Znaczenie linków nofollow w pozycjonowaniu

Znaczenie linków nofollow w pozycjonowaniu

Czas czytania: 3 min.

Jakościowe odnośniki do strony internetowej to kluczowy element SEO. Jednak link linkowi nierówny. Wiele zależy od tego, czy zostanie on określony jako dofollow lub nofollow. Czy warto pozyskiwać odnośniki tego drugiego rodzaju? Tego dowiesz się w tym artykule.

Tag nofollow – czym jest?

Aby wytłumaczyć działanie rel nofollow, należy pamiętać o tym, jak ogólnie linki są analizowane z punktu widzenia Google. Gdy strona A zamieści u siebie odnośnik do strony B, ta druga zyska większą wartość z punktu widzenia wyszukiwarki. Jest to tzw. link juice.

Google kieruje się prostym rozumowaniem – jeśli wiele stron linkuje do danej witryny, zapewne dostarcza ona czegoś wartościowego, dlatego powinna znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu powstał PageRank, który pozwala wyszukiwarce oceniać jakość poszczególnych linków i nadawać większą lub mniejszą wartość poszczególnym stronom, uwzględniając ich profil odnośników.

Wszystko to oczywiście działa w ten sposób, gdy mówimy o linkach dofollow. Odnośniki nofollow rzecz jasna dalej przekierowują do określonej strony, jednak nie przyczyniają się do większej wartości PageRank’u.

Tag nofollow wprowadzono głównie dlatego, aby przeciwdziałać aktom internetowego wandalizmu. Przykładem takiego działania jest choćby spamowanie artykułu blogowego komentarzami, w których zawarte są odnośniki do „promowanej” w ten sposób innej strony internetowej. Właściciel bloga może ustalić, aby wszystkie linki zawarte w komentarzach były ustawiane jako nofollow, co na pewno zniechęci innych do takich działań.

Linki nofollow – jaką mają wartość?

Skoro linki nofollow nie przekładają się bezpośrednio na lepsze pozycje w Google, to czy warto je zdobywać? Tak – oto kilka powodów:

  • Bardziej zróżnicowany profil linków

Naturalny profil linków nie powinien być w 100% dofollow. Odnośniki z takich źródeł jak media społecznościowe, fora i katalogi otrzymują domyślnie tag nofollow, a mimo tego warto o nie zabiegać.

Zbyt duża ilość linków dofollow może też wskazywać na potencjalną manipulację profilem linków.

  • Większy ruch

Linki nofollow dalej przekierowują użytkowników do wskazanej strony internetowej. Oznacza to, że jeśli uda Ci się go zdobyć we właściwym miejscu, uzyskasz dużą liczbę nowych odwiedzających.

  • Budowanie marki i rozpoznawalności

Kontynuując myśl z poprzedniego podpunktu, linki nofollow w odpowiednich miejscach sprawiają, że Twoja marka staje się bardziej rozpoznawalna. PageRank to nie wszystko – ważne jest także to, aby „udzielać” się w odpowiednich kręgach w sieci.

Linki nofollow – podsumowanie

Tag nofollow nie sprawia od razu, że dany link jest bezwartościowy. SEO to nie tylko link juice, ale także i budowanie reputacji oraz generowanie naturalnego ruchu. Staraj się zatem konstruować rozbudowany profil linków i wyraźną obecność w sieci, a o zwykłe odnośniki dofollow nie będziesz musiał się martwić.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Karol Michałowski

Autor artykułu:

Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.

Zapisz się do newslettera!