W tym artykule poruszamy:
Nazwa domeny a pozycjonowanie
W dużym skrócie – obecność powiązanych fraz kluczowych w nazwie domeny nie jest czynnikiem rankingowym, co potwierdził John Mueller w tym filmie.
Przez lata tego typu relacja miała jednak całkiem duże znaczenie w SEO, jednak z biegiem czasu wiele osób zaczęło poświęcać jej zbyt dużą uwagę, co w oczach Google stało się bardzo szkodliwą praktyką – stąd ta zmiana.
Nie oznacza to jednak, że dobór domeny nie ma pewnego pośredniego wpływu na ogólny marketing i SEO. Oto kilka czynników, które warto mieć na uwadze.
1. Rozpoznawalność i zaufanie do marki
Odpowiednia nazwa domeny pomoże zbudować rozpoznawalną markę, którą docelowi użytkownicy łatwo zapamiętają. Przykładowo mocnykomputer.pl od razu kojarzy się ze sklepem sprzedającym dobre, gamingowe komputery.
2. Click-through rate
Bezpośrednia i łatwa do zrozumienia nazwa domeny może do pewnego stopnia zachęcić do odwiedzenia witryny, gdy użytkownik widzi ją po raz pierwszy w wynikach wyszukiwania.
3. Udostępnienia
Jeśli adres Twojej strony można łatwo zapamiętać, istnieje większa szansa na to, że ktoś np. ustnie poleci ją swojemu znajomemu (nie przekręcając przy tym oczywiście jej nazwy).
Ogólny adres URL strony a pozycjonowanie
Co do tej kwestii nie ma wątpliwości – adres URL dla Google ma duże znaczenie. Oto kilka czynników, które w tym kontekście należy brać pod uwagę.
1. Powiązane frazy kluczowe
Tematycznie powiązane słowo kluczowe w adresie URL może dostarczyć kontekstu i dodatkowych informacji na temat zawartości strony zarówno użytkownikom, jak i Google.
Przykładowo, jeśli dany artykuł blogowy nazywa się „5 najlepszych kart graficznych w 2023 roku”, struktura xyz.pl/najlepsze-karty-graficzne-2023 pomoże Google zrozumieć temat i przeznaczenie owego tekstu.
2. Struktura i organizacja adresów
Hierarchiczna i logiczna organizacja adresów URL ułatwia zarówno odwiedzającym witrynę, jak i Google zrozumieć zawartość strony.
Przykładowo struktura xyz.pl/blog/podkategoria/wpis wskazuje na to, jak zorganizowany jest content na witrynie, co na pewno lepiej wpłynie na jej crawling i indeksację.
3. Perspektywa użytkownika
Przejrzysta budowa adresu URL ma duże znaczenie z punktu widzenia użytkownika. Jak podaje Google w swoich zaleceniach:
Użytkowników mogą zniechęcać niezwykle długie i tajemnicze adresy URL, które zawierają niewiele rozpoznawalnych słów.
Przykładowo adres xyz.pl/?page_id=123 niewiele mówi na temat zawartości danej strony.
Podsumowanie
Jak więc widać, dobór nazwy domeny oraz adres URL dla Google mają pewne znaczenie. Warto poświęcić tym czynnikom odpowiednią uwagę, jeśli chcesz zadbać o pozycjonowanie swojej strony.