28 marca 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 22 min.
Koszt stworzenia strony internetowej jest zależny od wielu czynników. Niektóre z nich dotyczą funkcjonalności jakich oczekuje klient, inne stosowanych technologii lub czystej fantazji wykonawcy. Przed przystąpieniem do projektowania strony internetowej zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, który przybliży kluczowe aspekty przy wycenie strony internetowej.
W tym artykule poruszamy:
Posiadanie strony internetowej w przypadku większości branż nie stanowi o przewadze nad konkurencją. Wykorzystanie internetu stanowi jeden z podstawowych filarów działań marketingowych. Musimy przy tym pamiętać, że marketing nie jest jedynie płatną formą reklamy, ale szerokim zakresem działań mających na celu dotarcie do klienta z informacją o produkcie lub usłudze.
Dobrze zaprojektowana strona internetowa oparta na trzech filarach: estetyce, ergonomii i funkcjonalności może stanowić o przewadze nad konkurencją. Jeśli w komunikacji z twórcami stron internetowych nie spotkaliście się z tymi pojęciami jako elementami kluczowymi przy określaniu kosztu zaprojektowania strony internetowej, pozwólcie że je przybliżę:
Strona internetowa zaprojektowana od podstaw z myślą o potrzebach klienta oraz przyszłych użytkownikach strony ma zdecydowaną przewagę nad stronami wykonanymi szybko i tanio, według standardowych szablonów.
Przed rozpoczęciem współpracy z wykonawcą strony niezależnie czy jest to freelancer czy agencja, zapytajcie czy strona będzie oparta na tych filarach, oraz czy projekt, który otrzymacie będzie stworzony indywidualnie od podstaw z myślą o waszych potrzebach. Zawsze dobrym pomysłem jest poproszenie o przedstawienie portfolio zrealizowanych projektów i samodzielna ocena czy wyglądają one na wykonane indywidualnie z myślą o kliencie. Pamiętajcie, że jeśli koszt stworzenia strony internetowej wydaje się niezwykle atrakcyjny a czas jej wykonania jest zaskakująco krótki, niemal na pewno jest to strona realizowana na szablonie.
Jeśli macie wątpliwości czy strony internetowe przygotowywane są przez wybranego wykonawcę według szablonu, napiszcie. Nasi specjaliści ocenią realizacje i odpowiedzą na wszystkie pytania.
Koszt posiadania strony internetowej to więcej niż sam koszt jej zaprojektowania. Strona internetowa żeby mogła wyświetlać się w internecie potrzebuje domeny pod którą będzie można ją znaleźć, hostingu na którym umieszczone zostaną pliki oraz certyfikatu SSL, zabezpieczającego przed niepożądanymi działaniami hakerów. Poniżej przedstawiam wam krótki przewodnik po tych pojęciach.
Nazwa domeny, inaczej nazywana również adresem strony lub adresem URL, pozwala na znalezienie strony w internecie. Naszą Agencję możecie znaleźć wpisując w pasku adresu Google Chrome dnsgroup.pl. To właśnie jest jednocześnie nazwa naszej domeny i adres URL. Ilość stron w internecie powoduje, że atrakcyjne adresy URL są coraz trudniejsze do znalezienia. Najkorzystniejsze z wizerunkowego punktu widzenia jest posiadanie domeny krajowej .pl lub globalnej .com. W polsce jest jednak wiele firm posiadających specyficzne dla swojej branży nazwy. Zakłady pogrzebowe: Styks, Haron, Niebo. Salon Spa, Beauty, Eden, Orient lub firmy przewozowe zawierające w nazwie “trans” można spotkać niemal w każdym mieście. Planowanie strony internetowej najlepiej jest zacząć od zakupu odpowiedniej domeny, której nikt Wam nie podkupi, włączając w to twórcę Waszej strony.
Koszt rejestracji domeny waha się od 9zł do około 500zł za rok, zależnie od wybranego rejestratora oraz tego, czy jest to domena krajowa, globalna czy może specjalistyczna taka jak .agency lub .store. Należy przy tym pamiętać, że zazwyczaj najtańsi rejestratorzy w pierwszym roku, oferują najwyższe koszty przedłużenia domeny w latach kolejnych. Należy rozważyć ile lat planujemy posiadać stronę i czy nie będzie bardziej opłacalnym większa inwestycja w pierwszym roku, oferująca niższe koszty przedłużenia.
Hosting strony internetowej potocznie określany jako serwer, to miejsce w internecie, w którym umieścimy pliki naszej strony. Umożliwiając tym samym jej wyświetlenie po wpisaniu wcześniej zakupionej domeny. Większość rejestratorów domen oferuje jednocześnie usługi hostingowe, często łącząc te oferty w zestawy promocyjne. Wybierając odpowiedni hosting nie powinniśmy jednak kierować się reklamą oraz znaną marką. Hostingi najszerzej reklamowane i rozpoznawalne często są jednocześnie tymi najdroższymi, w nieuzasadniony sposób. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku domen, hostingi w pierwszym roku najtańsze mogą okazać się najdroższe w kolejnych latach. Hosting dla małej strony internetowej firmy lokalnej nie powinien kosztować więcej niż 150 – 200 zł w pierwszym roku oraz przy przedłużeniu i oferować powierzchnię dyskową 5 do 25GB. Widząc ofertę hostingu w cenie 50 – 100zł za rok, powinniśmy dokładnie sprawdzić ile zapłacimy w kolejnym roku, szczególnie jeśli w ofercie takiej dostajemy hosting o powierzchni 100GB, który jest aż nadto wystarczający dla sklepu internetowego i zupełnie niepotrzebny zwykłej stronie.
Jeśli macie wątpliwości jaki hosting wybrać, Nasi specjaliści wskażą jeden ze zoptymalizowanych pod kątem SEO hostingów wysokiej klasy, z których korzysta nasza agencja. Mówimy jak jest naprawdę. Bez kodów promocyjnych i programów partnerskich.
Internet już dawno przestał być miłym i przyjaznym miejscem i nie mam tu na myśli treści do jakich można uzyskać dostęp w sposób zupełnie niezamierzony, nawet przy włączeniu filtra rodzicielskiego w przeglądarce. Liczba prób włamania na strony internetowe i przejęcia nad nimi kontroli lub pozyskania danych użytkowników rośnie lawinowo. Podstawową linia obrony jest stosowanie bezpiecznych loginów innych niż “admin”, “administrator” lub “user” oraz bezpiecznych haseł, składających się z co najmniej 16 wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych, które nie układają się w żadne logiczne i rozpoznawalne słowa. Drugą linią obrony jest prawidłowe szyfrowanie strony. Szyfrowanie takie oferuje certyfikat SSL, czyli popularna kłódeczka wyświetlana przy domenie strony.
Na rynku występują dwa rodzaje certyfikatów SSL. Certyfikaty darmowe takie jak Let’s Encrypt oraz certyfikaty płatne. Różnica pomiędzy nimi jest kolosalna. Certyfikaty darmowe są tak naprawdę oszustwem skierowanym w wyszukiwarkę Google. Powodują one wyświetlenie się kłódki oraz protokołu https:// przed adresem strony, jednocześnie jednak klucz szyfrujący jest wspólny dla wszystkich stron na świecie, korzystających z danego certyfikatu, a stron takich są setki tysięcy lub nawet miliony. Certyfikat taki nie oferuje również ochrony finansowej właścicielowi strony w przypadku włamania.
Certyfikaty płatne to koszt około 150zł w zamian za które otrzymuje się pełne zabezpieczenie strony. Należy przy tym pamiętać, że certyfikat należy odnawiać co 12 miesięcy w przeciwnym wypadku strona utraci ochronę.
Tworzenie strony internetowej należy zaczynać “z głową”, a przynajmniej z gotowym planem. Jeśli będziemy mieli stworzony plan i rozpisane oczekiwania, koszt stworzenia strony nas nie zaskoczy. Mam świadomość, że wiele aspektów tworzenia strony internetowej wykracza poza wiedzę jej przyszłego właściciela. Jeśli odpowiesz sobie na trzy poniższe pytania dokonasz odpowiedniego wyboru wykonawcy, a koszt stworzenia strony Cię nie zaskoczy i będzie rzetelnie oszacowany.
Strony internetowe posiadają funkcje wbudowane oraz takie, które należy zaimplementować przy pomocy wtyczki lub kodowania od podstaw. W przypadku CMS WordPress funkcjami wbudowanymi są na przykład wersja mobilna strony, rozwijane menu (dropdown), moduł wpisów blogowych czy podstawowa galeria. Funkcje, które wymagają implementacji dodatkowych wtyczek to formularze kontaktowe, wyszukiwarka treści, galerie o specyficznym wyglądzie oraz efektach otwierania zdjęć i nawigowania pomiędzy nimi, slidery oraz newsletter. Część z funkcji dodatkowych może zostać zaimplementowana przy wykorzystaniu bezpłatnych wtyczek, np prosty formularz kontaktowy. Bardziej skomplikowane lub zaawansowane wizualnie wymagają dokupienia modułów premium.
Otrzymując wycenę wykonania strony internetowej jej wykonawca powinien wyraźnie zakomunikować, które z oczekiwanych przez Ciebie funkcjonalności nie są elementami standardowymi i wpływają na ostateczny koszt wykonania strony internetowej. Nie stanowi Know How ani Tajemnicy Handlowej informacja o wykorzystaniu do zakodowania wtyczki ACF w koszcie 50 dolarów rocznie lub Elementora Pro za 150 dolarów rocznie. Są to koszty, które w kolejnych latach będą obciążać Twój budżet, jeśli będziesz oczekiwał możliwości edycji treści lub dalszej rozbudowy strony.
W przypadku informacji o wykorzystaniu Elementora Pro lub innego Page Buildera powinieneś szukać innego wykonawcy. Nasi specjaliści chętnie wyjaśnią wpływ tych technologii na zdolność strony do pozycjonowania.
Strona internetowa może być wykonana przez freelancera lub agencję interaktywną. Wybór pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami nie ma zazwyczaj wpływu na ostateczną cenę. Zarówno wśród freelancerów, jak i agencji można znaleźć wykonawców tanich, drogich oraz rozsądnych. Freelancerzy oraz tanie agencje zazwyczaj tworzą strony w oparciu o gotowe szablony lub Page Buildery. Strony takie powstają szybko, są tworzone taśmowo. Masz jedynie pozorny wpływ na ich ostateczny wygląd i funkcjonalność.
Firmy rozsądne oraz drogie w większości wypadków tworzą strony w oparciu o indywidualne projekty. Strony te tworzone są przez zespół specjalistów w danej dziedzinie UX, Frontend, Backend oraz SEO. Tak stworzone strony, bezpośrednio po ich oddaniu, mają zdecydowanie mniejszą ilość błędów, są lepiej zoptymalizowane dla wyszukiwarki Google oraz skuteczniej sprzedają twoją usługę.
Korzystanie z freelancera niesie ze sobą jeszcze jedno ryzyko. Agencje interaktywne są często na rynku od wielu lat, co można sprawdzić wpisem w CEIDG lub KRS. Korzystając ich usług zyskujesz bezpieczeństwo nieprzerwanej obsługi i potencjalnej możliwości zgłoszenia prośby o naprawę lub rozbudowę do osób, które wiedzą w jakiej technologii strona została stworzona.
Freelancerzy mają niestety tendencję do znikania z rynku, czy to ze względu na zmianę ścieżki kariery, ukończenie szkoły (wiele osób tworzących strony w oparciu o Elementor to licealiści lub studenci dorabiający po godzinach), przejście do pracy w agencji interaktywnej z zakazem konkurencji.
Agencje interaktywne rozszerzają często swoją ofertę o rezerwację miejsca na hostingu oraz rejestrację domeny, co może wpłynąć na obniżenie kosztów tworzenia strony.
Większość stron internetowych tworzone są z myślą o ciągłym funkcjonowaniu przez cały okres prowadzenia firmy. Są jednak również strony internetowe, których zadaniem jest promowanie konkretnego produktu lub usługi, które oferowane są przez pewien krótki okres czasu.
Odpowiedź na pytanie jak długo planujesz posiadać stronę, będzie więc w tym wypadku również wpływać na technologię, a co za tym idzie koszt jej wykonania. Strony, których okres działania będzie się zamykał w kilku tygodniach, do maksymalnie roku mogą zazwyczaj być wykonane w technologiach Page Builder; Elementor, Divi i tym podobne, co może wpływać na obniżenie kosztu zaprojektowania takiej strony. Jednocześnie musimy jednak pamiętać, że strony stworzone w tych technologiach nie osiągną wysokiej widoczności w wynikach wyszukiwania i będziemy musieli przez cały okres ich istnienia polegać na reklamie Google Ads.
Strony, stworzone z myślą o wsparciu marketingowym dla firmy oraz reprezentowaniu jej wizerunku, przez długi czas powinny być stworzone z wykorzystaniem minimalnej ilości wtyczek i rozszerzeń opierając się o czysty kod. Strony stworzone w oparciu o czysty kod nie wykluczają ich sprawnej obsługi przez właściciela. Strony te nadal mają panel zarządzania treścią CMS. Większość funkcjonalności zostaje jednak stworzona w nich przez programistę.
Zaletą posiadania takiej strony jest jej większe bezpieczeństwo. Stosowanie wtyczek, pluginów i rozszerzeń wpływa negatywnie na bezpieczeństwo strony. Hakerzy analizują kody takich wtyczek w poszukiwaniu luk bezpieczeństwa, które pozwolą na włamanie na strony internetowe.
Strona stworzona w oparciu o kod, bez wykorzystania Page Builderów i zbędnych wtyczek jest zazwyczaj droższa, jednocześnie jednak może działać bezobsługowo nawet przez kilka lat jednocześnie osiągając zadowalające wyniki widoczności w wyszukiwarce Google.
Ostatnim aspektem, na który należy zwrócić uwagę w kontekście czasu działania strony jest wybór technologii. Jeśli planujesz tworzenie strony internetowej na lata, pamiętaj, aby była ona stworzona w oparciu o najpopularniejsze CMSy. WordPress oraz Joomla oferują szeroką bazę programistów znających technologię i mogących przejąć opiekę nad stroną. nawet jeśli kontakt z jej twórcą się urwie. CMSy takie jak Mokio lub Wix są systemami zamkniętymi lub kodowanymi w oparciu o niszowe technologie, co może uniemożliwiać dalszy rozwój strony lub podnosić koszt takiego rozwoju. Zastosowanie autorskich CMSów oferowanych przez twórców lub agencje właściwie wiąże Cię z nimi na zawsze, a w przypadku zniknięcia wykonawcy, strona pozostaje bez możliwości dalszego rozwoju. Paradoksalnie rozwiązania najpopularniejsze, oprócz niższych kosztów obsługi, oferują zazwyczaj najniższy koszt przy projektowaniu strony.
Koszt stworzenia małej strony internetowej dla lokalnej firmy będzie się różnił zależnie od wybranej technologii oraz odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonalności oraz czasu istnienia strony.
Strony stworzone w oparciu o Page Buildery lub na gotowym szablonie kosztują zazwyczaj od 500 do 3500zł. Strony takie, będą jednak potrzebowały stałego wsparcia Google Ads. Strona kodowana od podstaw w oparciu o popularne CMSy to koszt około 5000 zł za podstawowy projekt. W przypadku dużych stron dla firm posiadających szeroką ofertę usług cena taka zaczyna się zazwyczaj od 7000 zł.
Jeśli otrzymaliście wycenę strony tworzonej w oparciu o Elementor, Divi lub gotowy szablon w kwocie 5000 zł lub wyższej za stworzenie takiej strony, odezwijcie się do nas. Sprawdzimy zasadność wyceny i przedstawimy realny koszt stworzenia strony dostosowanej do wymogów SEO.
Nie tak dawno widziałem w Social Mediach reklamę organizatora szkoleń z tworzenia stron internetowych. Poszukiwał on firm, które zgodzą się aby “uczniowie” wykonali bezpłatnie stronę internetową w ramach egzaminu końcowego. W reklamie nie była podana technologia, w jakiej zostanie wykonana taka strona. Starając się być realistą i wychodząc z doświadczenia lat, w których tworzymy strony dla naszych klientów, obawiam się, że w tym wypadku oszczędny płaciłby dwa razy.
Strona internetowa jest jednym z tych kosztów, które powinny być postrzegane jako inwestycja. Jest to inwestycja w wizerunek firmy i jej komunikację z potencjalnym klientem. Poniesienie wyższego kosztu zaprojektowania strony internetowej może również obniżyć dalsze nakłady w marketing, co w perspektywie wieloletniej ma niebagatelne znaczenie.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz też:
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację