Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym, które angażują klientów?

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym, które angażują klientów?

30 sierpnia 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 11 min.

Tworzenie angażującego opisu produktu nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Profesjonalni Copywriterzy nieustannie rozwijają swoje umiejętności i aktualizują wiedzę. Przygotowywane przez nich opisy produktów, żeby były angażujące, muszą odpowiadać aktualnym oczekiwaniom kupujących i jeśli nastąpi taka potrzeba być aktualizowane.

Czym jest opis produktu?

W najprostszym rozumieniu możemy stosować następującą definicję: Opis produktu jest treścią opublikowaną na stronie internetowej, najczęściej sklepie, w celu przekazania merytorycznych informacji na temat prezentowanego klientowi produktu. 

Definicja ta jest jak najbardziej właściwa, a stworzony zgodnie z nią opis produktu będzie zawierał wszystkie informacje niezbędne dla podjęcia decyzji zakupowej.

Przekazanie informacji to jednak nie wszystko i w tym miejscu pojawia się alternatywna definicja opisu produktu w sklepie internetowym: Opis produktu jest rodzajem tekstu marketingowego, który ma za zadanie zaprezentować informacje merytoryczne o produkcie osadzając je w kontekście zalet towarzyszących zakupowi i użytkowaniu produktu.

Analizując opisy produktów opublikowane na stronach klientów oraz nadzorując przygotowywanie nowych opisów, dbam aby druga z przytoczonych przeze mnie definicji była dominującym czynnikiem wpływającym na ostateczną treść opisu produktu opublikowanego w sklepie internetowym. Dlaczego? Jedynie tekst posiadający nacechowanie emocjonalne oraz informacje z doświadczenia może angażować klientów odwiedzających większość sklepów internetowych.

Dlaczego jest tak ważny?

Większość ruchu dla sklepów internetowych nieposiadających szeroko rozpoznawalnej marki odbywa się poprzez strony produktowe. W związku z tym opis produktu jest pierwszą treścią, z którą spotyka się potencjalny klient. Klienci szukają wiarygodnych i merytorycznych informacji o produkcie. Stosowanie tabeli rozmiarowych, zestawień prezentujących dane techniczne i parametry produktu jest więc potrzebą podstawową. Liczne badania wskazują, że klient chętniej dokonuje zakupu, jeśli nawiąże więź fizyczną lub emocjonalną z produktem. Przykładem tutaj mogą być sklepy sieci Apple. Urządzenia sprzedawane w tych sklepach, w szczególności komputery osobiste mają ekrany ustawione pod kątem, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia przetestowanie urządzenia bez wzięcia go do ręki. Liczne analizy przeprowadzone przez firmę wskazały, że klienci, którzy biorą produkty marki Apple do ręki, zdecydowanie częściej je kupują.

W przypadku sklepu internetowego nie mamy możliwości nawiązania więzi fizycznej pomiędzy klientem, a produktem w związku z czym musimy klienta zaangażować emocjonalnie w dokonanie zakupu. Jeśli klient odwiedzając sklep internetowy uzyska informacje o produkcie, które będą angażujące i unikalne, zdecydowanie chętniej wróci do Naszego sklepu i dokona zakupu, nawet jeśli oferowana przez nas cena nie będzie najniższą z dostępnych na rynku.

Jak pisać opisy produktów, które sprzedają

1. Pisz dla swoich Klientów

Klienci oczekują czegoś więcej niż tylko informacji o parametrach technicznych. Staraj się aby opisy produktów były nacechowane emocjonalnie. Staraj się je pisać z doświadczenia użytkownika. Pozwoli to na podniesienie wiarygodności produktu, a Twoje doświadczenie może posłużyć jako element, który skłoni Klienta do zakupu właśnie w Twoim sklepie. 

Pamiętaj, że produkty są stworzone po to, żeby z nich korzystać. Przygotowany opis powinien zawierać informacje o możliwych zastosowaniach produktu w codziennym użytkowaniu.

2. Skup się na korzyściach i cechach produktu

Wybór produktu odzwierciedla Nasze potrzeby. Uzyskanie informacji o korzyściach płynących z wyboru konkretnego produktu mogą być kluczowe dla jego wyboru. Decydując się na zakup nowego telefonu najczęściej w pierwszej kolejności weryfikujemy ile wytrzymuje jego bateria oraz jakiej jakości zdjęcia możemy uzyskać. Obie cechy mają niewiele wspólnego z podstawową funkcją telefonu, czyli dzwonieniem, ale już dawno temu telefon stał się dla Nas przenośnym centrum rozrywki. Jeśli ofertę Twojego sklepu stanowiłyby telefony komórkowe, przygotowany opis warto wzbogacić o te właśnie informacje, a do opisu wstawić przykłady zdjęć jakie możemy uzyskać dzięki telefonowi.

W przypadku sklepu odzieżowego opisy w dziale męskim powinny uwzględniać takie informacje jak wytrzymałość ubrania w długotrwałym użytkowaniu i odporność na wielokrotne pranie. Mężczyźni ubrania,- szczególnie koszulki i jeansy –  kupują z myślą o długotrwałym użytkowaniu. Najpierw jako ubranie do wyjścia na miasto, następnie chodzenia po bułki do sklepu, aż po ich smutny koniec jako strój do przysłowiowego kopania w ogródku. 

Znaj oczekiwania swoich klientów względem produktu i dostosuj opisy, tak by wychodziły naprzeciw tym oczekiwaniom. Postaw na DNS Group!

3. Unikaj ogólnych i standardowych zwrotów

Opis produktu, jak wspomniałem wcześniej, musi być tekstem marketingowym nastawionym na sprzedaż. Nie może to jednak oznaczać jego sztampowości, wypełnienia sprzedażowymi frazesami powtarzanymi na tysiącu innych stron, ani nachalnego wciskania produktu w każdym kolejnym zdaniu. 

Tekst należy pisać z wyczuciem, mając na myśli tylko ten produkt, który aktualnie opisujemy i w pełni się na nim skupiając. Dobry tekst sprzedażowy nie musi krzyczeć “KUP TO” żeby świetnie sprzedawać produkt.

Jeśli w Naszym sklepie mamy w ofercie ten sam model produktu różniący się między sobą jedynie kolorem lub rozmiarem, nie możemy zrobić nic gorszego niż przygotować dwa razy ten sam opis i jedynie podmienić w nim niepasujące parametry.

4. Pomyśl o SEO – optymalizuj opisy za pomocą słów kluczowych

Wyżej wspomniałem, że ruch dla sklepów nie posiadających rozpoznawalnej marki odbywa się głównie poprzez strony produktowe. Informacja ta jest w pełni prawdziwa. Należy ją jednak uzupełnić.

Dla sklepów internetowych nie posiadających rozpoznawalnej marki większość ruchu odbywa się poprzez organiczne wyniki wyszukiwania lub kampanie reklamowe Google Zakupy nakierowane na konkretne podstrony produktowe. Ważne jest żeby dokładnie zapamiętać powyższą informację, ponieważ definiuje ona konstrukcję całości opisu produktu

Wyszukiwanie organiczne dla podstron produktowych w sklepach internetowych odbywa się poprzez nazwę własną produktu oraz blisko powiązane z tą nazwą lub rodzajem produktu frazy kluczowe. Przygotowując więc opis produktu musimy zadbać o to, żeby był on odpowiednio nasycony frazami kluczowymi, których wyszukują użytkownicy Google. Pomoże im to w odnalezieniu właśnie Twojego sklepu.

Jeśli decydujesz się na promowanie swoich produktów poprzez kampanię Ads Google Zakupy również musisz pamiętać, że algorytmy Google Ads dobierają reklamowane produkty pod zapytania użytkowników według tego samego schematu, który wykorzystywany jest przy pozycjonowaniu organicznym SEO. Analizuje zbieżność treści opisu produktu i jego nazwy z zapytaniem użytkownika wyszukiwarki.

5. Dodaj wysokiej jakości zdjęcia produktu

Nie ma nic gorszego niż miniaturka zdjęcia, która po przybliżeniu staje się mozaiką pikseli. Również rendery przygotowane przez grafików producenta, nie oddające rzeczywistego wyglądu produktu, nie robią na klientach pozytywnego wrażenia. Zawsze dbaj o to, żeby prezentować prawdziwe zdjęcia produktów wykonane przy dobrym oświetleniu w wysokiej rozdzielczości. Aktualnie telefony mają często lepszą rozdzielczość niż profesjonalne aparaty 10 lat temu. Wystarczy jednolite tło, dwie lampy biurkowe LED o białym świetle i telefon, żeby stworzyć mini studio fotograficzne dla swojego sklepu internetowego

Klienci są podejrzliwi i wiedzą jak daleko gotowi są posunąć się producenci i sprzedawcy w celu zachęcenia do zakupu poprzez prezentację produktu w formie nie oddającej rzeczywistości. Przygotowanie i publikacja własnych zdjęć produktu doda Twojemu sklepowi wiarygodności jednocześnie wysyłając silną sugestię, że opis również jest unikalny i warto się z nim zapoznać. 

Angażujący opis produktu – duża praca, która przynosi duże efekty

Nieodpowiednio napisany opis produktu może spowodować zarówno brak zaangażowania ze strony Klienta jak i obniżyć potencjalną widoczność w Google. 

Spotkałem na swojej drodze sklep, który popełnił oba powyższe błędy, Opisy produktów nawet jeśli były umieszczone, to ograniczały się one do krótkich informacji technicznych lub były republikacją tekstu reklamowego z prospektu producenta. Klienci, którzy docierali na taką stronę ofertową wykorzystywali ją jedynie jako stronę referencyjną, do porównania ceny i parametrów, podczas gdy kupowali w sklepach konkurencji, które często takich informacji jak szczegółowe parametry techniczne nie posiadały. 

Może nie stanowiłoby to aż tak wielkiego problemu, gdyby nie fakt, że do samej strony produktowej docierało znacznie mniej klientów niż powinno. Po dziś dzień nie wiem czy była to decyzja Klienta, czy celowe działanie kogoś, kto wcześniej zajmował się sklepem, ale praktycznie wszystkie nazwy produktów i ich opisy zawierały nazwę produktu w złej odmianie, szyku przestawnym, z wykorzystaniem synonimów słów, które powinny w nazwie się znaleźć lub z brakującym fragmentem nazwy modelu. 

Przedstawiciele wyszukiwarki Google mogą mówić, że takie rzeczy jak szyk przestawny nie mają znaczenia i określać to “ortodoksyjnym SEO” jednak samo poprawienie nazw już zdecydowanie poprawiło widoczność produktów. Potem jednak rozpoczęła się naprawdę długa i mozolna praca. Systematyczne przygotowywanie kilkuset opisów. 

Dzięki pomocy profesjonalnych Copywriterów i dużej systematyce poszczególne produkty zaczęły zyskiwać na widoczności i docierać do TOP10 wyników wyszukiwania jedynie poprzez optymalizację ich treści. 

Większość właścicieli sklepów internetowych negatywnie podchodzi do publikacji długich opisów produktów oraz opisów kategorii zastrzegając, że klienci ich nie czytają. Jest to oczywiście po części prawda. Ale bez nich klienci nie dotrą nawet na stronę. Dajmy im więc możliwość odnalezienia sklepu i sami niech podejmą decyzję czy zechcą opis przeczytać, czy od razu kliknąć  “DODAJ DO KOSZYKA”.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!