Google Webmaster Tools – Czym był poprzednik Google Search Console

Google Webmaster Tools – Czym był poprzednik Google Search Console

13 września 2021 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 3 min.

Twórcy wyszukiwarki Google starają się zapewniać narzędzia, które pomagają właścicielom stron internetowych skutecznie pozycjonować swoje witryny. Jednym z nich jest dobrze znane Google Search Console, które wcześniej funkcjonowało pod nazwą Google Webmaster Tools. W tym artykule przyjrzymy się zatem temu, jak prezentował się ów poprzednik GSC.

Narzędzia dla Webmasterów Google – krótka historia

Pierwszą stronę z poradami dla webmasterów Google zaczęło prowadzić w 2001 roku, czyli już 4 lata po tym, jak znana obecnie wyszukiwarka pojawiła się w sieci. Z czasem portal ten był rozbudowywany, aż w 2006 roku powstało Google Webmaster Tools. Cel tego narzędzia od samego początku był jeden – zapewnianie właścicielom przydatnych funkcji, które pozwolą im monitorować to, jak ich strona jest traktowana przez Google.

Google Webmaster Tools dawało zatem wgląd w takie kwestie techniczne jak błędy indeksowania, bezpieczeństwo czy z czasem optymalizacja pod urządzenia mobilne. Narzędzie gromadziło także liczne metryki dotyczące ruchu, linków, itp.

Oczywiście omawiana platforma była daleko w tyle w porównaniu do tego, jak prezentuje się obecnie. Jeśli przykładowo chodzi o webmaster tools site verification, to w 2009 roku istniały jedynie 2 metody, na potwierdzenie tego, że jest się właścicielem danej strony – meta tag oraz plik HTML. Obecnie oprócz nich można skorzystać także z kodu śledzenia Google Analytics, menedżera tagów Google, weryfikacji usługi domeny od jej dostawcy oraz konta na usługach Witryny, Blogger lub Domains.

Poniżej screenshot pokazujący, jak popularne narzędzie dla webmasterów wyglądało w 2012 roku:

Google Webmaster Tools – dlaczego zmieniono nazwę?

Do zmiany nazwy na Google Search Console doszło 20 maja 2015 roku. Jak określili to twórcy, przez lata funkcjonowania narzędzia byli oni w stanie lepiej poznać jego użytkowników oraz ich potrzeby. W rezultacie doszli do wniosku, który został umieszczony w oficjalnym ogłoszeniu:

Okazuje się, że tradycyjne pojęcie „webmastera” odzwierciedla tylko część z Was. Mamy wszelkiego rodzaju fanów Narzędzi dla Webmasterów: hobbystów, właścicieli małych firm, ekspertów SEO, marketingowców, programistów, designerów, twórców aplikacji i oczywiście webmasterów.

Łączy Was wszystkich chęć udostępniania swojej pracy w sieci i umożliwienia jej znalezienia za pomocą wyszukiwarki Google. Dlatego, aby mieć pewność, że nasz produkt obejmuje wszystkich użytkowników, którym zależy na kwestii widoczności w Google, postanowiliśmy zmienić nazwę Narzędzi dla Webmasterów na Google Search Console.

Google Webmaster Tools – podsumowanie

Jak więc widać, zmiana nazwy Google Webmaster Tools na obecną jak najbardziej miała sens. Dzięki temu, że omawiane narzędzie jest bardzo rozbudowane i ma coraz więcej zastosowań, gromadzi wokół siebie nie tylko webmasterów. Postaraj się zatem maksymalnie wykorzystać potencjał tej platformy.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!