22 maja 2024 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 8 min.
Jaka strona internetowa jest, każdy widzi. Ale czy na pewno? Wygląd strony internetowej różni się zależnie od branży. Przedszkola i żłobki pomimo, że odbiorcami ich stron są rodzice będą miały strony infantylne i kolorowe. Strony te mają wzbudzać poczucie, że pociechy będą tam szczęśliwe. Strony firm zajmujących się wytwórstwem i sprzedażą elementów stalowych zazwyczaj są utrzymane w ciemnej kolorystyce z mocnymi akcentami, podkreślającymi trwałość produktów i stabilność firmy. Poniżej przedstawiam Ci zasady projektowania stron internetowych B2B.
W tym artykule poruszamy:
Strony internetowe B2B wyróżnia precyzyjnie dobrana grupa docelowa. Większość stron internetowych zarówno sprzedażowych jak i usługowych musi docierać do szerokiego spektrum odbiorców. Grupa docelowa stanowi w takim wypadku przekrój dużej części społeczeństwa i strona musi być angażująca dla każdej z tych osób. Strony takie posiadają często dużą ilość elementów dynamicznych i tworzone są w oparciu o jasne, przykuwające uwagę kolory.
W przypadku stron B2B odbiorca oczekuje nawiązania kontaktu z profesjonalnym partnerem, specjalistą w wybranej branży, z którym będzie mógł nawiązać relacje biznesowe. Strony B2B są przez to zdecydowanie rzadziej aktualizowane i często są postrzegane jako przestarzałe. W przypadku stron B2B kluczowe jest przekazanie informacji merytorycznych i umożliwienie nawiązania trwałej relacji biznesowej.
Przystępując do projektowania strony B2B koniecznym jest w związku z tym zapoznanie się ze specyfiką branży – zachowaniami jej klientów oraz sposobem realizacji celu biznesowego. Osiągnąć to można poprzez pogłębioną wymianę informacji z klientem połączoną z dokładną analizą konkurencji. W przypadku stron B2B niezwykle rzadko udaje się zrealizować współpracę poprzez przedstawienie klientowi projektów opartych o aktualne trendy w projektowaniu stron internetowych.
Projekt strony internetowej B2B musi uwzględniać ścieżkę konwersji specyficzną dla danej branży. Klienci zlecający wykonanie takiej strony internetowej często dysponują już wiedzą z doświadczenia lub wymiany informacji z zaprzyjaźnioną konkurencją odnośnie zachowań klientów na stronach internetowych. Informacje te, muszą zostać przez Web Developera bezwzględnie wzięte pod uwagę przy realizacji projektu.
Stosowanie wiedzy w zakresie dobrych praktyk przy projektowaniu stron internetowych B2B powinno w tym wypadku ograniczać się jedynie do aspektów technicznych, mających kluczowy wpływ na pozycjonowanie strony internetowej w Google oraz elementów UX strony.
Tworząc stronę B2B, najlepiej jest skorzystać z pomocy specjalistów, którzy mają bogate doświadczenie w projektowaniu stron internetowych dla biznesu. Pozwoli to na przyspieszenie procesu powstawania strony oraz uniknięcie błędów, mogących mieć wpływ na późniejszą konwersję generowaną przez stronę.
Jak wspomniałem wyżej, odbiorcą strony B2B jest osoba szukająca profesjonalisty i specjalisty w swojej branży. Osoby odwiedzające strony B2B posiadają schematy zachowań sprzedażowych spójne dla swojej branży, wyuczone jeszcze w erze analogowej poprzez wyszukiwanie informacji w branżowych pismach, biuletynach i katalogach. Zachowania te, przeniosły się następnie na bazy mailingowe i fora branżowe, ewoluując aż do stron internetowych i w wybranych przypadkach, do aplikacji.
Tworząc projekt strony internetowej B2B powinniśmy mieć świadomość, że to my musimy nauczyć się zachowań potencjalnych odbiorców i dostosować do nich stronę internetową. Odbiorca strony internetowej liczby na szybkie uzyskanie informacji i możliwość dokonania konwersji; zakupu lub kontaktu z firmą, w nie więcej niż trzech szybkich krokach.
Rewolucja poprzez ewolucję. Tak można najprościej określić proces projektowania strony internetowej B2B. Jeśli już dysponujesz stroną internetową, a Twoim zamiarem jest jej zmiana, musisz pamiętać żeby zachować akcenty, które pozwolą na identyfikację wizualną przez dotychczasowych klientów Twojej firmy. Identyfikacja taka musi obejmować więcej niż zachowanie logotypu. Stali klienci odwiedzający stronę internetową, która w niczym nie przypomina dotychczasowej, mogą uznać, że strona Twojej firmy została przejęta przez konkurencję i zrezygnują z dalszej współpracy.
Jeśli dopiero rozpoczynasz działalność swojej firmy hasło Rewolucja poprzez ewolucję również jest dla Ciebie. W tym wypadku, analizując strony konkurentów w Twojej branży należy wybrać elementy, które najlepiej oddziaływują z potencjalnym klientem. Następnie należy je unowocześnić, tak aby docierający do strony odbiorcy poczuli się jakby znali Twoją stronę od lat, jednocześnie dostrzegając jej nowoczesność. Sprawmy, że to konkurencja będzie musiała Cię gonić i zainwestować we własny wizerunek.
Interaktywne elementy stanowią nieodłączny element większości nowoczesnych stron internetowych. Dynamiczne i interaktywne moduły nie stanowią zazwyczaj integralnej części stron B2B, a ich nazbyt ekstensywne stosowanie może mieć nawet negatywny wpływ na odbiór przez partnera biznesowego.
W pełni statyczna strona jest jednak jak kartka papieru, na której ktoś narysował zawartość. Można ją przeczytać. Informacje na niej zawarte mogą wzbogacić wiedzę odbiorcy, ale nie wywołają zaangażowania. To właśnie zaangażowanie przeradza się często w konwersje, dla których stworzyliśmy stronę internetową. Web developer przygotowujący stronę internetową B2B zawsze musi podchodzić z rozwagą do ostatecznego kształtu strony i znaleźć równowagę pomiędzy profesjonalnym wyglądem, a nowoczesnością.
Interaktywnymi elementami, które wpływają na nowoczesność strony, jednocześnie nie przytłaczając odbiorcy mogą być efekty wizualne wywoływane po najechaniu na przycisk lub zmiana rozmiaru lub położenia czcionki lub grafiki stanowiącej element klikalny na stronie. Drobne akcenty mogą zrobić ogromną różnicę.
Przed kilkoma laty miałem przyjemność współpracować z jednym w polskich uniwersytetów. Strona internetowa uczelni nie była wizualnie oraz technologicznie aktualizowana od blisko 15 lat. Powtarzanym pomiędzy pracownikami oraz studentami dowcipem było, że dział IT czeka, aż na Uczelni pojawią się dzieci studentów, którzy jako pierwsi mieli styczność ze stroną. Wtedy powstanie nowa. W takim wypadku strona internetowa przetrwała by całe pokolenie.
Ostatecznie Uczelnia przygotowała nową stronę internetową, która szanowała tradycję, jednocześnie w pełni spełniając aktualne standardy stron internetowych uczelni wyższych. Strona ta była jednak tak drastycznym odejściem od aktualnego wizerunku, że nie zdecydowano się na jej wdrożenie już w pierwszym roku.
Zamiast tego przez cztery kolejne lata dział IT wdrażał dwa razy do roku kosmetyczne zmiany na starej stronie. Jednocześnie systematycznie ją unowocześniając. Zmiany te były na tyle subtelne, że osoba odwiedzająca stronę widząc te zmiany uznawała, że pamięć płata jej figla i strona wyglądała tak zawsze. Kiedy w piątym roku wdrożono pierwotnie przygotowaną stronę, zaktualizowaną o zmiany jakie zaszły na rynku, studenci i pracownicy Uczelni uznali, że jest to zmiana w dobrym kierunku, nie doznając szoku. Ostatecznie też dowcip się zamknął uruchomieniem nowej strony po upływie całego pokolenia.
Nie zalecam Wam w tym miejscu, żebyście zmieniali swoją stronę co roku przez pięć lat, aż otrzymacie projekt, który naprawdę Wam się spodoba. Nie spodziewam się też, że strony, które posiadają Wasze firmy mają 15 lat. Morałem tej historii jest tworzenie strony dla Waszej firmy, która zbuduje nowoczesny wizerunek biznesowy, jednocześnie szanując dotychczasowych klientów i tradycje, które przemawiają za firmą.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Autor artykułu: Norbert Wyszyński
Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.
Zobacz też:
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację