Strona responsywna a mobilna – która jest lepsza dla SEO

Strona responsywna a mobilna – która jest lepsza dla SEO

1 kwietnia 2022 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 3 min.

Obecnie wszystkie witryny internetowe powinny być tworzone z myślą o urządzeniach przenośnych. Jak zatem podejść do tego zadania? Czy wystarczy mobilna wersja strony, czy też lepiej przygotować responsywny fundament? Tego dowiesz się w tym artykule.

Mobilna strona internetowa – co to jest?

Dedykowana mobilna strona jest oddzielną wersją danej witryny. Zazwyczaj umieszczana jest ona pod osobnym adresem URL w stosunku do głównej witryny – na przykład m.xyz.pl. Zwykle odwiedzający, którzy korzystają z urządzeń przenośnych i otworzą główną wersję, są przekierowywani na ten wariant mobilny.

Zazwyczaj dedykowana wersja nie daje użytkownikom dostępu do pełnej zawartości głównej witryny. Jest tak, gdyż w praktyce wymagałoby to zarządzania contentem na dwóch osobnych stronach internetowych.

Z tego powodu tego typu wersje są projektowane tak, aby zawierały jedynie najważniejsze treści oraz takie, co do których jest pewność, że będą poprawnie przedstawiać się na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu docelowym użytkownikom można prezentować najlepszy content.

Strona responsywna – co to jest?

Jak sama nazwa wskazuje, responsywne strony www elastycznie dostosowują się do typu urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik. Witryna automatycznie dopasowuje układ treści do rozmiaru ekranu użytkownika i rozdzielczości.

Przykładowo osoba korzystająca z komputera z dużym monitorem zobaczy tę samą stronę w formacie trójkolumnowym. Jeśli jednak odwiedzi ją za pomocą telefonu, ta sama witryna z tą samą zawartością będzie już przedstawiona w formacie jednokolumnowym. Dzięki temu, niezależnie od tego, z jakiego korzysta się urządzenia, wszyscy mają dostęp do identycznych treści przedstawionych w przystępny sposób.

Strona responsywna a mobilna – co wybrać?

Jeśli chodzi o kwestie SEO, powinieneś koniecznie wybrać responsywny design stron internetowych. Jeszcze lata temu tworzenie osobnej wersji mobilnej mogło się sprawdzić, jednak w 2016 roku Google zaczęło wprowadzać Mobile First Index. Jak on działa? Otóż wyszukiwarka podczas indeksowania i oceniania stron bierze pod uwagę w pierwszej kolejności mobilną wersję. Początkowo zmiana ta nie dotyczyła wszystkich witryn, jednak od marca 2021 roku Google już w ogóle nie indeksuje wersji na desktop i skupia się wyłącznie na tym, jak działa ona na urządzeniach przenośnych.

Jak zatem sprawdzić, czy strona jest responsywna? Najlepiej wykorzystaj Narzędzie do testowania optymalizacji mobilnej od Google. Dzięki niemu przeprowadzisz szybki test, jak i uzyskasz informacje zwrotne, co ewentualnie naprawić.

Strona responsywna a mobilna – podsumowanie

W obecnej erze popularności urządzeń mobilnych korzystanie z dobrze zaprojektowanej responsywnej strony jest koniecznością. Postaraj się dlatego odpowiednio dostosować swoją witrynę.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!