W tym artykule poruszamy:
Zdobywanie klientów w Internecie obejmuje wiele różnych złożonych działań. Jednym z nich są reklamy SEM. Co oznacza to pojęcie? Czym różni się od SEO? Tego dowiesz się w tym artykule.
SEM – co to jest?
SEM to skrót od Search Engine Marketing, co można przetłumaczyć jako marketing w wyszukiwarkach internetowych.
Pojęcie to pojawiło się w 2001 roku, gdy zaczął go używać Danny Sullivan. Początkowo oznaczało ono wszelkie działania, których celem było zwiększenie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania i pozyskiwanie klientów.
Danny sugerował, że działania, których celem jest zwiększenie widoczności organicznej (czyli SEO), jak i płatne reklamy (np. PPC) jako całokształt można uznawać za SEM. Z czasem jednak pod względem nazewnictwa doszło do dużej zmiany. Anglojęzyczna strona Wikipedii poświęcona SEM, definiując to pojęcie, zaczęła skupiać się bardziej na kwestiach płatnego ruchu.
W rezultacie z czasem wiele osób z branży marketingu także przyjęło następujący podział, wprowadzając dodatkowy termin:
- SEO – ruch organiczny.
- SEM – ruch płatny.
- Search Marketing – połączenie obu praktyk.
Warto jednak wspomnieć, że w kwestii nazewnictwa dalej nie ustalono jeszcze pełnego konsensusu. W wielu artykułach SEM dalej jest traktowane jako SEO + PPC. W tym artykule trzymamy się jednak nowszego podejścia, które rozdziela te terminy w taki sposób, jak to wcześniej opisano.
SEM marketing – co obejmuje?
Search Engine Marketing skupia się na wszelkich działaniach, które w bezpośredni i płatny sposób pozwalają zdobyć ruch oraz klientów. Obejmuje to m.in. reklamy widoczne w wynikach wyszukiwania, które funkcjonują w różnych formatach:
- PPC – Pay Per Click.
- PPL – Pay Per Lead.
- CPA – Cost Per Action.
W ramach SEM wiele firm inwestuje także w widoczność w Google Display Network, co pozwala pokazywać reklamy banerowe w Sieci Reklamowej Google. Sklepy z kolei promują swoje produkty w Google Zakupy.
SEO czy SEM – co wybrać?
Choć SEO i SEM to oddzielne metody na pozyskiwanie klientów, to jednak oba systemy są ze sobą do pewnego stopnia powiązane. W przypadku SEM Google bierze pod uwagę ogólną jakość i widoczność strony internetowej, którą ulepsza się właśnie za pomocą SEO. Jeśli jest ona odpowiednio dobra, istnieje większa szansa, że w porównaniu do innych płatnych reklam, pojawi się ona wyżej.
SEM pozwala także uzyskać widoczność i klientów szybciej, niż SEO, które to zwykle wymaga cierpliwości, aby zobaczyć pierwsze efekty. Z drugiej strony korzyści osiągnięte dzięki optymalizacji z myślą o organicznych wynikach wyszukiwania są długoterminowe.
Z tego powodu najlepiej jest łączyć obie metody, aby dzięki nim uzyskać pełną i zróżnicowaną widoczność w sieci.
SEM – podsumowanie
Search Engine Marketing pozwala uzyskać widoczność w sieci w jeszcze większym zakresie. Inwestycja w usługi SEM może być dlatego bardzo opłacalna.