Czemu powinieneś zadbać o responsywność stron internetowych i jakie da Ci to korzyści

Czemu powinieneś zadbać o responsywność stron internetowych i jakie da Ci to korzyści

27 stycznia 2020 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 6 min.

Gdy dostęp do Internetu w końcu stawał się możliwy w przypadku telefonów komórkowych, większość ludzi traktowała to jako „bajer”, a nie podstawową funkcję takiego urządzenia. Samo korzystanie z sieci w ten sposób nie należało też do najprzyjemniejszych z racji długiego czasu ładowania się stron, czy bardzo trudnej nawigacji.

Obecnie jednak mamy rok 2020 i sytuacja wygląda zupełnie inaczej – urządzenia mobilne generują znaczny procent ogólnego ruchu w sieci. Z tego powodu dostosowanie swojej strony internetowej do mobile stało się ważniejsze niż kiedykolwiek.

W tym artykule omówimy inne powody, dla których powinno się dbać o responsywność stron internetowych. Na początku jednak przyjrzyjmy się temu, co doprowadziło do tego, że poruszany w tym artykule temat jest tak ważny.

Responsywność stron internetowych – dlaczego czynnik ten stał się kluczowy?

Przez ostatnie lata wykorzystanie urządzeń mobilnych w celu korzystania z Internetu znacznie się zwiększyło, o czym świadczą liczne statystyki:

Źródło

Jak widać na powyższym wykresie, w okolicach 2015 roku udział urządzeń mobilnych w ogólnym ruchu internetowym zbliżał się do zrównania z desktopem. Z tego też powodu Google w 2015 roku wprowadził aktualizację, dzięki której przystosowanie stron do mobile przybrało na znaczeniu, gdyż tego typu witryny zaczęły być wyżej pozycjonowane. Dzień ten stał się także znany jako Mobilegeddon, gdyż osoby z branży SEO zaczęły się obawiać, że zmiana wprowadzi wielkie zamieszanie w SEO.

Zmiany były oczywiście nieuniknione, ale nie zachodziły aż tak gwałtownie, jak wielu się spodziewało. Google chciał na początku jedynie przetestować w ogóle to, jakie efekty da owa decyzja o nowych priorytetach dotyczących pozycjonowania stron internetowych.

Inne aktualizacje i technologie powiązane z responsywnością stron internetowych

Google zaczął podejmować kolejne kroki dotyczące kładzenia nacisku na dostosowanie do mobile. W 2016 roku ogłoszono wprowadzenie mobile first indexing. Jak on działa? Otóż Google, analizując daną stronę internetową, będzie brał pod uwagę w pierwszej kolejności jej wersję mobilną. Nie jest to jednak indeksowanie na zasadzie „mobile only”. Boty dalej będą analizować desktopową wersję witryny, jeśli ta nie posiada swojej mobilnej wersji (sytuacja taka nie będzie dla niej jednak korzystna).

Od marca 2018 roku Google implementuje ów mobile first indexing na szeroką skalę – wcześniej był on niejako w fazie testów i nie miał obejmować wszystkich stron, jednak od podanej daty mobile first stał się kluczowym standardem.

Czym jest responsywność stron internetowych?

W skrócie termin ten odnosi się do takiego procesu projektowania stron internetowych, dzięki którym witryny będą w stanie odpowiednio skalować się do rozmiarów i rozdzielczości ekranu, na którym będą wyświetlane. Przy tym wszystkim oczywiście musi zostać zachowana jakość i struktura strony, a także wygodna nawigacja. Wszystko to dzieje się po to, by użytkownik nie musiał męczyć się z powiększaniem, pomniejszaniem czy scrollowaniem strony, aby była ona dla niego czytelna.

Google stawia także kolejne kroki, jeśli chodzi o dostosowanie stron do urządzeń mobilnych. Efektem tych starań jest AMP – Accelerated Mobile Pages. Pod terminem tym kryje się framework typu open source, który to Google rozwija wraz z Twitterem. Jego celem jest usprawnienie tworzenia mobilnych stron internetowych dzięki stosowaniu odpowiednich uproszczeń w HTML-u oraz ulepszeniu reguł CSS.

Przyjrzyjmy się zatem konkretnym powodom, dla których koniecznie należy dbać o responsywność stron internetowych:

1. Oszczędność kosztów

Swego czasu niektórzy decydowali się na tworzenie dwóch osobnych stron – jedna miała być przeznaczona na urządzenia mobilne, a druga dla domyślnych, desktopowych użytkowników. Takie podejście jest jednak droższe, gdyż wymaga przede wszystkim utrzymywania dwóch witryn jednocześnie. Oprócz tego ogranicza elastyczność, jeśli chodzi o wprowadzanie zmian, gdyż wszystkie z nich muszą być implementowane osobno.

2. Ulepszone doświadczenie użytkownika

User experience jest kluczowe dla stron firmowych. Nikt nie będzie chciał skorzystać z usług przedsiębiorstwa, które prezentuje się nieprofesjonalnie. Responsywny design oferuje znacznie lepsze doświadczenie dla każdego odwiedzającego, co na pewno sprawi, że klienci będą mieć o Tobie lepsze mniemanie.

3. Szybszy czas ładowania i lepsze konwersje

Jeśli ktoś odwiedza Twoją witrynę na urządzeniu mobilnym, a czas jej załadowania jest bardzo długi, raczej nie będzie miał dobrego mniemania o Twojej firmie. Prawdopodobnie nawet nie zapozna się z ofertą, gdyż wydłużony loading przekłada się na większy bounce rate, więc w rezultacie szybko opuści stronę:

Źródło

Współczynnik odbicia jest nierozerwalnie związany ze współczynnikiem konwersji, który określa, jaka część odwiedzających podjęła akcję, do jakiej chciałeś ich skłonić (np. wysłała zapytanie ofertowe). Jak zatem widać, dostosowanie strony do mobile może w dużym stopniu zaważyć o Twoich zyskach.

Podsumowanie

Udział urządzeń mobilnych w ogólnym ruchu internetowym będzie zapewne stale rósł. Z tego też powodu responsywna strona to obecnie konieczność. Jeśli zatem chciałbyś założyć stronę, która będzie spełniała takie standardy, skontaktuj się z nami.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!