3 maja 2021 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 3 min.
W tym artykule poruszamy:
Do czynienia mamy z nimi praktycznie codziennie – adresy URL. Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że są one odpowiednikami adresów stron internetowych. Jak jednak dokładnie są one zbudowane? Co warto o nich wiedzieć? Tego dowiesz się w tym artykule.
URL to skrót od Uniform Resource Locator (ujednolicony format adresowania). Oznacza on adres wybranego, unikalnego zasobu w sieci.
Domyślnie każdy poprawny URL wskazuje na unikalny zasób. Może to być strona HTML, dokument CSS, obrazek itp. W praktyce nie zawsze tak jest, gdyż adres internetowy URL może czasem odnosić się do elementu, który już nie istnieje albo został przeniesiony.
Zasoby reprezentowane przez URL, jak i sam adres, są obsługiwane przez serwer, dlatego to od właściciela witryny zależy to, czy faktycznie będzie on przenosił do pożądanych treści.
W przypadku adresu URL strony internetowej możemy wyróżnić 3 główne elementy;
1. Protokół
https://www.xyz.pl/tekst1
Protokół informuje przeglądarkę, w jaki sposób powinna komunikować się ona z serwerem, aby otrzymywać i wysyłać dane. Domyślnie w tym celu wykorzystywany był HTTP (Hypertext Transfer Protocol). Od kilku ostatnich lat jest on jednak zastępowany przez HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), który działa w zasadzie tak samo, jednak zapewnia większe bezpieczeństwo.
2. Nazwa domeny (host)
https://www.xyz.pl/tekst1
Najbardziej charakterystyczny element adresu URL, czyli nazwa domeny. Składa się on ze specjalnej nazwy oraz domeny najwyższego poziomu, czyli zakończenia typu .com, .pl, .biz itp.
3. Ścieżka
https://www.xyz.pl/tekst1
Jeśli chcesz odwiedzić jedynie główną stronę danej domeny, omawiany element jest zbędny. Oczywiście witryny są zwykle bardziej złożone, dlatego każda dodatkowa podstrona czy zasób ma swój unikalny adres URL określany głównie przez ścieżkę.
Pomimo tego, że adresy URL to techniczny element stron internetowych, za pomocą którego serwer i przeglądarka mogą się komunikować, powinny one być także dostosowane do ludzi. Nie zawsze tak jest, gdyż nieraz ścieżka URL to ciąg trudnych do zapamiętania liter, cyfr i znaków specjalnych.
Z tego powodu stosuj tzw. semantyczne URL. Jeśli np. dany adres kieruje do tekstu pod tytułem Poradnik SEO, powinien on przyjmować formę https://www.xyz.pl/poradnik-seo, a nie czegoś w stylu https://www.xyz.pl/cgfVB6&.
Adresy URL są bardziej złożone, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Warto dlatego znać ich podstawową strukturę oraz optymalizować je tak, by były przyjazne użytkownikom.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Zobacz też:
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację