Spis treści :
Najpopularniejsza wyszukiwarka świata oczekuje od stron internetowych unikania pewnych działań – niezastosowanie się do tych wytycznych może skutkować filtrem Google. Czym dokładnie jest ów filtr? Jakie są jego rodzaje i jak sobie z nim poradzić, gdy zostanie nałożony na Twoją stronę? Tego dowiesz się w tym artykule.
Filtr Google to kara nałożona przez wyszukiwarkę z powodu nieprzestrzegania wskazówek Google dla webmasterów. Po jej nałożeniu pozycje w wynikach wyszukiwania są znacznie obniżone.
Istnieją dwa zakresy kar – częściowe i całościowe. W przypadku tego pierwszego strona traci pozycje na wybrane słowa kluczowe. Filtr całościowy z kolei dotyka wszystkie słowa kluczowe, na które pozycjonuje się witryna.
Oprócz zakresu kar filtry Google dzielimy także w zależności od tego, w jaki sposób zostały nałożone – ręcznie lub algorytmicznie. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Filtr ręczny jest nakładany przez pracowników Search Quality Team. Jest to w pewien sposób indywidualna kara, dlatego jeśli ucierpiałeś z jej powodu, zapewne Twoja strona z dość wyraźnego powodu musiała podpaść Google.
Na szczęście filtr ręczny nie jest trudny do wykrycia. Aby poznać szczegóły z nim związane, otwórz Google Search Console. Następnie przejdź do menu Ruch związany z wyszukiwaniem > Ręczne działania. Co najważniejsze, znajdziesz tutaj informację o przyczynie nałożenia takiej kary. Mogą one być bardzo różne, jednak dzielą się głównie na następujące kategorie:
Gdy już naprawisz wymienione błędy, należy poprosić Google o ponowną indeksację. Następnie musisz czekać aż odpowiedni pracownik jeszcze raz przeanalizuje Twoją stronę i wyda werdykt. W niektórych przypadkach czas oczekiwania na decyzję może jednak trwać nawet kilka miesięcy.
Ten rodzaj kary jest z kolei nakładany automatycznie przez algorytmy Google. Sprawdzają one, czy witryna nie łamie zaleceń, które zostały wprowadzone przez liczne aktualizacje jak Panda czy Pingwin. Często do nałożenia omówionej wcześniej kary ręcznej dochodzi po tym, gdy na stronę zostanie nałożony filtr algorytmiczny, a dopiero później pracownik Google bliżej przyjrzy się witrynie.
W przypadku filtru algorytmicznego trudniej jest ustalić, co doprowadziło do powstania problemu. W takich sytuacjach najlepiej jest przeprowadzić audyt SEO, który pozwoli ponownie dokładnie przyjrzeć się wszelkim aspektom pozycjonowania strony. Wymaga to oczywiście czasu i wysiłku, jednak w zasadzie nie ma innego wyjścia.
Gdy uda Ci się naprawić błędy, które przyczyniły się do nałożenia filtru algorytmicznego, należy czekać na ponowną indeksację witryny przez Google.
Do nałożenia filtru przez Google może dojść nawet wtedy, gdy starasz się robić wszystko według zaleceń Google. Takiej sytuacji oczywiście nigdy nie można zbagatelizować. Jeśli zmagasz się z tego typu problemem, skontaktuj się z nami.
Autor artykułu: Roksana Dębowiak