W tym artykule poruszamy:
Jeśli chcesz pozyskiwać klientów przez Internet, jedno z podstawowych pytań brzmi: „pozycjonowanie czy Adwords (Google Ads)?”. Na co zatem się zdecydować? Kwestii tej bliżej przyjrzymy się w tym artykule.
Pozycjonowanie – czym jest?
Pozycjonowanie (określane też jako pozycjonowanie organiczne lub SEO) to zestaw działań, których celem jest lepsze dostosowanie strony względem wymagań Google. W ich skład wchodzi głównie:
- Optymalizacja techniczna.
- Tworzenie i promowanie przydatnego contentu.
- Pozyskiwanie linków zwrotnych.
Dzięki takim krokom strona staje się lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu może ona pozyskiwać ruch organiczny od użytkowników, którzy wprowadzają w Google frazy kluczowe powiązane z tematyką witryny.
Pozycjonowanie – zalety:
- Długoterminowe efekty.
- Budowanie reputacji i rozpoznawalności marki.
- Większe zaufanie ze strony klientów.
Pozycjonowanie – wady:
- Efekty pojawiają się zwykle po 3-6, a nawet 12 miesiącach.
- Praca związana z pozycjonowaniem musi być systematyczna, aby przyniosła efekty.
Kampania Google Ads – czym jest?
Kampanie Google Ads (wcześniejsza nazwa to Google Adwords, która jest już nieaktualna, ale dalej wiele osób z niej korzysta) polegają na publikowaniu reklam w partnerskiej sieci Google. Mogą one pojawiać się w:
- Wynikach wyszukiwania Google.
- YouTube.
- Stronach partnerskich (np. dużych serwisach typu onet.pl).
- Aplikacjach z Google Play.
W przypadku takich reklam istnieją różne modele rozliczeń, gdzie opłata od reklamodawcy jest pobierana za kliknięcie (CPC), wyświetlenia (CPM), czy konwersję (CPA).
Kampania Google Ads – zalety:
- Uzyskaj widoczność na pierwszej stronie nawet natychmiastowo.
- Przekieruj docelowych klientów dokładnie w to miejsce na stronie, które chcesz.
- Dokładne narzędzia do monitorowania efektów.
Kampania Google Ads – wady:
- Efekty są krótkoterminowe – gdy wyłączysz reklamy, tracisz całą widoczność.
- Stosunkowo drogie z długoterminowej perspektywy.
- Linki sponsorowane dotyczące Twojej strony są oznaczane jako „reklama”, przez co docelowi odbiorcy mniej im ufają.
Podsumowanie – co wybrać?
Oba rozwiązania mają swoje zastosowanie. Jeśli chcesz efektywnie wydać swoje środki i jesteś w stanie poświęcić więcej czasu, aby zbudować solidny fundament pod promocję swojej oferty, skorzystaj z SEO.
Jeśli jednak chcesz skupić się na promocji np. jednego produktu, w przypadku którego nie ma raczej sensu tworzenia osobnej strategii pozycjonowania w Google, lepszym wyjściem będzie Google Ads.
Ogólnie rzecz biorąc, Twoja reklama w Google osiągnie najlepsze efekty, jeśli połączysz obie omówione metody i w pełni wykorzystasz fakt, jak wzajemnie się uzupełniają.