szybki-kontakt
SEM co to jest?

SEM co to jest?

Karol Michałowski

Mam nadzieję, że spodoba Ci się czytanie tego wpisu na blogu. Jeśli chcesz, abyśmy zajęli się marketingiem za Ciebie kliknij tutaj.

22 sierpnia 2022 Czas czytania: 8 min.

Zdobywanie klientów w Internecie obejmuje wiele różnych złożonych działań. Jednym z nich są reklamy SEM. Co oznacza to pojęcie? Czym różni się od SEO? Tego dowiesz się w tym artykule.

SEM – co to jest?

SEM to skrót od Search Engine Marketing, co można przetłumaczyć jako marketing w wyszukiwarkach internetowych.

Pojęcie to pojawiło się w 2001 roku, gdy zaczął go używać Danny Sullivan. Początkowo oznaczało ono wszelkie działania, których celem było zwiększenie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania i pozyskiwanie klientów.

Danny sugerował, że działania, których celem jest zwiększenie widoczności organicznej (czyli SEO), jak i płatne reklamy (np. PPC) jako całokształt można uznawać za SEM. Z czasem jednak pod względem nazewnictwa doszło do dużej zmiany. Anglojęzyczna strona Wikipedii poświęcona SEM, definiując to pojęcie, zaczęła skupiać się bardziej na kwestiach płatnego ruchu.

W rezultacie z czasem wiele osób z branży marketingu także przyjęło następujący podział, wprowadzając dodatkowy termin:

  • SEO – ruch organiczny.
  • SEM – ruch płatny.
  • Search Marketing – połączenie obu praktyk.

Warto jednak wspomnieć, że w kwestii nazewnictwa dalej nie ustalono jeszcze pełnego konsensusu. W wielu artykułach SEM dalej jest traktowane jako SEO + PPC. W tym artykule trzymamy się jednak nowszego podejścia, które rozdziela te terminy w taki sposób, jak to wcześniej opisano.

SEM marketing – co obejmuje?

Search Engine Marketing skupia się na wszelkich działaniach, które w bezpośredni i płatny sposób pozwalają zdobyć ruch oraz klientów. Obejmuje to m.in. reklamy widoczne w wynikach wyszukiwania, które funkcjonują w różnych formatach:

  • PPC – Pay Per Click.
  • PPL – Pay Per Lead.
  • CPA – Cost Per Action.

W ramach SEM wiele firm inwestuje także w widoczność w Google Display Network, co pozwala pokazywać reklamy banerowe w Sieci Reklamowej Google. Sklepy z kolei promują swoje produkty w Google Zakupy.

SEO czy SEM – co wybrać?

Choć SEO i SEM to oddzielne metody na pozyskiwanie klientów, to jednak oba systemy są ze sobą do pewnego stopnia powiązane. W przypadku SEM Google bierze pod uwagę ogólną jakość i widoczność strony internetowej, którą ulepsza się właśnie za pomocą SEO. Jeśli jest ona odpowiednio dobra, istnieje większa szansa, że w porównaniu do innych płatnych reklam, pojawi się ona wyżej.

SEM pozwala także uzyskać widoczność i klientów szybciej, niż SEO, które to zwykle wymaga cierpliwości, aby zobaczyć pierwsze efekty. Z drugiej strony korzyści osiągnięte dzięki optymalizacji z myślą o organicznych wynikach wyszukiwania są długoterminowe.

Z tego powodu najlepiej jest łączyć obie metody, aby dzięki nim uzyskać pełną i zróżnicowaną widoczność w sieci.

SEM – podsumowanie

Search Engine Marketing pozwala uzyskać widoczność w sieci w jeszcze większym zakresie. Inwestycja w usługi SEM może być dlatego bardzo opłacalna.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Każda dobra współpraca zaczyna się od rozmowy 🙂

Napisz do nas i zacznijmy działać!

    Wolisz szybki kontakt?

    Możesz też do nas zadzwonić:

    📞 tel. 22 104 93 33