Pozycjonowanie stron internetowych – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Pozycjonowanie stron internetowych – wszystko, co powinieneś wiedzieć

21 stycznia 2022 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 18 min.

Pozycjonowanie stron www to jeden z głównych sposobów na zdobycie klientów w Internecie. Na czym zatem dokładnie polega ów proces? Jak go sprawnie realizować? Na co uważać? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym poradniku.

Co to jest pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony w Internecie to wszelkie działania, których celem jest zwiększenie widoczności i rozpoznawalności danej witryny w sieci. Pojęcie to jest zamiennie używane z terminem SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych).

Oczywiście treści w Internecie nie są widoczne w nim same z siebie. Aby dało się je znaleźć, użytkownicy sieci wykorzystują odpowiednie narzędzia. Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to główny sposób na dotarcie do Internautów, gdyż jest ona zdecydowanie najpopularniejsza.

Z tego też powodu podczas omawiania wszelkich kwestii związanych SEO w domyśle odnosi się właśnie do Google.

Pozycjonowanie – co to jest od strony technicznej?

Wcześniejszy opis wskazuje, na czym ogólnie polega pozycjonowanie SEO. Jakie jednak procesy mają miejsce, gdy Google ustala, co i w jakiej kolejności przedstawić w wynikach wyszukiwania? Można je sprowadzić do 3 następujących etapów:

  • Crawling – roboty indeksujące (znane także jako spiderboty, boty lub Googleboty) „pełzają” po Internecie i znajdujących się w nim stronach, analizując i gromadząc zawarte na nich treści.
  • Indeksowanie – gdy crawling zostanie zakończony, zgromadzone w ten sposób informacje na temat stron są następnie zapisywane do indeksu Google, czyli ogromnej bazy danych. Gdy użytkownicy wpisują jakieś zapytanie, wyszukiwarka „konsultuje się” z owym indeksem, aby zwrócić trafne odpowiedzi.
  • Rankingowanie – w ramach odpowiedzi na zapytanie Google przedstawia wybrane strony ze swojego indeksu. O tym, w jakiej kolejności się pojawią, decyduje właśnie proces rankingowania, który bierze pod uwagę różne czynniki, aby zwrócić jak najbardziej trafne i jakościowe wyniki.

Pozycjonowanie stron i SEO siłą rzeczy sprowadza się do tego, aby omawiane wyżej czynniki (a zwłaszcza proces rankingowania) optymalizować w maksymalny sposób. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, na jakie kwestie Google zwraca najbardziej uwagę.

Pozycjonowanie stron – jak to działa?

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www polegają przeważnie na 3 głównych kategoriach działań:

1. Kwestie techniczne

Indeksowanie to niejako dodanie strony do wyszukiwarek. Aby jednak odpowiednie boty były w stanie sprawnie przeanalizować jej zawartość, nie powinny napotykać na drodze niepotrzebnych problemów.

Oprócz tego sami użytkownicy podczas korzystania ze strony chcą cieszyć się maksymalnie wygodnym i przystępnym doświadczeniem. Z tego powodu dbanie o kwestie techniczne jak szybkość ładowania, dobór serwera, jakość kodu itp. ma duże znaczenie w procesie optymalizacji SEO.

2. Linki przychodzące

Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google? Sami twórcy wyszukiwarki podczas jej tworzenia zainspirowali się przede wszystkim publikacjami naukowymi. Nie mieli na myśli konkretnych badań, ale raczej to, jak w środowisku akademickim się je traktuje.

Otóż badanie jest uznawane za godne uwagi, jeśli wiele innych (najlepiej także jakościowych publikacji) się do niego odnosi. Podobną zasadę przyjęto w Google. Jeśli do danej strony kieruje wiele innych witryn, jest to dobry sygnał, który wskazuje, że zasługuje ona na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Właśnie z tego powodu w przypadku optymalizacji strony pod Google dbanie o ilość i jakość linków przychodzących jest tak bardzo ważne.

3. Content

Content is king dlatego ma on bardzo duże znaczenie w przypadku SEO. Jak pozycjonować za jego pomocą strony? Google podczas oceniania witryn analizuje ich zawartość, przegląda znajdujące się tam frazy kluczowe i ustala tematykę.

Na tej podstawie następnie decyduje, czy owa strona zawiera odpowiedź na pytanie wprowadzone przez użytkownika. Oczywiście im więcej jakościowego contentu, tym większa szansa, że Google zauważy daną stronę i nagrodzi ją lepszymi pozycjami.

Powyższy podział to duże uproszczenie, dlatego w dalszej części artykułu bliżej przyjrzymy się metodom na pozycjonowanie stron i temu, jak to się dokładnie robi. Wcześniej omówimy to, na jakie główne kategorie można podzielić SEO.

Rodzaje pozycjonowania – 5 głównych typów

Pozycjonowanie strony HTML może mieć różne cele, dlatego w procesie tym da się wyróżnić pewne typy działań SEO. Przyjrzyjmy się im bliżej:

1. Standardowe pozycjonowanie

W przypadku takich działań wysiłki koncentrują się na kilku lub kilkunastu frazach kluczowych, na które strona chce być widoczna. Budżet jest inwestowany także w inne standardowe działania związane z kwestiami technicznymi, pozyskiwaniem linków itp.

Strategia w przypadku tego podejścia nie jest szczególnie skomplikowana, a pozwala ona w rozsądnym okresie zbudować rozpoznawalność marki. Wadą tego podejścia jest to, że wymaga dużych środków, jako że nieliczne najpopularniejsze słowa z danej niszy zwykle są także bardzo konkurencyjne.

2. Pozycjonowanie szerokie/pozycjonowanie na długi ogon

Pozycjonowanie szerokie od standardowego różni się przede wszystkim zakresem. W przypadku tego pierwszego nie mówimy już o kilku lub kilkunastu najważniejszych zapytaniach – takie podejście bierze na celownik kilkaset lub nawet kilka tysięcy fraz kluczowych. Budżet oczywiście także jest wydawany na inne standardowe działania SEO.

Jeśli jakaś strona targetuje mnóstwo fraz kluczowych z danej branży, siłą rzeczy wiele z nich będzie także zapytaniami long tail, czyli na długi ogon. Składają się one z 3 i więcej słów, a z racji swojego rozbudowania charakteryzuje je zwykle konkretna intencja zakupowa.

Z tego powodu omawiane podejście określane jest także jako pozycjonowanie na długi ogon. Zaletą takiej strategii jest to, że pozwala pozyskać jakościowy ruch. Osoby odwiedzające stronę nie trafiają na nią po wpisaniu niejasnych zapytań typu „kredyt”, lecz np. „kredyt na samochód elektryczny”. Istnieje wtedy większa szansa, że skorzystają z właściwie przygotowanej oferty.

Wadą pozycjonowania szerokiego jest to, że dobranie i monitorowanie licznych fraz kluczowych wymaga sporych umiejętności. Z drugiej strony targetowanie mniej konkurencyjnych zapytań może pomóc oszczędzić koszty.

3. Pozycjonowanie lokalne

Lokalne zapytania to takie, które skupiają się na określonym regionie geograficznym np. „wykończenia wnętrz Warszawa”. Takie frazy mają największe znaczenie w przypadku biznesów usługowych, które koniecznie muszą obsługiwać klientów u siebie (np. fryzjerzy) lub na dojazd (np. wykończenia wnętrz).

Ten typ pozycjonowania stron internetowych także obejmuje standardowe praktyki, jednak oprócz tego skupia się mocno na takich czynnikach jak profil w Google Moja Firma, Mapy Google, wpisy NAP i widoczność na Facebooku.

Wadą tego podejścia jest oczywiście to, że podczas pozycjonowania strony nie zyska ona widoczności w szerszej skali. Jeśli dana firma planuje ekspansję na inne rejony lub np. rozpoczęcie sprzedaży produktów na całą Polskę, będzie musiała zainwestować w inne rodzaje SEO.

4. Automatyczne pozycjonowanie strony

Można powiedzieć, że jest to dość niszowy i specyficzny typ pozycjonowania, jednak warto go krótko omówić, gdyż tego typu oferty można spotkać w sieci. Pojęcie to zwykle odnosi się do narzędzi, które pozwalają zautomatyzować i uprościć pewne procesy związane z SEO. Może to obejmować takie czynności jak:

  • Publikacja contentu na stronie internetowej
  • Zamieszczanie i udostępnianie treści w mediach społecznościowych
  • Tworzenie raportów dotyczących słów kluczowych
  • Przeprowadzanie prostych audytów

Czy takie zautomatyzowane SEO jest w stanie zastąpić świadome działania, najlepiej zlecone agencji? Zdecydowanie nie. Potrafi ono oczywiście pomóc pod wieloma względami i odciążyć z ładunku pracy, jednak nie można na nim w pełni polegać. Czasami pojęcie automatyczne pozycjonowanie strony jest używane jako chwyt marketingowy, dlatego tym bardziej zachowaj czujność.

5. Pozycjonowanie za efekt

Termin ten odnosi się nie do samego typu pozycjonowania, lecz tego, jak usługodawca podchodzi do jego rozliczania. Jak nazwa wskazuje, do zapłaty dochodzi jedynie, gdy np. agencja osiągnie zamierzony cel w kwestii SEO jak zdobycie przynajmniej 5 miejsca w wynikach wyszukiwania w przypadku TOP10 fraz.

Choć takie podejście może wydawać się opłacalne, to jednak z racji tego, jak zmieniły się algorytmy Google, nie jest wskazane zawiązywanie tego typu umów. Dobre pozycjonowanie stron www oczywiście daje efekty, jednak trudno jest pod tym względem zawsze być w stanie zagwarantować coś konkretnego. Może to prowadzić do tego, że usługodawca będzie czuł na sobie presję, by skorzystać z technik Black Hat SEO, byleby tylko faktycznie osiągnąć „zagwarantowane” pozycje.

Oczywiście zakazane przez Google metody SEO mogą doprowadzić do nałożenia kar na stronę, czego na pewno byś nie chciał. Z tego powodu pozycjonowanie za efekt nie jest zalecane.

Skuteczne pozycjonowanie stron – na czym polega?

Przyjrzyjmy się bliżej temu, jakie metody wykorzystuje się w przypadku pozycjonowania stron www:

1. Słowa kluczowe w meta opisach i meta tytułach

Meta title i meta description decydują o tym, jak link do danej strony będzie prezentować się w wynikach wyszukiwania. Warto dlatego zawrzeć w nich powiązane frazy kluczowe. Choć Google nie potrzebuje ich tak bardzo w celu zrozumienia tematyki tekstu, jak jeszcze kilka lat temu, to jednak są one przydatne z punktu widzenia użytkownika:

Jak widać, słowa w meta opisie, które pokrywają się z wprowadzoną frazą kluczową, są pogrubione. Zwiększa to szanse, że użytkownicy je zauważą i zainteresują się owym linkiem, co pomaga w pozycjonowaniu strony w Google.

2. Szybkość ładowania

Skuteczne pozycjonowanie to w dużej mierze kwestie techniczne. Jedną z najważniejszych z nich jest właśnie szybkość ładowania. Nie powinna ona być większa niż 3 sekundy. Każde opóźnienie ponad ten limit zwiększa szansę na to, że odwiedzający opuści stronę.

Google od wielu lat kładło nacisk na szybkie działanie witryn, dlatego jest to bardzo ważny element, jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie stron internetowych.

3. Wpisy gościnne

Wpisy gościnne to artykuły blogowe, które pojawiają się na innych stronach i zawierają odnośniki kierujące do pozycjonowanej witryny. Publikacja takich treści pomaga w budowaniu profilu linków.

Aby jednak było to skuteczne pozycjonowanie strony www, należy pamiętać o zachowaniu równowagi. Nie można w ich przypadku stawiać na ilość, gdyż Google jest w stanie uznać to za próbę manipulowania rankingiem. Same artykuły należy także zamieszczać na powiązanych tematycznie stronach.

4. Google Moja Firma

Profil w Google Moja Firma ma bardzo duże znaczenie w przypadku pozycjonowania biznesów (zwłaszcza tych lokalnych). Po wpisaniu nazwy firmy wizytówka ta jest często jednym z pierwszych źródeł informacji na temat danego przedsiębiorstwa.

Nie można zatem pominąć tego elementu w przypadku skutecznego pozycjonowania w Google. Optymalizacja profilu GMF obejmuje takie czynności jak dodawanie jakościowych zdjęć, opisy zakresu usług, reagowanie na opinie klientów itp.

Profesjonalne pozycjonowanie strony w Google – na co uważać?

Jeśli chcesz osiągnąć jak najlepsze efekty, jeśli chodzi o pozycjonowanie w wyszukiwarce Google, unikaj następujących błędów:

1. Zaniedbanie linkowania wewnętrznego

W działaniach SEO dużą uwagę poświęca się zdobywaniu zewnętrznych linków. Choć są one bardzo ważne, to jednak w przypadku profesjonalnego pozycjonowania nie można zaniedbać także tych wewnętrznych przekierowań.

Dobra struktura odnośników wewnętrznych zapewnia użytkownikom sprawną nawigację i pomaga Google w ocenianiu samej zawartości. W tym celu warto zadbać o utworzenie XML sitemapy, w której zapisana jest struktura linkowania witryny.

2. Brak strategii contentowej

Nie wystarczy jedynie prowadzić bloga firmowego i od czasu do czasu wrzucać tam w miarę dobre artykuły. Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google wymaga stałego dopływu jakościowego contentu, który jest zoptymalizowany pod konkretne frazy kluczowe i tworzony z myślą o jasno określonej intencji użytkowników.

3. Nieprzeprowadzanie audytów

Audyt SEO to dokładna analiza witryny pod kątem czynników, które wpływają na zajmowane przez nią pozycje. Należy go przeprowadzić przed samym opracowaniem planu pozycjonowania strony w Google. Warto go także realizować w regularnych odstępach czasu (np. co rok), aby monitorować inne kwestie i w razie czego ustalić, jakie poprawki priorytetowo wprowadzić.

Na koniec odpowiedzmy sobie jeszcze, ile czasu zajmuje pozycjonowanie w Google.

Ile trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych jest obecnie bardziej złożonym procesem, niż wcześniej, dlatego trudniej jest ustalić, kiedy poszczególne działania przyniosą rezultaty. Z tego też powodu, jak już wcześniej wspomniano, pozycjonowanie za efekt przestało mieć rację bytu.

Kiedy zatem spodziewać się wzrostu pozycji? W przypadku jakościowych działań z zakresu pozycjonowania stron internetowych i SEO pierwsze efekty będą widoczne po 6-12 miesiącach. Jeśli chodzi o konkurencyjne nisze i działania podejmowane w szerokiej skali, będzie to raczej ta druga granica. W najlepszych przypadkach efekty da się zauważyć już po 3 miesiącach.

Co zrobić, aby strona była widoczna w Google jak najszybciej? Samego procesu SEO nie da się za bardzo przyspieszyć, jednak korzystanie z reklam Google Ads może być dobrym wyjściem, aby w miarę szybko zbudować rozpoznawalność marki i produktów.

Pozycjonowanie stron internetowych – podsumowanie

Pozycjonowanie to złożone zagadnienie, dlatego warto w tym celu skorzystać z usług profesjonalistów. Dzięki temu zwiększysz szanse na to, że w możliwie jak najszybszym czasie uzyskasz prawdziwe efekty, które pozostaną na długo.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!