24 listopada 2021 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 4 min.
W tym artykule poruszamy:
Jakościowy profil linków to podstawa pozycjonowania każdej strony. Jak zatem dbać o jego jakość? W tym celu warto od czasu do czasu skorzystać z disavow tool. W tym artykule dowiesz się, czym jest to narzędzie.
Disavow tool to narzędzie z Google Search Console. Pozwala ono właścicielom stron wyeliminować wpływ wybranych linków, które w ich ocenie źle wpływają na pozycjonowanie witryny.
Oczywiście nie możesz samodzielnie usunąć z Internetu niechcianych zewnętrznych linków. Każdy odnośnik przekierowuje jednak pewną wartość SEO do docelowej strony. Omawiane narzędzie pozwala dlatego zrzec się (z angielskiego disavow) ich wpływu. Daje to sygnał Google, aby nie uwzględniało ich podczas oceniania Twojej witryny.
Nie wszystkie odnośniki kierujące do Twojej strony mają na nią dobry wpływ. Istnieją tzw. sieci wymiany linków (PBN), które według Google klasyfikują się jako Black Hat SEO. Nawet jeśli sam ich świadomie nie zdobyłeś z takiego źródła, to mogła je dodać tam konkurencja, aby negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie Twojej witryny.
W innych sytuacjach po aktualizacji algorytmu wcześniej korzystne odnośniki zaczynają mieć nagle zły wpływ na Twoją witrynę. A może wzmianka o Twoich usługach z odnośnikiem znalazła się na stronie, z której tematyką nie chcesz mieć za wiele wspólnego (np. hazard)? W takim przypadku disavow tool także pomoże pozbyć się potencjalnie niekorzystnego wpływu.
Zanim skorzystasz z omawianego narzędzia, pamiętaj, że nie można anulować decyzji o zrzeczeniu się linka. Postaraj się zatem przeprowadzić bardzo dokładny research, aby mieć pewność, czy dane przekierowanie faktycznie ma negatywny wpływ. W przeciwnym wypadku możesz pozbyć się odnośnika, który pomaga w pozycjonowaniu.
Miej też na uwadze to, że w przypadku większości stron korzystanie z disavow tool nie jest konieczne. Właśnie z tego powodu Google nie wspominało i nie wspomina zbyt często o tym narzędziu.
Cały proces można opisać w 4 krokach:
Skorzystaj z takich platform jak SEMSTORM, Senuto, Ahrefs lub innych narzędzi do monitoringu stron oraz linków, aby sporządzić listę wszystkich odnośników.
Zidentyfikuj złe linki. Etap ten jest dość trudny, gdyż nie zawsze jest łatwo ocenić ich jakość. Niektóre narzędzia mogą oznaczać dane odnośniki jako słabe, tylko dlatego, że dana strona jest stosunkowo nowa.
Najlepiej odwiedzić każdą linkującą stronę z osobna i ocenić, czy nie wygląda ona podejrzliwie oraz przyjrzeć się bliżej ogólnie całej witrynie.
Zanim skorzystasz z disavow tool, skontaktuj się z osobami, które zarządzają linkującymi witrynami i poproś o usunięcie odnośników. Jeśli pierwszy kontakt nic nie da, spróbuj dla pewności jeszcze 2 razy.
Jeśli wcześniejszy krok nie pomógł, czas na disavow tool. Dla pewności zawrzyj także dokumentację potwierdzającą, że starałeś się nawiązać kontakt z właścicielem linkującej strony. W ten sposób zwiększysz szansę na to, że Google zaakceptuje Twoją prośbę.
Disavow tool to świetne narzędzie, jednak przed pozbyciem się jakiegokolwiek zewnętrznego linka, dobrze się zastanów.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację