Co to jest social media marketing i do kogo jest skierowany?

Co to jest social media marketing i do kogo jest skierowany?

15 maja 2024 Autor: Roksana Dębowiak Czas czytania: 7 min.

Istotnym elementem współczesnych strategii marketingowych są media społecznościowe – zwłaszcza najpopularniejsze platformy, takie jak połączone ze sobą licznymi zależnościami (nie tylko właścicielskimi) Facebook oraz Instagram.

Aby jednak komunikacja w social mediach marki była efektywna i skutkowała rosnącą popularnością oraz zyskami, konieczna jest znajomość social media marketingu. Mimo zaangażowania w rozwój firmy nie każdy przedsiębiorca wie, co to jest social media marketing, do kogo jest skierowany i jakie korzyści mogą płynąć z wykorzystania go w swoich kampaniach.

W najprostszych słowa social media marketing to kampanie reklamowe, tworzone z przeznaczeniem dla mediów społecznościowych. W tych ostatnich pod uwagę brane są przede wszystkim dwie główne platformy, czyli Facebook i Instagram. Chociaż sposób ich działania i oddziaływania jest podobny, przygotowanie dla nich kampanii będzie się od siebie różnić.

Czym jest social media marketing?

SMM, czyli social media marketing, to kampanie reklamowe, dedykowane i umieszczane jedynie w mediach społecznościowych. Im większy zasięg i popularność platformy, tym większa może być wymierna wartość takiego rozwiązania. Popularność i prestiż określonych mediów generuje jednak konieczność sprostania oczekiwaniom szerokiej, ale i wymagającej grupy docelowej. Wśród proponowanych rozwiązań można zdecydować się na płatne albo bezpłatne opcje.

Do grona działań marketingu w social mediach można zaliczyć również konkursy albo programy lojalnościowe. W tym zakresie im ciekawiej, tym jest to bardziej opłacalne. Działania związane z marketingiem internetowym, a dokładniej – z mediami społecznościowymi – są obecnie jedną z najpewniejszych form pozyskania nowych klientów, zwiększenia sprzedaży czy realnego wpływu na lojalność klientów.

Jak przebiega proces tworzenia kampanii związanej z social media marketingiem?

Sam proces stworzenia kampanii opartej o SMM, czyli social media marketing, jest bardzo podobny do tworzenia tradycyjnych kampanii reklamowych i promocyjnych dla firm. Różnica polega przede wszystkim na źródłach oraz sposobach prezentacji, a także użyciu odmiennego medium. Niektóre marki idą o krok dalej, zatrudniając specjalistę od social media lub influencera, odpowiedzialnego za generowanie ruchu i pozyskiwanie nowych odbiorców.

Na każdą kampanię składa się kilka etapów.

  • Pierwszym z nich jest zawsze określenie celu, w jakim kampania social media marketingowa ma zostać stworzona. Zazwyczaj przedsiębiorcy chcą w ten sposób zwiększyć widoczność marki i jej świadomość lub zmienić opinię na jej temat, generując większe zaangażowanie, ruch na stronie czy wpływając na lojalność klientów. Nie zawsze bowiem cele takich kampanii skupiają się jedynie na sprzedaży i zyskach – a przynajmniej nie w krótkim horyzoncie czasowym. Dzięki marketingowi w social mediach można skutecznie kreować swój wizerunek, a zatem prowadzić działania PR-owe.
  • Jeśli wyznaczysz już swój cel, musisz określić tzw. grupę docelową. Pod tym pojęciem kryją się odbiorcy Twojej kampanii, czyli ludzie, których zainteresowanie chcesz zdobyć. Określenie jej musi iść w parze z chęcią poznania ich potrzeb oraz oczekiwań. Dopiero zsumowanie tych informacji pozwoli na przeprowadzenie udanej kampanii social media marketingowej. Target można rzecz jasna rozbijać na segmenty, do których dotarcie będzie zróżnicowane (także pod kątem wykorzystanych platform społecznościowych).
  • Kolejnym krokiem jest dobór konkretnych serwisów, które najbardziej pasują do charakterystyki Twojej firmy oraz wybranego segmentu grupy docelowej. W zdecydowanej większości marketing w social mediach skierowany jest do odbiorców Facebooka i Instagrama, ale nie brakuje też firm działających na LinkedInie, Pintereście czy Twitterze.
  • Następnie należy pochylić się nad technicznymi aspektami kampanii, czyli na przykład określeniu częstotliwości publikowanych treści, ich długość, charakterze, stylu, rodzaju. Koncepcja powinna być dokładnie przemyślana nie tylko pod względem merytorycznym, ale i graficznym. Powinna być ciekawa, angażująca widza i dopracowana w najmniejszych detalach. W przeciwnym razie okaże się mało skuteczna.
  • Dzięki pozyskanym narzędziom możesz zacząć budować relacje z odbiorcami docelowymi. To absolutne clue social media marketingu. Zaangażowanie można okazywać na wielu płaszczyznach, jednak najskuteczniejsze są najprostsze metody, czyli odpowiadanie na pytania, czy opinie klientów, a także reagowanie na ich komentarze oraz pobudzanie do dyskusji. Jeśli zabraknie dialogu między firmą a odbiorcą, działania marketingu w social mediach pozostaną czysto reklamowe, czyli mało ciekawe dla potencjalnego klienta.
  • Ostatnim etapem jest obserwowanie wyników i analizowanie ich pod kątem skuteczności. Narzędzia stosowane w tym celu mogą wskazać słabe i mocne strony kampanii, a także sprawdzić jej odbiór społeczny, pozwalając na bieżącą optymalizację działań.

Jakie firmy i branże mogą skorzystać z marketingu w social mediach?

Nie ma sztywno określonych wymogów, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy, którzy chcieliby aktywnie i skutecznie korzystać z social media marketingu. Dobra widoczność w Sieci oraz korzystanie w komunikacji z potencjalnymi klientami z nowoczesnych kanałów, jakimi są media społecznościowe, jest dostępna dla wszystkich. Marketing w social mediach może wykorzystać każda firma, chcąca w ten sposób spełnić określone dla siebie założenia. Choć oczywiście nie każdy kanał jest dla każdego – ich doborem zajmują się specjaliści.

Czy warto zlecić wykonanie kampanii social media marketingu firmom zewnętrznym?

Wbrew pozorom stworzenie kampanii zgodnej z prawidłami social media marketingu jest procesem bardzo złożonym, czasochłonnym i wymagającym dużego nakładu pracy. Dlatego samodzielne planowanie i wdrażanie takich przedsięwzięć jest obarczone pewnym ryzykiem. Zdecydowanie lepiej jest zlecić przygotowanie profesjonalnej kampanii, opartej właśnie o zasady social media marketingu, profesjonalistom.

Zlecenie przygotowania tego typu kampanii zewnętrznym firmom pozwala też spojrzeć na marketingową działalność przedsiębiorstwa z większej, szerszej perspektywy i wprowadzić obiektywne zmiany, mogące poprawić widoczność marki i jej kontakty z klientami.

W DNS Group tworzymy kampanie opierające się na marketingu w social mediach, skrojone zawsze na miarę potrzeb i oczekiwań naszych Klientów. Strategie ustalamy w taki sposób, by korzyści były wymierne i skupiały się zarówno na zwiększeniu zysków, jak i na promocji marki i jej lepszych kontaktach z potencjalnymi grupami klientów.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Roksana Dębowiak

Autor artykułu:

Od 6 lat w DNS Group, aktualnie na stanowisku Head of Sales & Customer Success, specjalizuję się w sprzedaży i budowaniu trwałych relacji biznesowych. Moja rola w firmie skupia się na zarządzaniu kontaktem z klientem.

Zapisz się do newslettera!