Jak działają reklamy Google?

Jak działają reklamy Google?

29 maja 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 15 min.

Reklamy Google Ads działają jak internetowy dom aukcyjny, w którym towarem jest przestrzeń reklamowa. Platforma Google Ads oferuje dostęp do szerokiej gamy typów reklam oraz ich lokalizacji dobranych zgodnie z oczekiwaniami reklamodawców. Dysponując odpowiednim budżetem oraz stroną o treściach wysokiej jakości możesz w sposób natychmiastowy osiągnąć najwyższe pozycje w wyszukiwarce Google.

Czym są reklamy Google?

Reklamy Google są to oferowane za pomocą platformy Google Ads metody reklamowania w ramach stron i aplikacji firmy Google oraz innych firm, skupionych w sieci reklamowej Google. Zależnie od miejsca wyświetlania reklam możemy je podzielić na trzy podstawowe typy:

  • Reklamy tekstowe – wyświetlane w wynikach wyszukiwania oraz w sieci reklamowej
  • Reklamy graficzne – wyświetlane w sieci reklamowej
  • Reklamy wideo – wyświetlane na platformie YouTube

Należy pamiętać, że reklamy Google są usługą niezależną od organicznych wyników wyszukiwania i ich stosowanie nie wpływa na widoczność organiczną strony internetowej oraz proces pozycjonowania. Występowanie korelacji pomiędzy widocznością organiczną a ponoszonymi nakładami na kampanie Google Ads stanowi “Urban Legend”, które nie umarło, pomimo wielokrotnych zaprzeczeń ze strony firmy Google, jak i braku jakichkolwiek popierających tą tezę danych.

Jak dokładnie działają reklamy Google Ads?

Odpowiedź na pytanie jak działają reklamy Google Ads nie może pozostać bez odpowiedzi na pytanie poprzedzające, a mianowicie jak tworzymy reklamy Google Ads. Reklamy Google Ads tworzymy poprzez utworzenie konta i zalogowanie się do narzędzia Google Ads.

Każdy użytkownik poczty Gmail posiada wstępnie utworzone konto w usłudze Google Ads, które wystarczy aktywować poprzez wybór reklamowanej strony oraz typu reklamy. Panel Google Ads przypisany do Waszego konta Gmail znajdziecie pod tym linkiem.

Logując się do panelu otrzymujemy opcję wybrania typu reklamy oraz jej celu, a następnie przy wsparciu Google tworzymy treści dla naszych przyszłych reklam. Cały proces jest niezwykle szybki i intuicyjny.

Wychodząc naprzeciw użytkownikom, Google stworzyło typ reklamy inteligentnej, która wymaga jedynie podania adresu URL strony, a tworzenie reklam oraz ustalanie budżetów wykonuje automatycznie.

Należy pamiętać, że kampanie reklamowe tworzone bez certyfikowanych specjalistów z wieloletnim doświadczeniem mają często niższą skuteczność oraz wyższe koszty ich prowadzenia.

Posiadając utworzone reklamy przejdźmy do odpowiedzi na pierwotne pytanie, czyli jak dokładnie działają reklamy Google Ads.

1. Potencjalni klienci szukają słowa kluczowego w Google

Jednym z czynników wpływających na pozycję reklamy jest CPC ustalone dla danego słowa kluczowego. Samo CPC jednak nie wystarczy, jeśli nikt danego słowa kluczowego nie będzie szukał. Słowa kluczowe dla reklam odgrywają kluczowe znaczenie na dwóch etapach. Pierwszym etapem jest dobór słów kluczowych do reklam poprzedzający etap analizy i aukcji. Frazy kluczowe dla reklamy mogą zostać wybrane ręcznie przez użytkownika lub pochodzić z sugestii podanych przez firmę Google na bazie analizy strony internetowej reklamodawcy. Dobór fraz kluczowych, które posiadają zbyt niską średnią miesięczną liczbę wyszukań spowoduje, że reklama nie będzie się wyświetlać ze względu na zbyt niską jakość. W przypadku branż specjalistycznych, w których frazy kluczowe mają mało miesięcznych wyszukań, może to stanowić poważny problem. Doświadczeni specjaliści Google Ads wiedzą jak sobie z tym problemem poradzić.

Po ustaleniu fraz kluczowych, na które Google Ads wyraża zgodę i zechce wyświetlić nasze reklamy musimy zaczekać na użytkownika, który wybraną frazę kluczową wpisze.

W tym wypadku Google również stara się być pomocne i w pełni rozumie, że pytania użytkowników mogą się różnić, choć ich intencja jest taka sama. Aby wyjść naprzeciw tym użytkownikom, Google stworzyło dopasowanie dla fraz kluczowych. Są to dopasowania ścisłe, przybliżone i do wyrażenia. Każde z nich różni się stopniem spójności z frazą wybraną przez użytkownika. Wybierając:

  • Dopasowanie ścisłe – Google będzie traktować jako tą samą frazę liczbę mnogą, pojedynczą oraz zapis z błędami i przestawny szyk słów. Przykładowo: “Buty dziecięce/but dziecięcy/dziecięce buty”
  • Dopasowanie do wyrażenia – W przypadku takiego dopasowania Google oprócz wariacji z dopasowania ścisłego, wyświetli reklamę i zaliczy do kliknięć frazy z dodatkowymi słowami dodanymi na ich początku, końcu lub wewnątrz frazy. “ładne buty dziecięce/buty dziecięce sklep/buty dla małych dzieci”
  • Dopasowanie przybliżone – Często użytkownik Google wie czego szuka i co ma na myśli, ale nie potrafi tego dokładnie wyrazić. W takim wypadku Google stosując dopasowanie przybliżone, wyszuka frazy bliskoznaczne do podanej w kampanii i wyświetli na nie reklamę. Przykładowo jako wyniki zostaną zaliczone wtedy “adidasy dla dzieci/buciki dla niemowląt/buciki dla dziewczynek”

2. Reklamodawcy licytują słowa kluczowe w reklamach Google

Decydując się na uruchomienie reklamy Google Ads musimy pamiętać, że nie jesteśmy jedynymi, którzy to robią. A co jest bardziej prawdopodobne, decydujemy się na uruchomienie tych reklam właśnie dlatego, że inni również to robią. Firma Google posiada zazwyczaj mniejszą liczbą miejsc reklamowych niż jest chętnych do reklamowania. Nie każde miejsce reklamowe jest równie wartościowe jak inne.

Dla określenia kolejności wyświetlania reklam i ich lokalizacji, firma Google stosuje aukcję. Aukcja jest to oficjalna nazwa procesu oceny jakościowej reklam i ich hierarchizowania przez firmę Google. Nazwa w tym wypadku trafia w sedno procesu jak nigdy.

Pierwotnie jedynym czynnikiem wpływającym na wynik aukcji był oferowany maksymalny koszt za kliknięcie w reklamę (CPC) oraz ogólny Budżet Reklamowy kampanii. Metoda ta doprowadzała czasami do absurdalnych sytuacji, kiedy dla danej frazy kluczowej pojawiało się dwóch lub więcej reklamodawców, którzy zapomnieli ustawić maksymalne CPC dla frazy. Licytacja trwała wtedy teoretycznie aż do wyczerpania dziennej kwoty budżetu lub kwoty ogólnej. Przykładem może być fraza Sushi Lublin, dla której aktualna stawka za kliknięcie wynosi niewiele ponad 2 złote, zazwyczaj nie przekraczając 3 złotych.

fraza-stawka-za-klikniecie-ads

Byłem naocznym obserwatorem, gdzie stawka za kliknięcie w tą frazę w wyniku wystąpienia dwóch nierozsądnych reklamodawców osiągnęła ponad 111 zł, słownie sto jedenaście złotych.

Z finansowego punktu widzenia sytuacja ta była jak najbardziej opłacalna dla firmy Google. Dbając jednak również o zadowolenie swoich klientów, firma Google rozwinęła listę czynników wpływających wynik licytacji. Znalazły się wśród nich między innymi:

  • Jakość reklamy – Google sprawdza treści reklamowe pod względem ich unikalności, różnorodności oraz jakości językowej i merytorycznej
  • Jakość techniczna oraz UX strony docelowej – Firmie Google zależy na komforcie użytkowników oraz ich bezpieczeństwie. Strony internetowe, na które kierują reklamy muszą w związku z tym działać szybko, być czytelne i bezpieczne. SSL i prawidłowa polityka Cookies są w tym wypadku niezbędne.
  • Spójność strony z reklamą – Treści reklamy nie mogą wprowadzać użytkowników Google w błąd. Roboty Google analizują treści zawarte na stronie porównując je z treściami reklamowymi przygotowanymi przez reklamodawcę.
  • Jakość treści zawartych na stronie – Spójność z reklamami nie jest jedynym aspektem w analizie treści zawartej na stronie internetowej. Roboty Google Ads wykorzystują te same mechanizmy, które stosowane są do określenia jakości treści dla organicznych wyników wyszukiwania, sprawdzając jej merytoryczność, oryginalność oraz to czy została stworzona przez człowieka dla człowieka. Wygenerowana sztuczną inteligencją treść, wstawiona bez jakiejkolwiek korekty i poprawy, z całą pewnością nie przyniesie wysokiego wyniku w aukcji.

Jak widzimy, proces analizy reklamy stał się znacznie bardziej złożony w celu poprawy ich jakości oraz zadowolenia odbiorcy korzystającego z reklam Google Ads.

3. Google wyświetla reklamy dla tego słowa kluczowego na podstawie rankingu reklamy

Na tym etapie Google posiada wybrane przez użytkownika słowo kluczowe dopasowane do reklamy stworzonej przez reklamodawcę Google Ads oraz określony ranking reklamy. Narzędzie reklamowe wybiera miejsce do wyświetlenia naszej reklamy oraz treść reklamy najlepiej odpowiadającą zadanemu zapytaniu i wyświetla ją użytkownikom.

Musimy oczywiście pamiętać, że Aukcja nie jest działaniem jednorazowym przypisującym dla naszej reklamy pozycję na zawsze, czy nawet na dzień lub kilka godzin. Mechanizm aukcji przeprowadzany jest przed każdym wyświetleniem reklamy, a jej pozycja jest określana w czasie rzeczywistym.

Jeśli w przypadku kampanii reklamowej zdecydujemy się żeby reklama wyświetlała się przez całą dobę, to dzienny budżet za kliknięcie jest dzielony przez 24, co dodatkowo wpływa na częstotliwość wyświetlania się reklamy. Załóżmy czysto teoretycznie, że reklamujecie buty dla dzieci i fraza ta, o każdej porze dnia budzi równomierne zainteresowanie użytkowników Google. Dodatkowo przyjmijmy koszt kliknięcia na 1 zł a przyjęty przez Was budżet dzienny na 24zł.

W takim wypadku Google przyjmuje, że w każdej godzinie może wydać na Waszą reklamę 1 zł. Jeśli więc użytkownik Google kliknąłby w reklamę o godzinie 12.01, reklama ponownie wyświetlałaby się dopiero o godzinie 13.00.

Oczywiście frazy o tak idealnym rozkładzie zainteresowania nie istnieją, a Google dąży do maksymalizacji liczby kliknięć, w związku z czym jeśli istnieje taka potrzeba może nawet przekroczyć Wasz budżet dzienny dla reklamy, a wyrównać go w kolejnych dniach.

4. Potencjalny klient przechodzi do jednej ze stron internetowych znajdujących się na SERP

Dotarliśmy do ostatniego etapu życia reklamy Google Ads. Dociera ona do klienta, budzi jego zainteresowanie i klient wchodzi w interakcję z nią, czyli odwiedza stronę internetową reklamodawcy. Reklamodawca ponosi odpowiedni koszt wynikający z przyjętego CPC, w zamian za co, zyskuje potencjalnego klienta.

Liczbę odwiedzin z reklamy możecie śledzić w Waszym panelu Google Ads oraz w Google Analytics, jeśli połączycie te dwa narzędzia. Pozwala to na śledzenie skuteczności kampanii i wykonania na niej działań optymalizacyjnych.

Kampanie Google Ads wymagają stałego nadzoru oraz optymalizacji. Działania takie należy często wykonywać codziennie, a w przypadku dużych kampanii nawet kilka razy dziennie. Jeśli prowadzisz swoją firmę i dodatkowo samodzielnie ją reklamujesz w Google Ads, możesz nie mieć czasu na stałą opiekę nad reklamą i jej ciągłą optymalizację. Lepiej zwrócić się po pomoc do specjalistów z agencji marketingu internetowego, takiej jak Nasza.

Dlaczego warto korzystać z reklam Google?

Reklamy Google mają bezsprzecznie największy zasięg spośród wszystkich opcji reklamowych docierających do użytkowników internetu. W przypadku nowych stron internetowych lub ofert czasowych mogą one stanowić świetną alternatywę lub uzupełnienie dla organicznych wyników wyników wyszukiwania.

Kampanie Google Ads polecamy szczególnie w przypadku usług sezonowych oraz sezonowych wyprzedaży towarów. Pozwalają one na osiągnięcie zamierzonego celu, w krótkim czasie. Reklamy Google Ads pozwalają również na większą kontrolę nad końcowym kosztem konwersji niż ma to miejsce w przypadku ruchu organicznego.

Należy pamiętać, że w większości wypadków przy długofalowej strategii reklamowej, kampanie Google Ads okazują się zdecydowanie mniej opłacalne niż pozyskiwanie klientów z organicznych wyników wyszukiwania wspomaganych przez działania SEO.

Ocena końcowa

W ocenie specjalistów Google Ads stawki za reklamę nadal odgrywają kluczową rolę i przy odpowiednio wysokich nakładach takie strony mogą osiągnąć najwyższe pozycje wśród reklam Google Ads. Można więc z czystym sumieniem powiedzieć, że reklamy Google działają według zasady “kto da więcej”.

Korzystanie z tej metody reklamowej przynosi niepodważalne korzyści i pozwala często na postawienie firmy na nogi, kiedy sezon jest słaby i nie możemy pozwolić sobie na inne formy reklamy. Dobrze zoptymalizowana reklama skierowana na najbardziej marżowy produkt lub usługę, potrafi zrobić różnicę.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!