Na czym polega katalogowanie stron?

Na czym polega katalogowanie stron?

20 września 2021 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 4 min.

SEO przez ostatnie lat bardzo się zmieniło. Choć niektóre metody pozycjonowania dalej przynoszą świetne efekty, to jednak wiele innych stało się przestarzałych lub po prostu trzeba do nich obecnie podchodzić nieco inaczej. W tym artykule przyjrzymy się zatem bliżej, czym są katalogi stron www i czy warto obecnie z nich korzystać.

Katalog stron www – czym jest?

Katalog stron to specjalna witryna (angielski odpowiednik to web directory), która stanowi pogrupowany zbiór odnośników do innych stron. Sama organizacja owych linków jest już zależna od charakteru danego katalogu. Niektóre z nich gromadzą praktycznie wszystkie kategorie, podczas gdy inne skupiają się na wybranych branżach.

katalogowanie-stron-internetowych

Przykładowy katalog skupiający się na firmach prawniczych

Kiedy zaczęła się praktyka katalogowania stron? Tego typu zbiory były rozwijane już w latach 90. ubiegłego wieku, a więc wtedy, gdy Internet dopiero raczkował. Pierwszym z nich był serwis The World Wide Web Virtual Library, czyli vlib.org.

Katalog a SEO

Katalogi stron www swego czasu miały kluczowe znaczenie w procesie promowania witryn. Było tak z prostego powodu – zanim wyszukiwarki internetowe jak Google w ogóle powstały i odpowiednio się rozwinęły, takie zbiory stanowiły praktycznie jedyny sposób na znalezienie stron o interesującej nas tematyce.

Katalogi przypominały zatem swego rodzaju książkę telefoniczną, za pomocą której dało się wyszukiwać odpowiednio pogrupowane adresy. Jednak wraz z rozwojem Google ich znaczenie nie spadło od razu. Jako że najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie kładzie duży nacisk na linki, takie zbiory stanowiły świetny sposób na wygenerowanie dużej ilości odnośników, które przez boty były traktowane jako naturalne i wysokiej jakości.

Katalogowanie stron – czy warto obecnie z niego korzystać?

W 2012 roku wprowadzono aktualizację Pingwin, która zmieniła to, jak Google traktuje linki. W jej wyniku proste odnośniki z katalogów straciły na wartości, przez co takie zbiory przestały być łatwym i zawsze sprawdzonym sposobem na pozycjonowanie.

Czy warto zatem obecnie korzystać z katalogów SEO? Tak, jednak pamiętaj, że znalezienie takich wartościowych, które nie zaszkodzą pozycjonowaniu, a raczej przyniosą efekty, jest znacznie trudniejsze. Tylko w ostatnich 2 latach popularne katalogi jak katalog.wp.pl oraz katalog.interia.pl zostały zamknięte.

Nie oczekuj też, że przyniosą one świetne efekty SEO. Zazwyczaj po prostu warto mieć kilka odnośników z takich zbiorów, by nieco zróżnicować profil linków. Podczas wyszukiwania katalogów miej na uwadze takie, które specjalizują się w konkretnych branżach. Przykładowo sprowadzanie-aut.pl gromadzi profile firm, które, jak sama nazwa wskazuje, zajmują się sprowadzaniem pojazdów z innych państw.

Pamiętaj też, że obecnie dobre katalogi powinny raczej przypominać mały portal tematyczny. Wspomniana wcześniej strona sprowadzanie-aut.pl publikuje nie tylko zbiór firm, ale i blog z przydatnymi poradami. Dzięki temu linki z tej witryny mają większą wartość.

Katalogi stron www – podsumowanie

Aby wyprzedzić konkurencję, musisz korzystać z nowych i skutecznych metod pozycjonowania. Czasy świetności katalogów niestety już minęły, jednak nie trzeba całkowicie o nich zapominać, gdyż dalej mają pewną wartość.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!