14 sierpnia 2024 Autor: Karol Michałowski Czas czytania: 17 min.
Metody działania Agencji SEO różnią się pomiędzy poszczególnymi Agencjami i zależą od wielkości Agencji, zakresu świadczonych dla Klienta usług i ogólnej kultury pracy. Całe szczęście Klienci dysponują szeroką gamą narzędzi do weryfikowania jakości działań Agencji. Poniższy artykuł uzbroi Was w wiedzę bezcenną do kontroli działań SEO.
W tym artykule poruszamy:
Każda Agencja SEO posiada własne procedury, według których prowadzi działania zarówno w zakresie pozycjonowania jak i komunikacji z Klientem. Często wiele różnych metod działania może być równie skutecznych, a najważniejsze staje się wypracowanie wspólnego języka komunikacji pomiędzy Klientem, a jego Opiekunem.
Poniżej przedstawiamy Wam cztery podstawowe działania, których powinniście oczekiwać od swojej Agencji SEO, jako wstępu do udanej współpracy.
Agencje SEO działania dla swoich Klientów prowadzą na podstawie wcześniej przygotowanych pakietów lub indywidualnej strategii SEO. W obu tych wypadkach Klient ma prawo wiedzieć, jakie działania będą wykonywane na stronie w okresie współpracy. Niezależnie od tego, czy zmiana na stronie obejmuje jej konstrukcję wewnętrzną, czy publikowane treści. Kontrola nad zmianami zawsze powinna pozostawać w rękach właściciela strony.
Część agencji SEO odmawia informowania o sposobie prowadzonych działań SEO oraz konsultowania ich z Klientem, zasłaniając się Know-How. Działanie to może wzbudzać podejrzenie w zakresie rzetelności wykonywanych działań, jak i wiedzy osób odpowiadających za kontakt z Klientem oraz pozycjonowanie powierzonej strony.
Know-How w tematyce działań Agencji SEO oraz pozycjonowania stron odnosi się do umiejętności pozyskiwania i pogłębiania wiedzy przez pracujących w Agencji specjalistów oraz dostosowywania rodzaju prowadzonych działań do zmian w algorytmach wyszukiwarki, wprowadzanych wielokrotnie w ciągu roku przez firmę Google.
Jeśli Agencja SEO ukrywa prowadzone działania SEO pod pozorem Know-How można mieć podejrzenia, że właśnie Know-How jej brakuje i obawia się obnażenia swoich słabości.
Często niedocenianym aspektem procesu pozycjonowania jest budowanie przez Agencję SEO zaufania do swoich działań. Zaufanie po stronie Klienta może pozytywnie wpłynąć na szybkość i skuteczność procesu pozycjonowania.
Jednym z podstawowych narzędzi mających wpływ na zaufanie, jakim Klient obdarza Agencję jest rzetelne raportowanie wyników pozycjonowania oraz prowadzonych działań.
Rzetelnie prowadzone raportowanie wyników powinno rozpoczynać się od podania podstawowych parametrów, jakimi są:
Dane do raportów powinny być zawsze prezentowane na podstawie niezależnych narzędzi, z których właściciel strony będzie mógł skorzystać w celu potwierdzenia prawidłowości raportowanych wyników.
Jeśli Agencja SEO do zbierania danych do raportów wykorzystuje własne narzędzia, lub nie chce podać nazwy narzędzia, z którego korzysta powinna zapalić nam się ostrzegawcza lampka.
Wielką wadą i zaletą niezależnych narzędzi SEO jest właśnie ich niezależność. Skorzystanie z nich możliwe jest zarówno dla Agencji SEO, jak i Klienta. Jeśli dane prezentowane na wykresach widoczności pochodzą z Google Search Console, Senuto, Similar Web i tym podobnych, narzędzi Klient po założeniu konta i w wypadku narzędzi komercyjnych wniesienia opłaty może potwierdzić czy informacje przekazywane przez Agencje SEO są prawdziwe.
Zaufanie w prowadzeniu działań SEO jest kluczowe, nic jednak nie zastąpi możliwości kontroli.
Jeśli obawiacie się, że tylko handlowiec dba o utrzymanie z Wami stałego kontaktu i zbudowanie pozytywnej relacji, najczęściej jesteście w błędzie. Większość Agencji SEO dba o dobrą komunikację z Klientem. Proaktywnie utrzymuje kontakt dbając o zadowolenie Klienta oraz jakość świadczonej usługi. Czasami jednak zdarza się, że możecie mieć rację i na odpowiedź mailową będziecie czekać tygodniami, a Wasz opiekun będzie wiecznie na “Wakacjach” lub co dwa miesiące będzie nim ktoś inny.
Efekt biznesowy z prowadzonego procesu pozycjonowania często nie przychodzi jako pierwszy. Jego brak może prowadzić do przekonania, że działania są przez Agencję SEO prowadzone źle lub nie są prowadzone wcale. Nie zawsze jednak początkowy brak efektu biznesowego powinien budzić niepokój. Efektywność działań SEO można potwierdzić na kilku kluczowych obszarach.
Jak wspomniałem wyżej, jeśli działania SEO obejmują publikację nowych linków sponsorowanych dla Waszej strony, ich liczba powinna być Wam raportowana. Prawidłowość raportowania liczby podłączonych linków można wykonać na kilka sposobów. Do dyspozycji mamy narzędzia płatne oraz bezpłatne. Każde z nich ma oczywiście swoje wady i zalety:
Nawet jeśli wybrana przez Was usługa pozycjonowania nie zawiera w sobie linkowania, w przypadku wypełnienia strony wartościowymi treściami inne strony i portale internetowe chętnie będą linkować do Waszej strony jako źródła wartościowych informacji.
Działania w zakresie pozycjonowania organicznego SEO jako jeden z głównych swoich celów mają podniesienie pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania. Na zajmowane przez stronę pozycję wpływ ma kilka czynników. Dwoma głównymi jest przygotowanie wartościowych treści oraz wyższej opisane linkowanie strony.
Frazy do linkowania powinny być wybierane wspólnie przez Klienta i Agencję, tak by posiadały wysoką wartość sprzedażową. Do listy fraz pozycjonowanych Agencje SEO często dołączają frazy o niskiej konkurencyjności, dla których możliwe jest szybkie osiągnięcie wysokich pozycji, którymi można się chwalić przed Klientem. Frazy łatwe do pozycjonowania są jednak często frazami, które mają niską wartość sprzedażową i efekt raportowany nie przekłada się na sprzedażowy.
Jeśli Wasza Agencja SEO nie chce podzielić się informacjami o liczbie wyszukań dla fraz lub uwzględnić Waszych fraz, Zgłoś się do Nas!
Jeśli nie macie pewności czy raportowane pozycje fraz lub jakość wybranych fraz odpowiadają rzeczywistości do Waszej dyspozycji jest kilka pomocnych narzędzi:
Większość fraz kluczowych charakteryzuje się aktualnie wysoką konkurencyjnością, co wydłuża proces pozycjonowania strony internetowej, dlatego tak ważne jest aby zdecydować się na pozycjonowanie w modelu szerokim bez limitu fraz.
Pozycjonując strony Klientów szeroko w DNS Group możemy osiągać szybkie wyniki na frazy sprzedażowe długiego ogona, jednocześnie pracując nad widocznością fraz głównych, których pozycjonowanie wymaga czasu.
Przygotowanie wartościowych treści na stronę internetową pozwala nie tylko na podniesienie pozycji aktualnych fraz kluczowych, ale i pozyskanie nowych, wartościowych fraz. Wzrost liczby fraz kluczowych, na które widoczna jest strona stanowi wyraźny znak prowadzenia procesu pozycjonowania, który przynosi efekty.
Do weryfikacji zmiany w liczbie fraz kluczowych, na które Nasza strona jest widoczna możemy wykorzystać już wcześniej wymienione narzędzia, Google Search Console, Ahrefs.com oraz Senuto.com.
Nie wszystkie frazy jakie strona pozyskuje poprzez działania Agencji SEO muszą być pożądanymi frazami sprzedażowymi.
Jeśli macie wątpliwości czy frazy, które pozyskała Wasza strona są wartościowe – Napiszcie do Nas z prośbą o bezpłatny Audyt fraz.
Wzrost ruchu organicznego jest podstawowym wskaźnikiem skuteczności procesu pozycjonowania. Możecie go zweryfikować zarówno za pomocą bezpłatnych narzędzi takich jak Google Search Console oraz Google Analytics jak i odczuć poprzez zwiększoną ilość zapytań o produkty i usługi. Weryfikacja ruchu organicznego pod kątem fraz, z jakich ruch ten pochodzi pozwala na sprawdzenie, czy strona pozycjonowana jest po odpowiednich frazach, które mogą przełożyć się na pozyskanie większej ilości Klientów. Jeśli frazy, które generują dla Waszej strony ruch nie generują sprzedaży lub budzą Wasze wątpliwości z innych powodów, zawsze warto zapytać Agencję SEO prowadzącą działania, dlaczego akurat te frazy generują odwiedziny na stronie i czy była to intencja Agencji SEO.
Jeśli frazy generujące ruch nie odpowiadają Waszym oczekiwaniom, a Agencja SEO daje budzące wątpliwość uzasadnienia – napiszcie do Nas. Chętnie zweryfikujemy ruch na Waszej stronie.
Konwersje są tą miarą, do której nie potrzebujecie zewnętrznych narzędzi. Wystarczy Wam telefon i skrzynka email żeby sprawdzić czy liczba Klientów zaczyna rosnąć. Konwersje zawsze są miarą ostateczną dla skuteczności prowadzenia działań SEO.
Brak konwersji nie musi oznaczać niskiej skuteczności działań SEO. Zależnie od branży internauci zachowują się w odmienny sposób. Nie zawsze ruch organiczny jest kanałem budującym sprzedaż. Czasami należy skorzystać z Google Ads lub budowy widoczności na zewnętrznych portalach lub w Social Mediach. Jeśli działania prowadzone przez Agencję przynoszą efekty na papierze, ale nie przekładają się na wzrost liczby konwersji, powinniście oczekiwać propozycji podjęcia działań w innych kanałach marketingowych.
Jak zauważyliście do listy działań nie zaliczyliśmy przygotowywania treści, zrobiliśmy to ze względu na fakt, że treści treściom są nierówne i Agencja może chwalić się przygotowaniem dla Was nawet 100 tysięcy znaków treści, ale nie muszą się one przełożyć na efektywność pozycjonowania. Pisanie treści niskiej jakości lub masowe generowanie treści sztuczną inteligencją jest działaniem, które wpływa jedynie na optyczne wypełnienie strony.
Nie wszystkie efekty pozycjonowania, które jako Klient możecie zweryfikować pojawiają się jednocześnie. Pozycjonowanie jest to proces. Często proces długofalowy. Kolejność parametrów, które możecie zweryfikować oceniając działania Agencji SEO nie jest przypadkowa. Została ona opisana przeze mnie w kolejności, w której efekty najczęściej odczuwane są przez Klienta.
W przypadku każdego z weryfikowalnych parametrów zwróciłem Wam uwagę na narzędzia Google, które możecie wykorzystać. Korzystanie z oficjalnych narzędzi firmy Google, szczególnie Google Search Console gwarantuje Wam, że raportowane dane są zgodne z prawdą i Agencja SEO nie ma nic do ukrycia.
Spotkałem na swojej drodze Klienta jednej z dużych Agencji, które do raportowania wyników używały “Własnych narzędzi”. Zajęło mu niestety kilka długich miesięcy żeby zauważyć, że Agencja SEO umieszczała w raporcie te same dane liczbowe zmieniając jedynie jego datę. Zaufanie we współpracy jest ważne. Jeszcze ważniejsza jest transparentność w prowadzeniu i raportowaniu działań.
Dziękujemy że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapisz do newslettera żeby nie przegapić kolejnych artykułów.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Autor artykułu: Karol Michałowski
Jako specjalista SEO z 15-letnim doświadczeniem w swoim portfolio posiadam pracę z portalami informacyjnymi i agencjami interaktywnymi. Obecnie pełnię rolę Head Of SEO w renomowanej agencji DNS Group.
Zobacz też:
Umów się na bezpłatną konsultację