uproszczona. Sprowadza się ona do kilkuset, maksymalnie tysiąca znaków przeplatanych emotikonami. Social Media w swojej formie komunikacji zwyczajnie nie są przeznaczone do dłuższych form wypowiedzi i nawet jeśli taką formę napiszesz, to będzie ona niewygodna do czytania i zostanie zignorowania.

Strony internetowe są idealne do prezentowania złożoności usług, przebiegu ich wykonania, najważniejszych etapów i efektu końcowego. Dobrze zintegrowane prowadzenie strony internetowej oraz Social Mediów pozwala na spójną prezentację oferty dla odbiorców niezależnie od sposobu w jaki korzystają z internetu.

Pamiętaj że strona internetowa to nie tylko wizytówka z adresem Twojej firmy, ale prezentacja oferty i zalet korzystania z niej, właśnie u Ciebie. Posiadanie strony internetowej z dobrze zaplanowaną komunikacją sprzedażową (UX) pozwala w szybki sposób docierać z komunikatem do usługobiorców.

5. Strona internetowa pomaga wyprzedzić konkurencję

Są różne rodzaj usług. Te, których wykorzystanie planujemy z długim wyprzedzeniem i te, które są naszymi nagłymi potrzebami.

Załóżmy, że świadczymy usługi remontowe. Zazwyczaj osoby zainteresowane Remontem zaczynają interesować się cenami i dostępnością wykonawców przed sezonem remontowym, np zimą lub wczesną wiosną. Osoby takie nie mają jednak często problemu z czekaniem na wykonawcę nawet 14 miesięcy, jak wiem od jednego z naszych Klientów. Z drugiej strony są jednak klienci, którzy muszą sobie poradzić z remontem po zalaniu przez sąsiada, pożarze lub zniszczeniach pogodowych. Te osoby nie mogą czekać. Korzystają zazwyczaj z pierwszej znalezionej firmy i są gotowe wyłożyć większe środki aby usługa została wykonana szybko.

Jedynie mając stronę internetową stworzoną zgodnie ze standardami SEO, można szybko docierać do tych klientów. Zajmować najwyższe pozycje w Google i dyktować warunki cenowe.

6. Dzięki stronie internetowej klienci mogą łatwo znaleźć informacje na temat Twojej firmy w jednym miejscu i o każdej porze dnia

Strona internetowa to kompendium wiedzy o Twojej firmie. Dzięki sekcji informacyjnej “O nas” masz możliwość przedstawienia najważniejszych informacji o firmie, jej historii, roku założenia, doświadczeniu. Szczegółowa prezentacja oferty pozwala na przedstawienie zalet współpracy z Twoją firmą oraz przewag, jakie masz nad konkurencją.

Ważnym aspektem przy prowadzeniu firmy jest zbieranie rekomendacji od klientów, które później możesz zaprezentować na swojej stronie internetowej w formie galerii podpisanych referencji lub krótkich not i komentarzy od klientów z ich autorami. Nie zapominajmy również o potencjale wizytówki Google Business (Google Moja Firma), której opinie również można zintegrować ze stroną, czy to w formie liczby gwiazdek, czy prezentacji treści opinii.

Pamięta, że ilość informacji jakie przekazujesz o swojej firmie, oraz możliwość ich potwierdzenia w innych źródłach, ma bezpośredni wpływ na budowę zaufania u potencjalnych klientów.

Przyszłość stron internetowych i Google

Każdego roku w grudniu twórcy stron internetowych oraz specjaliści SEO pytani są o przewidywania na rok kolejny. To taki pomysł portali branżowych na zrobienie artykułu, który będzie chętnie czytany. Od 15 lat co roku powtarzane jest jak mantra “Google is Dead”, “SEO is Dead”. Najpierw Google miało być uśmiercone przez Yahoo, później Bing i DuckDuckGo. SEO miało zostać uśmiercone przez Google Ads, Facebook, Instagram i TikTok. Notabene to pokazuje brak wiary w Twitter i LinkedIN, których nikt o uśmiercanie internetu nie oskarżał.

Ostatnio pogromcą SEO i Google został okrzyknięty ChatGPT, a jednak internet ma się cały czas dobrze i strony internetowe nigdzie nie odchodzą.

Moje przewidywania od kilku lat są również niezmienne. Kiedy Elon Musk rozwinie technologię NeuraLink do poziomu jaki znamy z filmu Matrix i zaczniemy wiedzę ładować bezprzewodowo wprost do naszych umysłów, nie będziemy potrzebowali mieć stron internetowych.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!