Redirect 301 i 302 – czym są przekierowania i jakich błędów przy nich unikać

Redirect 301 i 302 – czym są przekierowania i jakich błędów przy nich unikać

4 kwietnia 2022 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 8 min.

Przekierowań na stronach internetowych nie da się uniknąć. Co zatem warto o nich wiedzieć? Z których z nich korzystać i jakich błędów unikać? Tego dowiesz się w tym artykule.

Przekierowanie 301 – czym jest?

Przekierowanie 301 pomaga odsyłać wyszukiwarki i użytkowników na właściwą stronę. Jego zastosowanie oznacza, że dana zawartość została na stałe przeniesiona w inne miejsce. Użytkownicy zobaczą dlatego nowy adres, ponieważ zastąpił on ten stary. Spowoduje to zmianę URL strony, gdy będzie ona wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

W przypadku witryn umieszczonych na serwerach Apache, tworzenie takiego przekierowania wymaga dostępu do pliku .htaccess. Z tego powodu stosuje się wobec niego także nazwę htaccess 301 redirect.

Przekierowanie 302 – czym jest?

Przekierowanie 302 jest przekierowaniem tymczasowym i kieruje użytkowników oraz wyszukiwarki na wskazaną stronę przez określony czas lub do momentu jej usunięcia. Może być wyświetlane jako 302 found (HTTP 1.1), czyli znaleziono lub moved temporarily (HTTP 1.0) – przeniesiono.

Przekierowanie 302 da się przeprowadzić za pomocą meta tagu lub skryptu JavaScript – dostęp do plików serwera nie jest konieczny.

Przekierowania – błędy, których należy unikać

Przyjrzyjmy się kilku częstym błędom, jakie są dokonywane w przypadku tworzenia przekierowań:

1. Zastosowanie złego przekierowania

Przekierowania 301 i 302 są często źle zamiennie stosowane. To pierwsze oznacza, że zasób lub strona zostały na stałe przeniesione z jednej lokalizacji do innej. To drugie wskazuje z kolei, że zasób lub strona zostały tymczasowo przeniesione i mogą powrócić do pierwotnej lokalizacji w najbliższej przyszłości.

Użycie niewłaściwego przekierowania może spowodować poważne problemy dla ruchu i wydajności SEO. Na przykład, jeśli zastosujesz 302 w przypadku podstrony, która została usunięta na stałe, Google może dalej zachowywać stary adres URL, nie przekazując odpowiednio szybko wartości SEO do nowej strony.

Jeśli jednak użyjesz przekierowania 301 w przypadku strony, która została usunięta jedynie tymczasowo, możesz spowodować całkowite wykasowanie wartościowego adresu URL z wyników wyszukiwania.

2. Łańcuchy przekierowań

Łańcuch przekierowania może wyglądać następująco: Strona 1 > Strona 2 > Strona 3 > Strona 1.

Google raczej szybko zauważy tego typu łańcuch, dlatego takie strony mogą zostać usunięte z indeksu. Odwiedzający z kolei zapewne nie zobaczą żadnych treści. Takich sytuacji da się uniknąć, jeśli każde przekierowanie będzie odpowiednio testowane.

3. Zbyt dużo przekierowań do strony głównej

Jeśli tworzysz przekierowania do strony głównej z myślą o tym, aby lepiej ją wypozycjonować, popełniasz poważny błąd. Tracisz wtedy sygnały powiązane ze starszym contentem, co popsuje jego widoczność. Taki stan rzeczy to do tego ostrzegawczy sygnał dla crawlerów.

Przekierowania 301 i 302 – podsumowanie

Przekierowania to przydatne narzędzia, które pomogą Ci dbać o stan swojej strony. Korzystaj dlatego z nich umiejętnie.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!