Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

19 czerwca 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 15 min.

Pozycjonowanie lokalne to zbiór działań prowadzonych w obrębie strony internetowej oraz poza nią, mających na celu poprawę jej widoczności na tle konkurencji. Optymalizując kod strony oraz jej treści możemy zwiększać liczbę klientów pozyskanych przez firmę, bez konieczności inwestowania w reklamy płatne Google Ads.

Dlaczego pozycjonowanie lokalne jest ważne?

Według danych udostępnionych przez Główny Urząd Statystyczny w Polsce jest około 2,6 miliona firm. 96% z nich są to Mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników. Około 90% spośród tych firm, działa na lokalnym rynku produktów i usług. Jak więc widzimy, konkurencja jest ogromna.

Nawet w przypadku branż, które bazują na tradycyjnym, osobistym kontakcie pomiędzy firmą a jej klientem, ważna jest budowa rozpoznawalności marki oraz skutecznych kanałów komunikacji. Ponad 80% wszystkich konsumentów przed skorzystaniem z usług lokalnych, wyszukuje informacji o najbliższych firmach w internecie.

Stworzenie strony internetowej oraz jej publikacja w internecie w większości wypadków nie jest już działaniem wystarczającym dla prowadzenia skutecznej reklamy swojej firmy. Szybkie osiągnięcie wysokich pozycji przez nowo utworzoną firmę wymaga jej zgłoszenia do wyszukiwarki Google, umieszczenia wartościowych dla użytkownika informacji i wniesienia wartości dodatniej do zasobów wyszukiwarki internetowej Google. Wszystkie te działania znajdują się w zakresie pozycjonowania lokalnego.

Pamiętajcie, sam staż strony w internecie nie gwarantuje zbudowania widoczności. Według danych Google zaledwie 30% wszystkich aktywnie działających stron internetowych znajduje się w wynikach wyszukiwania. Często strony funkcjonujące w internecie od wielu lat, nie przynoszą swoim właścicielom korzyści ze względu na brak zaindeksowania.

Jak Google ustala rankingi wyszukiwania lokalnego?

Na ranking stron internetowych w wynikach wyszukiwania wpływa kilka tysięcy czynników rankingowych o różnej wadze, zależnie od rodzaju strony, jej zasięgu i celu istnienia. Specjalistom SEO na bazie wieloletnich doświadczeń i analizy zachowań stron udało się wyodrębnić około 200 spośród z nich. W przypadku pozycjonowania lokalnego kluczowe są trzy elementy, na podstawie których strony łączone są ze swoimi lokalnymi odbiorcami.

1. Odległość

Wyszukiwarka Google dba o wygodę swoich użytkowników wyświetlając strony firm w najbliższej okolicy, z których usług i produktów klienci będą mogli skorzystać bez długiego oczekiwania lub pokonywania znacznych odległości. Świadcząc usługi dla danej lokalizacji, na przykład całego miasta, korzystniejsze będzie posiadanie siedziby w centrum niż na jego obrzeżach.

Dla wielu małych firm, których siedziby znajdują się zazwyczaj w miejscu zamieszkania może to stanowić problem. Należy jednak pamiętać, że nie ma takiego problemu, którego dobrze przygotowana strategia pozycjonowania lokalnego nie byłaby w stanie pokonać.

2. Trafność

Lokalne wyniki wyszukiwania mają użytkownikom Google dostarczyć dokładnie tych informacji, których poszukują i zrobić to w jak najkrótszym czasie. Właśnie dlatego przy pozycjonowaniu lokalnym istotna jest precyzja.

Opowiedzmy to na przykładzie. Jeśli w zakresie świadczonych przez Ciebie usług znajduje się naprawa sprzętu AGD, umieszczenie takiej informacji na stronie i w wizytówce Google Business będzie jak najbardziej prawidłowe. Musisz się jednak zastanowić, czy właśnie tak będą Cię wyszukiwać klienci. Trafność w lokalnych wynikach wyszukiwania oznacza dokładne opisanie każdej ze świadczonych naprawa: Lodówek, Kuchenek, Zmywarek, a często również podzespołów, które w tych urządzeniach naprawiasz.

Kolejny przykład. Zakład kosmetyczny w dużym mieście. Świadczysz szeroki zakres usług wśród których znajdują się “zabiegi na stopy”. Wykonałaś ruch w dobrą stronę wskazując klientkom, że świadczysz takie usługi. Rozważ jednak czy świadczysz je wszystkie i z którymi spośród nich chciałabyś wyjść do klientów, a które wykonujesz “przy okazji”. Niestety ale dla Google zabiegi na stopy to nie to samo co zabiegi podologiczne, a kosmetyczka to nie ta sama osoba, którą jest kosmetolog.

Specjaliści od Pozycjonowania Lokalnego pomogą dobrać odpowiednie słowa kluczowe dla świadczonych przez Ciebie usług i rozwinąć Twoją firmę. Ważne, żeby klienci mogli znaleźć Twoją firmę nie szukając jej zbyt długo.

3. Wiarygodność i rozgłos

Użytkownicy wyszukiwarki Google są świadomymi konsumentami, dbającymi o bezpieczeństwo korzystając z usług znalezionych w internecie. Wiarygodność firmy kreowana jest przez pozytywny rozgłos, czyli możliwość uzyskania informacji o firmie i jej usługach z innych źródeł niż jej firma. Podstawą kreowania wiarygodności i pozytywnego rozgłosu jest posiadanie wizytówki Google Business, na której zadowoleni klienci będą pozostawiać swoje opinie.

Pozycjonując firmy lokalne dbamy o budowanie pozytywnego rozgłosu poprzez umieszczanie informacji o stronie w wiarygodnych źródłach. Dzięki takim działaniom strona nie tylko poprawi swoją widoczność, ale zbuduje zaufanie wśród klientów skutecznie zwiększając ich liczbę.

Jak zoptymalizować witrynę pod kątem wyszukiwania lokalnego?

Prawidłowa optymalizacja strony internetowej wymaga specjalistycznej wiedzy w zakresie pozycjonowania lokalnego oraz znajomości czynników rankingowych Google. Wiedzę tą można uzyskać na bazie profesjonalnych szkoleń oraz własnego researchu w internecie. Posiadanie wiedzy to jednak dopiero połowa sukcesu. Drugą połową jest jej prawidłowe wdrożenie. Przykładowo, w internecie można znaleźć listę znanych czynników rankingowych, ale optymalizowanie strony pod te czynniki jest zazwyczaj błędem. Skupiając się jedynie na czynnikach rankingowych gubi się cel istnienia strony, którym jest komunikacja z klientem. Dla prawidłowego działania strony w lokalnych wynikach wyszukiwania kluczowe jest tak naprawdę skupienie się na zaledwie pięciu obszarach, które będą punktem wyjścia do skutecznego pozycjonowania.

1. Umieść dane adresowe na stronie

Dane adresowe umieszczane na stronie służą nie tylko klientom, którzy chcą poznać lokalizację firmy, z usług której zamierzają skorzystać. Dodatkowym, niezwykle istotnym zadaniem umieszczenia adresu na stronie jest wskazanie robotom Google lokalizacji firmy. Wyszukiwarka Google przy geolokalizowaniu stron używa lokalizacji ustalanej na podstawie kodów pocztowych. Brak pełnego adresu na stronie uwzględniającego również kod pocztowy powoduje znaczny spadek skuteczności pozycjonowania lokalnego.

Pamiętaj o umieszczeniu adresu swojej firmy na stronie internetowej. Jeśli oprócz głównej siedziby posiadasz dodatkowe lokalizacje, w których przyjmujesz swoich klientów, ich położenie również powinno być uwzględnione.

2. Wybierz właściwe słowa kluczowe

Słowa kluczowe są kręgosłupem, wokół którego budowane są treści na stronę internetową. Jeśli jesteś na początku swojej przygody z prowadzeniem strony internetowej, weź czystą kartkę oraz długopis i punkt po punkcie dokładnie rozpisz wszystkie świadczone przez siebie usługi i zaplanuj w jaki sposób chciałbyś zaprezentować je na stronie.

Nawet jeśli w chwili tworzeniu strony działanie takie wydaje się być sensu, kiedy zdecydujesz się na prowadzenie działań marketingowych dla swojej strony zarówno w zakresie Google Ads, jak i Pozycjonowania Lokalnego, zostaniesz poproszony o przedstawienie takiej listy usług. Warto więc mieć ją gotową do przesłania.

Na podstawie przedstawionej listy usług specjaliści od lokalnego SEO oraz Google Ads przygotują pełną listę fraz kluczowych dotyczących tych usług, dzięki którym na Twoją stronę trafią klienci.

3. Przygotuj angażujące treści

Niezmiennie od wielu lat treści są podstawową wartością każdej strony internetowej. Aktualnie jest to już na tyle jasne, że ukuta fraza “Content is King” właściwie wyszła już z użycia. Zgodnie z zaleceniami firmy Google przedstawionymi w dokumentacji dla Web Developerów treści publikowane na stronie muszą być długie, angażujące i przekazujące unikalne informacje. Oznacza to, że treści przygotowane poprzez przepisanie własnymi słowami tekstów konkurencji lub wykorzystanie do stworzenia treści narzędzi takich jak ChatGPT nie spełnią swojego zadania.

Pisanie angażujących treści wymaga czasu i unikalnych zdolności, które posiadają profesjonalni Copywriterzy. Jeśli nie jesteś pewien czy podołasz zadaniu lub brakuje Ci czasu, który angażujesz w prowadzenie firmy, skorzystaj z usług Copywriterskich.

Agencje SEO zatrudniają wysokiej klasy Copywriterów specjalizujących się w różnych zagadnieniach. Wśród nich są specjaliści piszący teksty dla usług podlegających Pozycjonowaniu Lokalnemu.

4. Używaj znaczników Schema.org

Znaczniki Schema.org to miejsce, w którym dzieje się magia, za którą odpowiadają specjaliści od Technicznego SEO, czyli optymalizacji kodu strony zgodnie z zasadami wyszukiwarki Google.

Schema.org jest projektem wspieranym przez wszystkich kluczowych twórców przeglądarek:

  • Google,
  • Bing,
  • Yahoo,
  • DuckDuckGo

oraz producentów najpopularniejszych przeglądarek internetowych:

  • Chrome,
  • Firefox,
  • Safari,
  • Edge,
  • Opera.

Znaczniki Schema mają za zadanie wskazanie robotom przeglądarek informacji o rodzaju treści, którą właśnie czytają. Wśród setek znaczników schema.org znajdują się istotne dla Pozycjonowania Lokalnego:

  • Nazwa firmy,
  • Adres,
  • Dane kontaktowe,
  • Rok założenia firmy,
  • Osoby odpowiedzialne za kontakt z klientem,
  • Opis usługi.

Znaczniki Schema.org są jednym zniewielu elementów, których właściciel stron nie jest w stanie wdrożyć samodzielnie jako usprawnienie strony. Niestety wielu twórców strony również nie posiada informacji o znacznikach Schema.org lub posiada tą wiedzę w ograniczonym zakresie.

Agencje SEO rozumieją wagę elementów kodu strony w zakresie pozycjonowania lokalnego oraz pozycjonowania produktów, w związku z czym, dysponują w swoich zespołach specjalistami wdrażającymi Schema.org na strony klientów.

5. Zachęcaj klientów do zostawienia recenzji na stronie

Pozytywne recenzje pozostawiane o Twojej firmie w internecie mają istotne znaczenie przy budowaniu pozytywnego wizerunku, nie są one jedynymi opiniami, o które warto prosić klientów.

Istotną wartość w opinii Google niosą recenzje produktów i usług publikowane przez klientów bezpośrednio na Twojej stronie. Są one elementem “User Generated Content”.

User Generated Content nie tylko stanowi dodatkowy element rankingowy wpływający na pozycjonowanie strony. Powoduje on powstanie dodatkowej naturalnej treści, która wzbogaca stronę bez konieczności angażowania Copywriterów.

Pamiętaj jednak, żeby posiadać pełną kontrolę nad tymi treściami i wykluczać SPAM, stanowiący agresywne próby reklamy produktów, niezwiązanych z profilem działania firmy.

Dlaczego warto zainwestować w lokalne pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie lokalne pozwoli firmie wyróżnić się na tle bezpośredniej konkurencji i pozyskać nowych klientów. Niemal każda usługa lokalna mierzy się z zaciętą konkurencją w postaci lokalnych firm. Bez zaangażowana w proces budowy i realizacji strategii marketingowych, niemal zawsze niemożliwe jest pozyskiwanie nowych klientów w tempie pozwalającym na utrzymanie rentowności i dalszy rozwój firmy.

Inwestowanie w pozycjonowanie lokalne przynosi długotrwałe korzyści. Nawet po rezygnacji z dalszej współpracy z agencją SEO firma nie straci widoczności w internecie z dnia na dzień.

Niechciane telefony od niechcianych klientów.

W artykule poruszyłem temat prawidłowego opisu świadczonych usług na przykładzie serwisu AGD i salonu kosmetycznego. Wrócę teraz z jeszcze jednym przykładem usług hydraulicznych, których szukałem pewien czas temu. Większość okolicznych firm na swoich stronach internetowych miała jedynie informacje ogólne o świadczeniu “Usług hydraulicznych”. Poświęciłem przez to dobre pół godziny dzwoniąc do wszystkich okolicznych firm tylko i wyłącznie po to, aby się dowiedzieć, że firmy te świadczą usługi hydrauliczne polegające na montażu instalacji wodnych w nowo budowanych lub remontowanych domach i mieszkaniach. Dopiero wpisanie usługi “wymiana baterii umywalkowej” skierowała mnie wprost do młodego hydraulika, który jako jedyny w mojej okolicy miał prawidłowo rozpisane swoje usługi, niestety nie będąc jednocześnie dobrze wypozycjonowanym i zajmując drugą stronę wyników wyszukiwania pod usługodawcami z okolicznych miejscowości.

Strona była widoczna tak nisko, ponieważ:

  • Usługi były wymienione w formie wypunktowanej listy,
  • Na stronie nie znajdował się adres firmy a jedynie informacja, że firma działa na terenie miejscowości,
  • Na stronie brakowało znaczników schema,
  • Strona funkcjonowała w internecie od zaledwie 6 miesięcy i nigdy nie była pozycjonowana.

Jak widzimy, popełnione zostały na stronie niemal wszystkie błędy, przed którymi przestrzegałem powyżej przez co pomimo braku bezpośredniej konkurencji na rynku strona nie była widoczna na odpowiednich pozycjach.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!