SEM co to jest?

SEM co to jest?

22 sierpnia 2022 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 4 min.

Zdobywanie klientów w Internecie obejmuje wiele różnych złożonych działań. Jednym z nich są reklamy SEM. Co oznacza to pojęcie? Czym różni się od SEO? Tego dowiesz się w tym artykule.

SEM – co to jest?

SEM to skrót od Search Engine Marketing, co można przetłumaczyć jako marketing w wyszukiwarkach internetowych.

Pojęcie to pojawiło się w 2001 roku, gdy zaczął go używać Danny Sullivan. Początkowo oznaczało ono wszelkie działania, których celem było zwiększenie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania i pozyskiwanie klientów.

Danny sugerował, że działania, których celem jest zwiększenie widoczności organicznej (czyli SEO), jak i płatne reklamy (np. PPC) jako całokształt można uznawać za SEM. Z czasem jednak pod względem nazewnictwa doszło do dużej zmiany. Anglojęzyczna strona Wikipedii poświęcona SEM, definiując to pojęcie, zaczęła skupiać się bardziej na kwestiach płatnego ruchu.

W rezultacie z czasem wiele osób z branży marketingu także przyjęło następujący podział, wprowadzając dodatkowy termin:

  • SEO – ruch organiczny.
  • SEM – ruch płatny.
  • Search Marketing – połączenie obu praktyk.

Warto jednak wspomnieć, że w kwestii nazewnictwa dalej nie ustalono jeszcze pełnego konsensusu. W wielu artykułach SEM dalej jest traktowane jako SEO + PPC. W tym artykule trzymamy się jednak nowszego podejścia, które rozdziela te terminy w taki sposób, jak to wcześniej opisano.

SEM marketing – co obejmuje?

Search Engine Marketing skupia się na wszelkich działaniach, które w bezpośredni i płatny sposób pozwalają zdobyć ruch oraz klientów. Obejmuje to m.in. reklamy widoczne w wynikach wyszukiwania, które funkcjonują w różnych formatach:

  • PPC – Pay Per Click.
  • PPL – Pay Per Lead.
  • CPA – Cost Per Action.

W ramach SEM wiele firm inwestuje także w widoczność w Google Display Network, co pozwala pokazywać reklamy banerowe w Sieci Reklamowej Google. Sklepy z kolei promują swoje produkty w Google Zakupy.

SEO czy SEM – co wybrać?

Choć SEO i SEM to oddzielne metody na pozyskiwanie klientów, to jednak oba systemy są ze sobą do pewnego stopnia powiązane. W przypadku SEM Google bierze pod uwagę ogólną jakość i widoczność strony internetowej, którą ulepsza się właśnie za pomocą SEO. Jeśli jest ona odpowiednio dobra, istnieje większa szansa, że w porównaniu do innych płatnych reklam, pojawi się ona wyżej.

SEM pozwala także uzyskać widoczność i klientów szybciej, niż SEO, które to zwykle wymaga cierpliwości, aby zobaczyć pierwsze efekty. Z drugiej strony korzyści osiągnięte dzięki optymalizacji z myślą o organicznych wynikach wyszukiwania są długoterminowe.

Z tego powodu najlepiej jest łączyć obie metody, aby dzięki nim uzyskać pełną i zróżnicowaną widoczność w sieci.

SEM – podsumowanie

Search Engine Marketing pozwala uzyskać widoczność w sieci w jeszcze większym zakresie. Inwestycja w usługi SEM może być dlatego bardzo opłacalna.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!