Index nofollow vs noindex

Index nofollow vs noindex

22 czerwca 2021 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 4 min.

Nie wszystkie linki powinny być traktowane tak samo z punktu widzenia pozycjonowania i nie wszystkie strony powinny być indeksowane przez Google. W tym artykule dowiesz się, dlaczego tak jest i jak w tym celu korzystać z metatagów nofollow i noindex.

Nofollow – czym jest i kiedy go stosować?

Każdy odnośnik prowadzący do danej strony przesyła jej tzw. link juice, który ma znaczenie w ocenianiu jej PageRank’u. Google kieruje się prostą zasadą – jeśli wiele witryn publikuje u siebie odnośniki do danej strony, to zapewne dostarcza ona czegoś wartościowego i warto ją wypromować w wynikach wyszukiwania.

Link juice nie jest jednak przesyłany, gdy link otrzyma tag nofollow. Odnośnik oczywiście dalej przekierowuje ruch na wybraną stronę, jednak nie ma wpływu na sam PageRank.

Kiedy stosować nofollow? Tag ten stworzono z myślą o sytuacjach, gdy nie jesteś w stanie dokładnie określić, czy link kieruje do zaufanych treści. Przykładem są choćby komentarze na blogu – swego czasu wiele osób spamowało tę sekcję odnośnikami do swojej oferty, aby w ten sposób wypromować ją w Google. Gdy linki takie są oznaczane jako nofollow, tracą wartość z punktu widzenia PageRank’u, co zniechęca do takich działań.

W zapisie HTML nofollow wygląda następująco:

<a href=”http://www.xyz.pl” rel=”nofollow”>Link</a>

Noindex – czym jest i kiedy go stosować?

Crawling polega na tym, że gdy Google odwiedza stronę, analizuje wszystkie powiązane z nią linki i je zapamiętuje. Jeśli zatem dbasz o dobrą strukturę linkowania wewnętrznego, nie dojdzie do tzw. osierocenia strony. Zjawisko to ma miejsce, gdy dana podstrona domyślnie istnieje na serwerze, jednak nie prowadzą do niej żadne odnośniki, przez co Google nie jest w stanie jej znaleźć.

Co jednak, gdy chcesz, aby pewne strony nie były od razu indeksowane przez Google? Właśnie tutaj z pomocą przychodzi metatag noindex. Stosując go, dajesz do zrozumienia wyszukiwarce, że nie powinna dodać danych stron do swojego indeksu. Testy wykazały, że robot indeksujący w pełni respektuje to oznaczenie i nawet nie odwiedza takich stron.

Kiedy stosować metatag noindex? Stworzono go z myślą o tych sekcjach strony, do których użytkownicy nie powinni być w stanie trafić bezpośrednio z Google. Przykładem są choćby unikatowe strony podziękowania w sklepach internetowych, na które klienci są przekierowywani dopiero po dokonaniu transakcji.

Inny przykład to wszelkie sekcje strony internetowej, które powinny być dostępne jedynie dla pracowników firmy. Aby nie trafiły na nie niepowołane osoby, warto je oznaczyć za pomocą noindex.

W zapisie HTML noindex wygląda następująco:

<a href=”http://www.xyz.pl” rel=”noindex”>Link</a>

Nofollow vs noindex – podsumowanie

Oba omówione tutaj metatagi mają swoje zastosowanie. Dzięki nim będziesz mieć pewność, że niepowołane osoby nie otrzymają dostępu do wybranych przez Ciebie części strony oraz uzyskasz kontrolę nad linkami, które znajdują się na witrynie. Pamiętaj zatem, aby odpowiednio z nich korzystać.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!