Czym jest Google CDN i dlaczego warto z niego korzystać

Czym jest Google CDN i dlaczego warto z niego korzystać

1 października 2021 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 4 min.

Content Delivery Network to świetne rozwiązanie, które sprawdzi się w przypadku wielu stron. W tym artykule dowiesz się, na czym polega tytułowa technologia i czy warto skorzystać z tej usługi za pośrednictwem Google.

CDN – co to jest?

Content Delivery Network (sieć dostarczania zawartości) to rozproszony geograficznie system centrów baz danych, których celem jest jak najszybsze i jak najefektywniejsze dostarczanie contentu do użytkowników.

Załóżmy, że pewna strona internetowa jest zainstalowana na serwerze w Krakowie. Nie ma ona dlatego problemów z obsługą odwiedzających z naszego kraju. Problem zaczyna się jednak, gdy przybywa coraz więcej wejść z innych państw lub nawet kontynentów. Witryna w bardziej odległych miejscach działa znacznie wolniej, co źle wpływa na user experience i pozycjonowanie.

Content Delivery Network rozwiązuje ten problem za pomocą licznych punktów dostępowych ulokowanych na całym świecie. Docelowa strona oczywiście cały czas pozostaje na swoim serwerze. Jej zasoby są jednak przesyłane do CDN. Sama sieć za pomocą systemu routingu dostarcza treści do tych użytkowników, którzy znajdują się najbliżej danego węzła geograficznego.

Dzięki temu przywołana wcześniej przykładowa strona do użytkownika z Meksyku nie będzie przesyłać zasobów z hostingu znajdującego się w Polsce. O taką osobę zadba węzeł, który jest np. w Brazylii. Dzięki temu geograficzny dystans między klientem a serwerem nie stanowi problemu – szybkość ładowania się witryny będzie dalej na wysokim poziomie.

Czym jest Google CDN?

Google CDN, a w zasadzie Cloud CDN to sieć dostarczania zawartości od Google. Usługa to jeden z elementów platformy Google Cloud – dzięki temu jest także zintegrowana z takimi narzędziami jak Cloud Monitoring oraz Cloud Logging. Pozwalają one generować nieprzetworzone logi żądań HTTP oraz szczegółowe dane na temat opóźnień. Same logi da się szybko eksportować do Cloud Storage oraz BigQuery w celu dalszej analizy.

Google CDN składa się z ponad 100 punktów, z czego większość znajduje się w Europie oraz w Ameryce Północnej (co jest w zasadzie standardem w przypadku tego typu usług). W porównaniu do konkurencyjnych CDN-ów, jak AWS CloudFront, KeyCDN czy MaxCDN, sieć Google ma całkiem dużo węzłów w Afryce i Ameryce Południowej.

Klienci korzystający z Google CDN chwalą sobie przede wszystkim szybkość działania oraz dużą ilość węzłów znajdujących się w wysuniętych rejonach geograficznych. Zwracają także uwagę na to, że firma bardzo dba o bezpieczeństwo swojej sieci.

W opinii wielu użytkowników do wad Google CDN można zaliczyć skomplikowany proces integracji, który będzie szczególnie trudny zwłaszcza w przypadku osób, które jeszcze w ogóle nie korzystały z platformy Google Cloud. Koszt samej usługi także jest stosunkowo drogi.

CDN Google – podsumowanie

Jeśli prowadzisz stronę internetową (a zwłaszcza sklep), która sprowadza ruch z sąsiednich państw, a nawet innych kontynentów, CDN to rozwiązanie w sam raz dla Ciebie. Spośród licznych sieci tego typu na pewno warto przyjrzeć się Cloud CDN, które jest jednym z liderów na tym rynku.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!