Poradnik UX od Google dla stron sprzedażowych

Poradnik UX od Google dla stron sprzedażowych

20 lutego 2019 Autor: Norbert Wyszyński Czas czytania: 6 min.

Jak udało się przeoczyć wielu specjalistom, 28 stycznia 2019 roku do sieci trafił kolejny poradnik UX od Google. Tym razem poradnik Google skupia się wyłącznie na rozwiązaniach UX dla stron sprzedażowych oferujących produkty i usługi. Warto się zagłębić w lekturę dokumentu, aby znaleźć obszary, których poprawa może zwiększyć konwersję.

Cztery główne obszary do poprawy UX oraz Sprzedaży

Po przeanalizowaniu stron z branży motoryzacyjnej Google zidentyfikowało cztery obszary istotne dla optymalizacji sprzedaży na tego typu stronach, które mogą zostać zaimplementowane również do innych branż. Google nazywa ten proces „Tworzeniem bezkrwawych doznań na całej ścieżce sprzedaży.”

  1. Strona Główna i prędkość nawigacji
  2. Budowa i cena
  3. Optymalizacja formy przekazu i Dotarcie do celu
  4. Prędkość

Strona Główna i prędkość nawigacji

Analitycy Google doszli do wniosku, że poniższe obszary miały kluczowe znaczenie przy poprawie strony głównej i nawigacji.

Upewnij się, że główne przyciski Call to Action pojawiają się ponad głównym tekstem ofertowym i prowadzą do wartościowych stron landingowych. Zachęć odbiorców do zobaczenia oferty. Umieść w menu stronę pomocy i ofertę obsługi posprzedażowej.

Wartościowe Call to Action

Dodanie wartościowych i angażujących Call to Action zawsze było ważnym elementem. Twórcy sklepów przekonali się o tym wiele lat temu dzięki testom A/B i wiedza ta nadal pozostaje aktualna. Anegdotą pozostaje stwierdzenie, że nie ma czegoś takiego jak zbyt duży i zbyt jaskrawy przycisk „Kup To”. Duże przyciski CTA poprawiają konwersję i nie ma co do tego dyskusji.

Podkreślaj najbardziej wartościowe oferty i kieruj ruch na odpowiednie landing page

Na każdej zorientowanej na sprzedaż stronie internetowej ważnym jest zrozumienie, czego odbiorca oczekuje od produktu. Czy chcą spełnić swoje aspiracje? Oczekują wykonania usługi? W kontekście stron motoryzacyjnych, samochód jest symbolem statusu, sposobem transportu, sposobem wykonywania pracy, symbolem tego kim chcemy być.

Budowa i cena

Kolejny aspekt to wygoda odbiorcy. Dotykamy tutaj głównie problemu łatwości odbiorcy w dotarciu do wartościowych informacji i sposobu wyszukiwania informacji. Każdy element, który pomaga odbiorcy w uzyskaniu interesujących go informacji jest dobry. Stosowanie na stronie wyszukiwarek to absolutna podstawa, wartość dodatnią stanowią również porównywarki usług i produktów oraz możliwość zapisania przez odbiorcę interesujących go informacji w celu powrócenia do nich później.

Optymalizacja formy przekazu i Dotarcie do celu

Optymalizacja formy przekazu skupia się na uproszczeniu odbioru informacji przez użytkownika strony. Animacje diagramy i wszelkiego rodzaju efekty wizualne dodają stronie internetowej efektu WOW, jednocześnie utrudniają jednak dotarcie do kluczowych informacji. Należy pamiętać, że wraz ze wzrostem liczby zastosowanych na stronie technologii rośnie ryzyko wystąpienia błędu na jednej z przeglądarek lub niezaładowania się strony na wolniejszym łączu internetowym.

Przykładem tego typu błędu, który pozostając niewidocznym dla odbiorcy praktycznie blokuje możliwość skutecznego pozycjonowania jest dodanie animacji wejścia „Rubber Band” w Page Builderze Elementor, która to animacja blokuje widoczność tekstu dla robota Google.

Analitycy Google wskazują, że zastosowanie prostych rozwiązań w wyświetleniu treści będzie miał najlepszy wpływ na odbiór strony.

Kluczowe treści powinny zostać umieszczone w łatwo dostępnym miejscu, jako strony pierwszego lub drugiego poziomu z kierującymi do nich linkami wewnętrznymi w postaci CTA. Tutaj dużą rolę odgrywa wcześniej wspomniana „bezkrwawość”.

Prędkość

Google wyróżnia trzy benchmarki dla prędkości strony

  1. Początek renderowania: Moment, w którym na ekranie zostaje wyświetlony pierwszy element strony.
  2. Indeks prędkości: Średni czas po jakim wyświetlone zostają elementy wizualne strony.
  3. Czas do interakcji: Czas, jaki upływa do chwili, kiedy strona zostaje załadowana do punktu używalności, czyli momentu, w którym reaguje na działania odbiorcy.

Prędkość jest czynnikiem miękkim przy pozycjonowaniu. Jest to czynnik rankingowy, ale jednocześnie nie jest szczególnie istotnym rankingiem w algorytmie. Należy jednak zwrócić uwagę, że prędkość stanowi kluczowy czynnik przy budowaniu konwersji na stronie. Nawet jeśli z jakiegoś powodu nie zależy nam na wysokich pozycjach w Google, nie możemy zapominać o prędkości. Strona, która ładuje się powoli traci odbiorców jeszcze przed etapem prezentacji oferty.

Spadek istotności prędkości w kontekście algorytmu Google możemy najlepiej ocenić po zmianach w narzędziu PageSpeed Insight, które w chwili obecnej, szczególnie w przypadku urządzeń mobilnych przedstawia wartości skrajnie odbiegające od rzeczywistości oraz innych narzędzi analitycznych.

Warto tutaj zwrócić uwagę, że najszybszą interakcję i prędkość gwarantują strony napisane w czystej technologii HTML. Dodawanie kolejnych technologii i rozwiązań do strony skutecznie zmniejsza jej prędkość, co przekłada się na UX.

Wszyscy zainteresowani mogą Poradnik Google pobrać pod tym linkiem.

Udostępnij artykuł:

Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Norbert Wyszyński

Autor artykułu:

Jestem założycielem i specjalistą w sprzedaży oraz marketingu B2B w DNS GROUP od 2017 roku. Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie, które wykorzystuję do tworzenia skutecznych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Zapisz się do newslettera!